یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

تداوم تقابل سازمان جهانی بهداشت و دولت برزیل

تداوم تقابل سازمان جهانی بهداشت و دولت برزیل

 دولت برزیل در حالی بار دیگر ملزم به انتشار جزئیات شمار مبتلایان به کرونا و همچنین قربانیان کرونایی شد که سازمان جهانی بهداشت از تلاش برای پنهانکاری دولت ژائیر بولسونارو در ارائه آمار واقعی انتقاد و همزمان رئیس‌جمهوری برزیل نیز بار دیگر بر خروج از این سازمان تاکید کرد.

به گزارش ایرنا و به نقل از گزارش تارنمای شبکه تله سور، سازمان جهانی بهداشت روز گذشته (سه‌شنبه) از مدیریت دولت برزیل در مورد انتشار آمارهای کرونایی انتقاد کرد و خواستار شفاف‌سازی در این زمینه شد.

این در حالی است که ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری برزیل نیز روز گذشته بار دیگر بر خروج کشورش از سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد و گفت: زمانیکه چالش شیوع کرونا را پشت سر بگذاریم،   مساله خروج از این سازمان را بررسی خواهیم کرد.

این موضع‌گیری ها نشان می‌دهد که سازمان جهانی بهداشت و دولت برزیل عملا در مرحله تقابل قرار گرفته‌اند. پیش از این دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز بر پایان همکاری‌هایش با سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده بود و کارشناسان معتقدند بولسونارو در الگوبرداری از ترامپ به دنبال خارج کردن کشورش از سازمان جهانی بهداشت است.

دولت بولسونارو که پیشتر با انتقادهای مختلفی در مورد مدیریت بحران کرونا در برزیل روبرو بوده، طی روزهای اخیر به تلاش برای پنهانکاری و عدم ارائه آمارهای واقعی کرونا متهم شد.

مایکل رایان یکی از مقامات ارشد سازمان جهانی بهداشت در این زمینه تصریح کرد: شفافیت آمارهای دولتی در برزیل امری مهم در مقابله با ویروس کرونا و کمک به شهروندان برزیلی به شمار می رود.

در همین حال بولسونارو نیز در موضع‌گیری جدیدیش گفت که سازمان جهانی بهداشت مسئولانه عمل نمی‌کند و جانبدارانه اقدام می‌کند.

تاکنون بیش از ۷۴۲ هزار نفر در سراسر برزیل به کرونا مبتلا شده‌اند که نزدیک به ۳۸ هزار و ۵۰۰ فوتی داشته است.

دولت راست گرای بولسونارو تاکنون تلاش کرده موضوع کرونا را کم اهمیت جلوه دهد و آن را «یک آنفولانزای کوچک» نامیده است. بولسونارو پیش از این از فرمانداران ایالت‌ها خواسته بود که سریعتر تعطیلی‌ها و قرنطینه را لغو کنند.

به رغم اتخاذ تدابیر مختلف برای مهار کرونا در برزیل، دولت این کشور نتوانسته عملکرد موثری در این زمینه داشته باشد و بیشتر کارشناسان سوءمدیریت بولسونارو را یکی از عوامل اصلی گسترش شدید کرونا در برزیل می‌دانند.

اکنون حزب کارگران برزیل که مخالف بولسونارو است، درصدد آغاز فرآیند استیضاح رئیس جمهوری به دلیل سوء مدیریت در رویارویی با بحران کروناست.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *