یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

بیم پاکستان از پیامدهای خروج آمریکا از افغانستان

بیم پاکستان از پیامدهای خروج آمریکا از افغانستان

 سرعت بی‌سابقه خروج نظامیان آمریکا از افغانستان که ناظران سیاسی در پاکستان آن را فرار از صحنه و شانه خالی کردن از مسئولیت تفسیر می‌کنند، همچنان موجب نگرانی دولت اسلام‌آباد شده و مقامات این کشور نسبت به خروج بی‌نتیجه آمریکا و پیامدهای خطرناک آن بر منطقه و پاکستان هشدار می‌دهند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، همزمان با ادامه طرح خروج آمریکا این نگرانی در پاکستان به عنوان کشور همسایه افغانستان به وجود آمده است که هرگونه خلاء امنیتی ناشی از خروج غیرمسئولانه آمریکایی‌ها پیآمدهای سنگینی به دنبال خواهد داشت و به احتمال زیاد افغانستان حوادث دهه ۹۰ و جنگ داخلی را تجربه خواهد کرد.

اسلام‌آباد که خود را متعهد به همکاری نزدیک با سهام داران صلح افغانستان و در صدر آن دولت کابل می‌داند، نسبت به برخی تحرکات برای متهم شناختن پاکستان به دلیل حوادث بعد از خروج نظامیان ناتو و آمریکا از افغانستان، نگران است و از رویکرد مقامات دولت کابل نیز چندان خرسند به نظر نمی‌رسد.

این درحالی است که نخست وزیر پاکستان و مشاور امنیت ملی این کشور نسبت به دور جدید بازی اتهام و سرزنش میان این کشور و افغانستان نگران بوده و این وضعیت را همزمان با ادامه خروج نظامیان آمریکا، به ضرر تلاش‌های صلح در افغانستان می‌دانند.

عمران‌خان: تکلیف افغانستان باید تا قبل از پایان خروج آمریکا مشخص شود

نخست وزیر پاکستان با ابراز نگرانی این کشور نسبت به خطر جنگ داخلی در همسایه غربی خود افغانستان در دوران پساخروج نظامیان خارجی، تاکید کرد که اسلام‌آباد مصرانه خواهان حل و فصل سیاسی بحران افغانستان قبل از خروج نیروهای خارجی از این کشور است.

وی شب گذشته طی مصاحبه‌ای با رویترز آخرین سیاست‌های دولت اسلام‌آباد در قبال افغانستان و نحوه خروج آمریکا از این کشور همسایه را تشریح کرد و افزود: افغانستان با تهدید بروز درگیری‌های داخلی مواجه است و این نگرانی به شدت در پاکستان احساس می‌شود اما اسلام‌آباد اطمینان می‌دهد که بهترین همکاری را برای حل و فصل سیاسی بحران افغانستان قبل از ترک (کامل) آمریکایی‌ها انجام خواهد داد.

عمران خان ۶۸ ساله که زمستان گذشته سفر رسمی به افغانستان انجام داده بود، تاکید کرد: ما سیاست گذشته خود مبنی بر «عمق استراتژیک» در افغانستان را تغییر داده و متعهد هستیم که با هر دولتی که توسط مردم افغانستان انتخابات و قدرت را به دست بگیرد، همکاری دوستانه‌ای خواهیم داشت.

نخست وزیر پاکستان هشدار داد که گروه طالبان از لحظه‌ای که آمریکایی‌ها اعلام به خروج از افغانستان کردند، احساس پیروزی در جنگ را دارند و این تهدید وجود دارد که با خروج نیروهای خارجی جنگ‌های داخلی در افغانستان رخ بدهد و یک بار دیگر شاهد سرازیر شدن بحران پناهندگان از افغانستان خواهیم بود که پاکستان بیشترین آسیب را از این وضعیت خواهد دید.

اظهارات اشرف غنی و حمدلله محب خشم اسلام‌آباد را برانگیخت

گزارش منابع رسمی پاکستان حکایت از خشم دولتمردان این کشور نسبت به اظهارات اخیر رئیس جمهوری و مشاور امنیت ملی افغانستان دارد و اسلام‌آباد اخیرا در نشست سه جانبه وزیران امور خارجه پاکستان، چین و افغانستان از حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان خواست تا برای بررسی وضعیت و مذاکره شفاف درباره خواسته‌های کابل، به اسلام‌آباد سفر کند.

برخی از گزارش‌ها حاکی از قطع تماس‌های رسمی پاکستان با «حمدلله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان است و علاوه بر این مشاور امنیت ملی پاکستان در واکنش به سخنان همتای افغانستانی خود، هشدار داد که اسلام‌آباد نگران یک سناریوی جدید علیه خود به دلیل حوادث پس از خروج نظامیان آمریکا از افغانستان است.

«مُعید یوسف» شب گذشته در گفت وگو با شبکه پاکستانی «داون نیوز» افزود: تغییر مسئولیت اسلام‌آباد در قبال افغانستان در میان خروج آمریکا از این کشور، برای توجیه برخی کاستی‌ها و پنهان شدن پشت ترفند اتهام و سرزنش، هرگز قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد: خروج ناگهانی ایالات متحده از افغانستان ایده آل نیست در عین حال طرف آمریکایی به پاکستان اطمینان داده است که مورد هدف بازی سرزنش و اتهام قرار نخواهد گرفت، اما فقط زمان نشان خواهد داد که آیا آنان (آمریکایی‌ها) به وعده خود عمل می‌کنند یا خیر، زیرا تاریخ خلاف آن را نشان می‌دهد.

گفتنی است، خروج سریع آمریکایی‌ها از افغانستان که به گفته سنتکام تاکنون ۴۴ درصد این خروج انجام شد، و همزمان اتهامات کابل علیه اسلام‌آباد باعث شده تا پاکستان نسبت به تنش‌های تازه با افغانستان و پیامدهای آن بر روند صلح نگران شود.

از طرف دیگر گروه طالبان نیز به طور تلویحی به پاکستان هشدار داد که هیچ اجازه‌ای برای حضور نظامی آمریکا در خاک خود و ارائه پاکستان به آنان ندهد.

وزیر امور خارجه پاکستان نیز یک روز پس از نشست سه جانبه با همتایان افغانستانی و چینی خود اعلام کرد: سیاست اسلام‌آباد روشن و واضح است، ما هیچ پایگاهی به نیروهای خارجی نخواهیم داد.

وی با ابراز تاسف از مواضع اخیر مشاور امنیت ملی افغانستان علیه پاکستان، افزود: اسلام‌آباد به نقش سازنده و مثبت برای کمک به پیشبرد روند صلح ادامه خواهد داد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *