چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - Wednesday 01 May 2024

جزئیات گفتگوی راهبردی آمریکا و عراق

جزئیات گفتگوی راهبردی آمریکا و عراق

نمایندە پارلمان عراق گفت: مذاکرات پیش روی دولت مرکزی عراق و آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق نیست.

«مثنا امین»، نمایندە پارلمان عراق از فراکسیون اتحاد اسلامی کردستان در مصاحبە با  مهر اظهار داشت: قرار است روز پنج شنبە ۲۲ خرداد ماه / یازدهم ژوئن هیئت‌های سیاسی از دولت مرکزی عراق و دولت آمریکا، گفتگویی پیرامون اجرایی کردن توافقات استراتژیک فی ما بین خود کە سال ۲۰۰۸ امضا کردەاند، انجام بدهند.

مثنا امین گفت: بر خلاف اخبار منتشر شدە این گفتگو فقط در مورد مسائل امنیتی و نظامی یا حضور و عدم حضور نظامیان آمریکایی در عراق نیست و شامل موارد متعدد و گستردەای می‌شود کە پیشتر تحت عنوان توافق استراتژیک میان آمریکا و عراق بە تصویب مجلس عراق و کنگرە آمریکا رسیدە است.

این نمایندە پارلمان عراق با اشارە بە تصمیم مجلس عراق در پنجم ژانویە سال ۲۰۱۹ برای اخراج نیروهای بیگانە از عراق، افزود: توافق بر سر خروج نیروهای آمریکایی از عراق، یک توافق جداگانە است کە سال ۲۰۱۱ امضا شد و طبق این توافق شماری از نظامیان آمریکایی در دولت اوباما از خاک عراق خارج شدند و بعدها بە بهانە جنگ با داعش دوبارە وارد سرزمین ما شدند.

مثنا امین همچنین گفت: توافق استراتژیک میان آمریکا و عراق شامل همکاری‌های اقتصادی، آموزشی، دانشگاهی، تکنولوژی و فناوری، کشاورزی، صنعت و انرژی است کە دولت عراق در نظر دارد در این زمینەها نە تنها با آمریکا بلکە با همە کشورها بە ویژە همسایگان عراق همکاری و تعامل داشتە باشد.

وی افزود: اگر هر کدام از طرف‌ها اعلام کنند کە از این پیمان خارج می‌شوند طبق یکی از بندهای این توافقنامە باید بعد از یکسال از تعهدات خود دست بکشند و نمی‌توانند بلافاصلە پایان توافقات را اعلام کنند.

مثنا امین تاکید کرد کە برای عراقی‌ها مهمترین مسئلە اتحاد و همبستگی ملی است و هرگز اجازە نخواهند داد کە این گونە توافقات باعث ایجاد بحران و نزاع‌های داخلی در کشور عراق شود.

این نمایندە کرد در بخشی از سخنانش بە مشکلات اقتصادی اقلیم کردستان و اختلافات عمیق این منطقە با دولت مرکزی عراق اشارە و تاکید کرد کە تنها راه حل برای معضلات گریبانگیر اقلیم کردستان توافق و همراهی با دولت مرکزی عراق است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *