شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

ترامپ در تقلای مذاکره با انصارالله

ترامپ در تقلای مذاکره با انصارالله

*روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از منابع آگاه امریکایی نوشت ایالات متحده در حال ترغیب عربستان برای مشارکت در مذاکرات محرمانه در عمان با رهبران حوثی ها(انصارالله) است تا در یمن یک آتش‌بس برقرار شود.

تهران- ایرنا- مقاومت پایدار ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و تغییر معادلات نبرد به سود آنان سبب شده دولت آمریکا خود را برای گفت وگوی مستقیم با جریان انصارالله آماده کند تا شاید بتواند عربستان را از باتلاق یمن رهایی دهد.

 دولت «دونالد ترامپ» در حال آماده کردن خود به منظور انجام مذاکرات مستقیم با انصارالله یمن است. روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از منابع آگاه امریکایی نوشت ایالات متحده در حال ترغیب عربستان برای مشارکت در مذاکرات محرمانه در عمان با رهبران حوثی ها(انصارالله) است تا در یمن یک آتش‌بس برقرار شود. وال استریت ژورنال در این باره آورد: گفت‌وگوی مستقیم آمریکا با انصارالله یمن می‌تواند در برهه‌ای که نگرانی‌ها درباره احتمال یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر وجود دارد، نخستین کانال ارتباطی مهم بین دولت ترامپ و انصارالله را ایجاد کند.

تلاش‌های تازه آمریکا برای پایان دادن به جنگ یمن در حالی انجام می‌شود که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی نه تنها به اهداف خود در جنگ یمن نرسیده بلکه در جنوب این کشور با امارات دچار اختلاف است. در جنوب عربستان هم سعودی ها گرفتار درگیری بوده و نیروهای یمن با پهپاد و موشک های خود، فرودگاه ها و تاسیسات نفتی عربستان را زیر آتش قرار می دهند.

تلاش هایی برای خروج از باتلاق یمن

روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن نوشت تصمیم آمریکا برای گفت و گو با انصارالله به منزله به رسمیت شناختن این گروه به عنوان یک بازیگر اساسی در یمن است. تحولات پرشتاب در جنگ یمن نشان می دهد که انصارالله از نظر سیاسی و حضور در میدان ها بزرگ ترین برنده است. از این رو، آمریکا تلاش می کند به گفت و گوی مستقیم با رهبران این جریان وارد شود. مسائلی مانند گسست و فروپاشی ائتلاف سعودی – اماراتی در جنگ یمن و افزایش اختلاف ها میان آنها پس از تصمیم امارات برای عقب نشینی از یمن و تمرکز این کشور روی حل بحران یمن از طریق سیاسی، حمله های پی در پی گروه مردمی انصارالله و همپیمانان آن به عمق عربستان و تاسیسات نفتی این کشور، فشارهای کنگره به ترامپ برای پایان دادن به حمایت ها از ائتلاف سعودی – اماراتی در یمن و سرنگونی پهپادهای آمریکا به دست نیروهای انصارالله و تهدید اسرائیل و آمریکا از سوی انصارالله در دریای سرخ، کاهش محبوبیت دولت فراری یمن از برجسته ترین دلایل تغییر راهبرد دولت آمریکا درباره جنگ یمن است.

نشریه «المجد» مصر هم نوشت آشکار است همه کسانی که در ویران سازی یمن نقش داشتند به این نتیجه رسیده اند که چاره ای غیر از مذاکره با انصارالله یمن نیست. این گروه به یمن اعتبار بخشیده و همه را مجبور کرده است تا حضور آن را به رسمیت بشناسند. انصارالله داری طرح ملی ویژه ای است و نشان داده که در دفاع از یمن جدی است. ائتلاف کشورهای عربی و غربی ها با درک این موضوع به مذاکره با انصارالله روی آورده اند. آمریکا با ورود خود به خط بحران تلاش می کند عربستان را نجات دهد. خروج امارات از یمن برای عربستان هزینه به دنبال داشته است و امارات با خنجر زدن از پشت به عربستان توانسته است خود را باتلاق یمن نجات دهد. امارات، عربستان را بیشتر از گذشته در گل و لای و باتلاق یمن غرق کرده و اکنون موضوع خروج عربستان از این باتلاق به یک ماموریت تقریبا ناممکن تبدیل شده است. در صورتی که عربستان با خواری و رسوایی نیروهای خود را از یمن خارج سازد در داخل عربستان هیچ کسی از این نیروها استقبال نخواهد کرد و جنگ یمن به لکه ننگ تاریخی برای ریاض تبدیل خواهد شد. سعودی ها با درک خطر خروج نیروهای امارات و خلاء ناشی از خروج این نیروها، اموالی را به دولت آمریکا داده اند تا آنها را از باتلاق یمن خارج سازد. زیرا دولت آمریکا بدون دریافت باج برای این ماموریت اقدام نخواهد کرد و بیانیه ای که «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع  عربستان در سفر به آمریکا با مقامات این کشور درباره یمن صادر کردند نخستین گام در این مسیر است.

به نوشته شبکه خبری «الجزیره» قطر، «علی القحوم» عضو دفتر سیاسی گروه انصارالله یمن  گفت کشورهای تجاوزگر به خاک یمن به مرحله شکست، سردرگمی و ناتوانی رسیده اند و جنگ آنها در یمن بدون هیچ دورنمایی ادامه یافته و زیان های بسیاری به همراه داشته است. اکنون آنها ناامید شده اند و اردوگاهشان در حال فروپاشی است. آنها در حال بازنگری در محاسبات خود هستند و به ضرورت گفت و گو و بازگشت به میز مذاکره به عنوان سودمندترین و بهترین گزینه پی برده اند.

 پشت پرده تلاش آمریکا برای مذاکره با انصارالله

روزنامه «رای الیوم» در گزارشی دیگر به قلم «بندر الهتار» با عنوان «تصمیم آمریکا برای مذاکراه با انصارالله … اقدامی تاکتیکی یا نیت برای پایان دادن به جنگ» نوشت: با توجه به تحولات منطقه می توان گفت که دولت ترامپ تاکنون در حل سیاسی فراگیر پرونده یمن جدی نبود. زیرا کوتاه ترین راه برای حل بحران یمن مراجعه به سازمان ملل است  و واشنگتن می تواند در سایه نرمش یمنی ها با اعمال فشار علیه عربستان و امارات از «گریفیتس» نماینده سازمان ملل در امور یمن حمایت کامل به عمل آورد. اما به نظر می رسد واشنگتن به دنبال اقدام تاکتیکی است تا مسیری جداگانه از سازمان های بین المللی را درباره یمن دنبال کند و کنترل پرونده یمن و همه مسائل مربوط به آن را در دست خود داشته باشد.

روابط دیپلماتیک میان صنعاء و تهران سبب شده است که گشایش روند مذاکره با انصارالله سرعت گیرد. واشنگتن تلاش می کند با این اقدام خود روابط تهران و صنعاء را هدف قرار دهد و انصارالله را زیر کنترل قرار دهد. واشنگتن با پذیرش اصل مذاکره به دنبال دور کردن انصارالله از هرگونه تنش های منطقه ای است. با توجه به نگرانی های رژیم صهیونیستی از قدرت یابی انصارالله و گسترش روابط انصارالله با حزب الله و جریان های مقاومت فلسطین می توان گفت که واشنگتن در این زمینه امنیت دریایی در دریای سرخ و انصارالله را هم در نظر دارد. آمریکا ادامه ائتلاف ایران با جریان های مقاومت منطقه را برای حضور خود تهدید تلقی می کند. از این رو، برای از بین بردن این ائتلاف تلاش می کند و کنترل انصارالله را در این زمینه سودمند می داند. موضوع دیگری که سبب شده است ترامپ رویکرد مذاکره با انصارالله را در دستور کار قرار دهد این است که او می خواهد با پیروزی در این زمینه دستاوردی برای رقابت انتخاباتی خود داشته باشد. این در شرایطی است که دموکرات ها از پرونده بحران یمن به عنوان بزرگترین برگ برنده برای رسواسازی ترامپ و دولت او استفاده می کنند. اما با توجه به اینکه انصارالله روابط خوبی با روسیه برقرار کرده است این گروه می تواند با مشارکت دادن روس ها در هرگونه روند سیاسی واقعی مانع از نفوذ آمریکا شود و از همه برگ برنده های خود برای پایان دادن به جنگ و محاصره استفاده کند.

روزنامه «العرب» چاپ لندن هم به نقل از یک منبع یمنی نوشت واشنگتن برای خروج از بحران یمن تلاش می کند و این موضوع را برای منافع خود موثر می داند. این تلاش آمریکا با کاهش تنش میان ایران و آمریکا که در نتیجه وساطت فرانسه در نشست گروه هفت رخ داده در ارتباط است.   تلاش آمریکا برای گفت و گو با انصارالله به طور کلی با رویکرد ترامپ که تمایل بالایی برای انعقاد قراردادهای شگفت آور و سخت دارد در ارتباط است.

 نگاه رسانه های سعودی به گفت و گو با یمنی ها

روزنامه «الیوم» عربستان بدون هیچ اشاره ای به جنگ افروزی عربستان و ائتلاف آن در یمن و خسارت های ناشی از این جنگ در گزارشی ادعا کرد عربستان برای برای به کار بستن خرد، گفت و کنار گذاشتن اختلاف تمایل دارد تا امنیت و ثبات به یمن برگردد. عربستان همه گونه اقدام سیاسی، نظامی، اقتصادی برای خدمت به مردم یمن و تحقق امنیت و ثبات این کشور انجام می دهد.

روزنامه «عکاظ» عربستان هم با سرپوش نهادی بر کارشکنی سعودی ها در مذاکرات میان انصارالله و هواداران «عبدربه منصور هادی» دولت فراری یمن در گزارشی به قلم «حمود ابوطالب» ادعا کرد که جریان های سیاسی یمن پیش از این همه فرصت های گرانبها برای نجات یمن و پایان دادن به اوضاع ناگوار این کشور را از دست داده اند. اگرچه جریان های کنونی، گذشتگان را سرزنش می کنند اما خودشان شایسته سرزنش بیشتری هستند. زیرا فرصت ها را یکی پس از دیگری از دست می دهند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *