شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

ایران یک منبع حیاتی برای کاهش بحران انرژی در پاکستان است

ایران یک منبع حیاتی برای کاهش بحران انرژی در پاکستان است

 وزیر توسعه و برنامه ریزی پاکستان با اذعان به ظرفیت‌های قوی جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی، گفت: ایران یک منبع حیاتی برای کاهش بحران انرژی در پاکستان است.

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا از روابط عمومی وزارت توسعه و برنامه ریزی پاکستان، «احسن اقبال» امروز در اسلام‌آباد با «رضا امیری مقدم» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان دیدار کرد.

طرفین در این دیدار زمینه های همکاری دو کشور و برنامه سفر آتی رئیس جمهوری ایران به پاکستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

اقبال با اشاره به روابط تاریخی و دیرینه تهران و اسلام آباد گفت: تقویت ارتباطات از طریق مسیرهای تجاری با توجه به ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک زمینی و دریایی بین دو کشور همسایه حائز اهمیت است‌.

وی بر لزوم ایجاد مسیرهای ترانزیتی جاده‌ای- ریلی موثر برای تقویت همکاری های اقتصادی با هدف افزایش چند برابری حجم تجارت فعلی ایران و پاکستان که ۲.۵ میلیارد دلار است، تاکید کرد.

وزیر توسعه و برنامه ریزی پاکستان همچنین بر لزوم تقویت تجارت ترانزیتی با جمهوری اسلامی ایران از طریق توسعه ارتباطات جاده‌ای و ریلی تاکید کرد.

اقبال با حمایت از احیای قطار باری اکو میان اسلام‌آباد-تهران-استانبول، افزود: انرژی ایران یک منبع حیاتی و مقرون به صرفه است که بهره‌گیری از آن منجر به کاهش بحران انرژی در پاکستان خواهد شد.

وزیر توسعه و برنامه ریزی پاکستان در این دیدار پیشنهاد استفاده از توانمندی‌های ایران برای تدوین یک سازوکار آموزش فنی و حرفه جهت توانمندسازی جوانان نیازمند به کار در ایالت بلوچستان پاکستان را مطرح کرد.

سفیر ایران در پاکستان نیز بر اهمیت استراتژیک بنادر چابهار، گوادر و کراچی برای تقویت تجارت فی مابین تاکید کرد و از برنامه ایران برای اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی زاهدان و به‌ طور بالقوه گسترش اتصال به روسیه و کشورهای آسیای میانه خبر داد.

امیری مقدم همچنین گذرگاه مرزی گبد-ریمدان را با توجه به مجاورت با بنادر گوادر و چابهار یک گزینه مناسب تر نسبت به مسیر کویته- تفتان ارزیابی کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *