جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

تحلیلگر آمریکایی: نپذیرفتن نتیجه انتخابات، آمریکا را به خشونت می‌کشاند

تحلیلگر آمریکایی: نپذیرفتن نتیجه انتخابات، آمریکا را به خشونت می‌کشاند

 یک تحلیلگر آمریکایی، احتمال نپذیرفتن نتایج انتخابات توسط رئیس جمهوری فعلی این کشور را باعث درگیری و خشونت دانست و گفت: با این اصرار، آمریکا در خطرناک‌ترین پیچ سیاسی تاریخ خود قرار گرفته است.

“فیلیپ ویلایتو” روز دوشنبه در گفت‌وگوی اختصاص با ایرنا درباره تنش شدید سیاسی و انتخاباتی در آمریکا افزود: ترامپ اعلام کرده است که نتایج انتخابات را ممکن است نپذیرد و کاخ سفید را تحویل ندهد. بایدن در مقابل گفته است که در این صورت، نیروهای امنیتی و نظامی وارد عمل خواهند شد و او را کنار خواهند گذاشت.

وی افزود: در این میان گروه‌های نژادپرست و طرفدار برتری سفیدپوستان، می‌گویند که آنها به خیابان‌ها خواهند آمد و دست به خشونت خواهند زد. گروه‌های چپگرا به شدت از این تهدیدها نگران هستند.

این فعال سیاسی در ایالت ویرجینیا تاکید کرد: این خطرناک‌ترین وضعیتی است که در تمام زندگی خود از زمان ریاست جمهوری آیزنهاور به این سو دیده‌ام. من فکر می‌کنم که برخوردهای خشونت‌آمیز و آشفتگی در پی انتخابات ریاست جمهوری محتمل خواهد بود اما به بحرانی اساسی برای کشور تبدیل نخواهد شد.

ویلایتو ادامه داد: البته باید دید وضعیت به چه شکلی پیش خواهد رفت. احتمال این است که ترامپ تعداد رای کمتری از بایدن بیاورد، اما چون سال ۲۰۱۶ با آرای “الکترال کالج” برنده اعلام شود که واقعا سازوکاری غیردموکراتیک است.

وی اضافه کرد: یک حالت متصور هم این است که او هم از لحاظ رای عددی و هم الکترال کالج ببازد، ولی باز مدعی شود که تقلب شده و کار را به دیوان عالی بکشاند.

این تحلیلگر آمریکایی با اشاره به اکثریت محافظه کار قضات دیوان عالی آمریکا گفت: ترامپ تلاش می‌کند که چهره جمهوریخواه دیگری را به دیوان عالی بفرستد تا مطمئن شود که اکثریت آن به نفع وی رای خواهند داد.

ویلایتو خاطرنشان کرد: بنابراین ما با یک سناریو روبرو خواهیم بود که بازنده انتخابات، رئیس جمهوری بماند. این وضعیت به درگیری خیابانی کشیده خواهد شد.

ایرنا پرسید با توجه به اینکه مدت‌هاست اعتراض‌های خیابانی در آمریکا علیه نژادپرستی جریان دارد، این فضای تند چه تاثیری بر کشمکش احتمالی پس از اعلام نتایج انتخابات خواهد گذاشت؟

وی در پاسخ گفت: ما با طولانی‌ترین و بزرگترین موج اعتراض‌ها بر سر نژادپرستی روبرو بوده‌ایم. این اعتراض‌ها در بیش از دو هزار شهر آمریکا جریان داشته است. بیش از سه ماه این اعتراض‌ها جریان داشته است و جز مواردی پراکنده، این اعتراض‌ها و راهپیمایی‌ها مسالمت‌آمیز بوده است.

این فعال آمریکایی تصریح کرد: در مقابل، این راهپیمایان و معترضان ضد نژادپرستی مورد حمله قرار گرفته‌اند. پلیس در برابر حمله و خشونت گروه‌های دست راستی سکوت کرده و حتی زمینه چینی کرده است. مردم در برابر تحرکات گروه‌های فاشیستی که اقلیت هستند دسته دسته به خیابان‌ها آمده‌اند.

وی افزود: من امیدوارم پس از انتخابات، این  دسته‌ها میلیونی شوند و شاهد حضور میلیونی آنها باشیم. در مقابل گروه‌های شبه نظامی دست راستی نیز دست به تحرک خواهند زد.

این تحلیلگر آمریکایی در عین حال اظهار کرد: این وضعیت البته به نظر من به معنای رفتن به سمت جنگ داخلی نیست. برخی تصاویر و فیلم‌های افراد با سلاح را می‌بینند و فکر می‌کنند که دو طرف در حال مسلح شدن برای جنگ داخلی هستند.

ویلایتو خاطرنشان کرد: این وضعیت حمل سلاح در آمریکا همیشه وجود داشته و نباید فکر کرد که آمریکا در حال حرکت به سمت جنگ داخلی است. یک چهارم مردم این کشور اسلحه دارند و از بیرون به نظر می‌رسد که آمریکا در حال وارد شدن به مرحله جنگ داخلی است.

وی اظهار کرد: من فکر می‌کنم شاهد برخی درگیری‌ها و خشونت‌ها در کشور باشیم اما این مساله بعید است که به یک بحران سراسری تبدیل شود.

انتخابات آمریکا اگرچه در برخی ایالت‌ها آغاز شده است اما روز ۱۳ آبان ماه روز رسمی انتخابات اعلام شده است. دونالد ترامپ از طرف حزب جمهوریخواه و جو بایدن از طرف حزب دموکرات نامزدهای اصلی این رقابت‌ به حساب می‌آیند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *