شنبه 29 اردیبهشت 1403 - Saturday 18 May 2024

حجازی بهترین دروازه‌بان تاریخ فوتبال ایران است/ امیر عابدزاده جسارت پدرش را ندارد

حجازی بهترین دروازه‌بان تاریخ فوتبال ایران است/ امیر عابدزاده جسارت پدرش را ندارد

 دروازه‌بان اسبق استقلال و پرسپولیس گفت: بهترین دروازه‌بان تاریخ فوتبال ایران ؛ مرحوم ناصر حجازی است. او از لحاظ اخلاقی و منش فردی خاص و بزرگ بود. پس از حجازی بهترین دروازه‌بان ایران احمدرضا عابدزاده است که توانسته نام بزرگی را از خود به جای بگذارد.

سعید عزیزیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، به وضعیت دروازه‌بانی در فوتبال ایران پرداخت و اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های دروازه‌بانی در کشورمان کمتر بها دادن به رده‌های پایه است. برای آنکه دروازه‌بان خوبی را همیشه در رده‌های مختلف تربیت کنیم باید از آکادمی آموزش‌های درست را به آنها بدهیم.

وی تصریح کرد: در این مسیر باید فدراسیون پیشگام باشد و به کودکان ۷ تا ۸ سال که به دروازه‌بانی علاقه‌مند هستند آموزش اصولی از جمله روش صحیح توپ‌گیری، کار با توپ، کار با پا و دفع توپ را آموزش دهد و پس از آن نیز استعدادیاب‌ها بهترین‌ها را انتخاب کنند. متاسفانه مهم‌ترین ایراد ما در این بخش این است که فقط به رده بزرگسالان بها می‌دهیم.

دروازه‌بان اسبق فوتبال ایران ادامه داد: در رده‌های پایه هیچ هزینه‌ای برای تربیت دروازه‌بان نمی‌شود. فدراسیون فوتبال باید با هزینه کردن در بخش‌های پایه سطح دروازه‌بانان کشور را در رده‌های پایه تقویت کند ولی با این حال در رده سنی بزرگسالال از سطح کیفی خوبی بهره می‌بریم.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر بهترین دروازه‌بان‌های فوتبال ایران کدام‌ها هستند، گفت: دروازه‌بان‌های خوب و جوانی در تیم‌های مختلف حضور دارند؛ ولی علیرضا بیرانوند، سید حسین حسینی، پیام نیازمند و حسین پورحمیدی در لیگ عملکرد خوبی تا به اینجا کار داشتند؛ اما نباید از دروازه‌بان‌های جوان و آینده‌دار نیز گذشت چرا که آنها در کنار باتجربه‌ها به دنبال محک زدن خود هستند تا در آینده نامی را برای خود ثبت کنند. نمونه بارز این دروازه‌بان‌های جوان می‌توان به گوهری، بشاگردی و رضایی اشاره کرد که در آینده می‌توانند جایگزین‌های مطمئنی در تیم‌های خود شوند.

عزیزیان به عملکرد دروازه بان استقلال نیز اشاره کرد و ادامه داد: سید حسین حسینی فصل قبل با سیوهای متعدد و تمرکز بالای خود شاهکار بزرگی را برای استقلال رقم زد و باعث شد تا این تیم به قهرمانی در لیگ برتر برسد. امسال نیز این دروازه‌بان‌ همچون سال گذشته تلاش خود را کرد تا استقلال قهرمان شود ولی لازمه بسته نگه داشتن دروازه تنها به یک نفر منتهی نمی‌شود چرا که فوتبال یک رقابت تیمی است و باید مدافعان، هافبک و مهاجمان در این زمینه تلاش کنند تا نتیجه لازم تیمی رقم بخورد. به نظر من حسینی در این فصل از تمام ظرفیت خود برای مهار توپ‌ها بهره برد.

آینده نگری، رمز جاودانگی است

وی در پاسخ به این سوال که چرا احمدرضا عابدزاده و مرحوم ناصر حجازی در فوتبال ایران تکرار نشدند، گفت: مهم‌ترین دلیل ماندگاری آنها آینده‌نگری‌شان بود. این دروازه‌بانان همیشه آینده را به وضوح می‌دیدند و با جسارت خود به دنبال موفقیت تیم در رده باشگاهی و ملی بودند.

عزیزیان این راهم گفت: به نظر من بهترین دروازه‌بان تاریخ فوتبال ایران ؛ مرحوم ناصر حجازی است. او از لحاظ اخلاقی و منش فردی خاص و بزرگ بود. پس از حجازی بهترین دروازه‌بان ایران احمدرضا عابدزاده است که توانسته نام بزرگی را از خود به جای بگذارد.

وی همچننی به یکی از خاطرات خود در سال ۱۳۶۸ نیز اشاره کرد و گفت: اولین بازی من در دربی پایتخت در جام حذفی بود که من درون دروازه استقلال بودم. این بازی در ۹۰دقیقه با تساوی بدون گل به پایان رسید و در ضربات پنالتی استقلال این بازی را واگذار کرد. پس از از بازی مرحوم ناصر حجازی در تونل ورزشگاه مهم‌ترین علت سیو نکردن پنالتی در این بازی مربوط به جاگیری دانست و گفت که اگر نیم‌گام به جلو حرکت می‌کردی می‌توانستی توپ‌ها را دریافت کنی. این تذکر حجازی از آن زمان تا الان در ذهنم عجین شده و در زمان پنالتی به شاگردانم نیز گوش‌زد می‌کنم.

عزیزیان درباره عملکرد امیر عابدزاده چرا نتوانست همانند پدرش به یک دروازه‌بان شش دانگ تبدیل شود، خاطر نشان کرد: هیچ پسری نمی‌تواند جای پدرش باشد و بر عکس آن. امیر دروازه‌بان خوبی است ولی در لیگی بازی می‌کند که شرایط سخت تری نسبت به لیگ برتر ایران دارد و باید برای فیکس شدن سختی زیادی را به جان بخرد.

وی در خصوص اینکه چرا دروازه‌بان‌هایی همچون پیام نیازمند، امیر عابدزاده و علیرضا بیرانوند نتوانستند در لیگ‌های درجه دوم اروپایی عملکرد خوبی داشته باشند؛ تصریح کرد: اگر این دروازه‌بان‌ها در فوتبال ایران موفقیتی را بدست آوردند به خاطر این است که تفاوت زیادی میان لیگ‌ ایران با با لیگ‌های اروپایی وجود دارد. در فوتبال اروپا برای فیکس شدن باید ۲ تا سه برابر تلاش کرد و برای این است که هیچ وقت دروازه‌بان‌های ایران نتوانسته‌اند در اروپا خوب کار کنند.

عزیزیان در پایان خاطرنشان کرد: : تفاوت احمدرضا و امیر عابدزاده مربوط به این است که جسارت پدرش را دردرون دروازه ندارد. به نظر من بهتر است امیر عابدزاده به لیگ برتر بیاید تا بتواند بیشتر دیده شود.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *