یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

رئیسی در نُهمین گفت‌وگوی تلویزیونی: اهل عافیت‌طلبی نیستم/ نگاه ما معطوف به چند کشور خاص نیست

رئیسی در نُهمین گفت‌وگوی تلویزیونی: اهل عافیت‌طلبی نیستم/ نگاه ما معطوف به چند کشور خاص نیست

رئیس جمهور با بیان اینکه اهل عافیت طلبی نیستم گفت: اگر زمان بازگردد، دوباره تصمیم می‌گیرم به میدان بیایم و در انتخابات شرکت کنم ، وی درباره علت حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، متذکر شد: در انتخابات طبیعتاً کاندیداها هر یک با انگیزه، وعده‌ها و تحلیلی از شرایط و ماهیتی که وجود دارد، شرکت می‌کنند.

به گزارش مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نهمین گفتگوی تلویزیونی خود با مردم درباره اقدامات دولت در دو سال گذشته، اظهار داشت: فرارسیدن ماه ذیحجه را به همه مردم ایران تبریک می گویم.

وی درباره علت حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، متذکر شد: در انتخابات طبیعتاً کاندیداها هر یک با انگیزه، وعده‌ها و تحلیلی از شرایط و ماهیتی که وجود دارد، شرکت می‌کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: بنده در آن زمان احساس کردم شرایط کشور خاص است و به نحوی برای مردم ناامیدی غالب شده بود، اوضاع بر وفق مراد آنان نبود و شرایط اقتصادی و اجتماعی طبق نگاه مردم نبود و معتقد بودم که حتماً این وضعیت باید تغییر کند.

رئیسی گفت: نگاه بنده در آن مقطع این بود که اگرچه جایگاهم در قوه قضائیه به عنوان یک مطالبه‌گر مناسب است، اما باید اینجا یک انجام وظیفه کرد و برای مشارکت مردم در انتخابات باید انجام وظیفه کرد، چرا که در آن فضا این تصور بود که مشارکت آن طور که باید و شاید نخواهد بود.

وی ادامه داد: در آن زمان نه تنها مردم بلکه مسئولان صاحب منصب هم این سخن را می‌گفتند که این شرایط حتی از شرایط جنگ هم بدتر است و به خود بنده هم گفته می‌شد که می‌خواهید با این اوضاع چه کار کنید؟

رئیس جمهور تصریح کرد: وضعیت بودجه و فروش نفت خوب نبود و کسری بودجه داشتیم و شرایط اقتصادی و اجتماعی خاصی داشتیم و به من می‌گفتند با این وضعیت مردم چه می‌خواهید کنید؟

اگر زمان بازگردد، دوباره تصمیم می‌گیرم به میدان بیایم

وی یادآور شد: شرایط خاصی بر کشور حاکم بود و این محصول دشمنی دشمنان بود، اما محصول عملکرد دولت در آن زمان هم بود و بنده احساس کردم که اگر در آن شرایط نیایم، برخلاف وظیفه و تکلیف خود عمل کردم و بر این اساس احساس کردم برای ایجاد امید و افزایش مشارکت مردم در انتخابات شرکت کردم.

رئیسی گفت: حتی برای افزایش مشارکت پیگیری کردم که صلاحیت برخی از افراد که تأیید نشده بود، مورد بررسی مجدد قرار گیرد و آنان هم به عرصه بیایند و خودشان هم گفتند که اگر ما بیاییم هم نتیجه انتخابات عوض نخواهد شد. البته در همان زمان هم سنجش‌ها نشان می‌داد که برنده انتخابات کیست.

وی تاکید کرد: برای آنکه مشارکت بیشتر شود و ناامیدی مردم تبدیل به امیدواری شود و وضعیت به نفع زندگی مردم تغییر کند، این انگیزه برای حضورم در انتخابات بود و اگر زمان بازگردد، باز همین تصمیم می‌گیرم به میدان بیایم و در انتخابات شرکت کنم و پشیمان و نادم نیستم.

اهل عافیت طلبی نیستم

رئیسی تأکید کرد: البته سختی‌های کار به گونه‌ای است که عافیت طلبی اقتضا می‌کند که انسان راحت بنشیند و خودش را با این مشکلات و تنگناها مواجه نسازد؛ اما بنده اهل عافیت طلبی نیستم و فکر می‌کنم در سختی‌ها است که در معرض امتحان الهی قرار می‌گیریم و اینکه بتوانیم در این شرایط گره‌ی بگشاییم و کاری برای مردم انجام دهیم.

رئیس جمهور اظهارداشت: در روحیه بنده این نیست که مدام مشکلات را بازگو کنم، اما فقط برای اینکه مردم امیدوار شوند که مشکلاتشان حل می‌شود، در ابتدای مسئولیتم لازم بود برخی از مشکلاتی را که با آن مواجه هستیم، لیست کنم تا به مردم بگویم من مشکل را می‌فهمم و به دنبال حل آن هستم و اینکه مردم بدانند طرف مشکل را فهمیده است، بخشی از قضیه است و بعد مردم بدانند که دولت مصمم به حل مسائل و مشکلات است، مهم است.

وی متذکر شد: شما می‌دانید که بنده در ابتدای دولت با مشکلات زیادی مواجه بودم و فردای آنکه دولت را تحویل گرفتم، باید دنبال حل یکسری از مسائل می‌رفتم. آن موقع تعداد افرادی که بر اثر بیماری کرونا از دست می‌دادیم، روزانه بیش از ۷۰۰ نفر بود و بیمارستان‌ها پر از بیمار بود و از طرف دیگر مراکز تجاری، اقتصادی و کسب و کار مردم، همچنین دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل و فعالیت‌های اقتصادی کاملاً کم سو شده بود.

رئیسی گفت: برخی از هموطنانمان برای تزریق واکسن به کشورهای همسایه می‌رفتند و آن وقت آقایان می‌گویند که ما دنبال واکسن بودیم. تعداد افرادی که آن موقع واکسینه شدند، حدود ۱۴ درصد بود و ما دنبال آن بودیم که هم تولید واکسن و هم واردات واکسن را دنبال کنیم و خداوند توفیق داد که در همان ابتدای کار نسبت به واردات واکسن اقدام کردیم، تولیدکنندگان و دانشمندان ما هم دست به کار شدند و شش نوع واکسن تولید کردیم. یک نوع واکسن را با همکاری کوبا و مابقی واکسن‌ها را به دست دانشمندان خودمان تولید کردیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: واردات واکسن از کشورهایی چون چین آغاز و وضعیت متفاوت شد. مراکز واکسیناسیون در کشور فوق العاده فعال شد و شرایط متفاوتی پیش آمد و مردم کاملاً آن را احساس کردند.

وی متذکر شد: ۴۸۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشتیم و کسری بودجه ام المصائب مسائل اقتصادی کشور است؛ اما بنده دنبال می‌کردم که برای رفع مشکلات چه کار کنیم و از طرف دیگر مشکل استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول وجود داشت، ولی ما تمایل نداشتیم که این کار انجام شود و راهش این بود که تولید را افزایش دهیم و برای کشور ایجاد درآمد کنیم و خداوند لطف کرد و موفق شدیم با تولید و افزایش درآمد کشور، مشکلات را حل کنیم.

رئیسی گفت: علیرغم آنکه مسائل سیاست خارجه از جمله ارتباط با کشورهای مختلف و تجارت کشور که مشکلات جدی پیدا کرده بود، تلاش کردم تا جایی که ممکن است این مسائل را بیان نکنم.

من نه برای ناامید کردن مردم، بلکه برای امیدوار کردن آنها آمده بودم

رئیس جمهور تصریح کرد: من نه برای ناامید کردن مردم، بلکه برای امیدوار کردن آنها آمده بودم و این امیدواری باید در عمل اتفاق می‌افتاد. در مسئله جبران کسری بودجه، کرونا و به راه انداختن چرخ‌های تولید در کشور اقدامات قابل توجهی انجام شد. امروز بیش از چهار هزار واحد صنعتی را راه‌اندازی کردیم و به همین میزان، تولید و اشتغال افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: باید دهه نود را دهه تعطیلی بسیاری از بخش‌ها بنامیم و این موضوع با نگاهی به اعداد و ارقام قابل مشاهده است و آمار نشان می‌دهد شرایط ما خوب نبوده است که وارد علت‌های این موضوع نمی‌شوم.

رشد صفر درصد به ۴ درصد رسید

رئیسی تصریح کرد: شرایط را به نحوی در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ پیش بردیم که اسفند ماه کاملاً وضعیت متفاوت بود و در این مدت، رشد صفر درصدی و ۰.۴ درصدی به ۴.۵ درصد رسید. همچنین شاخص‌های دیگر از جمله تورم، کنترل شد. زمانی که دولت را تحویل گرفتیم، تورم ۵۹.۳ درصد بود، اما اسفند ماه این نرخ ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد و به حدود ۴۰ درصد رسید. تمام شاخص‌ها در این مدت شش ماهه متفاوت شد و این شرایطی بود که مردم را امیدوار کرد.

این دولت ثابت کرد می‌توان نفت فروخت و پولش را گرفت

رئیس جمهور گفت: برخی قبلاً می‌گفتند نمی‌شود نفت فروخت؛ اما ما ثابت کردیم که هم می‌شود نفت فروخت و هم می‌شود پولش را گرفت.

رئیسی در ادامه افزود: در دو سه هفته اول دولت به ما اعلام شد که در این دوره از اجلاس شانگهای، عضویت ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت، از این رو رویکرد متعادل و متوازن دولت سیزدهم توسط کشورهای دیگر مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به عضویت ایران در شانگهای، گفت: ممکن است بگویید همه اقدامات این دولت در دولت قبلی نیز پیش بینی شده است؛ اما اتفاقی که در میدان باید می‌افتاد، انجام نشده است، عضویت در شانگهای مربوط به بیش از ۱۵ سال و نزدیک به ۱۷ سال گذشته است.

رئیس جمهور با طرح این سوال که چه احساسی در کشورها ایجاد شد که احساس کردند نگاه دولت سیزدهم به ۴ کشور نیست و تمام مقدرات را به لبخند یا اخم آنها گره نزده‌ایم، ادامه داد: نگاه این دولت نگاه متعادلی به کشورهای دیگر است و می‌خواهیم همانند ارتباط با کشورهای غربی، با کشورهای شرقی نیز ارتباط داشته باشیم.

ورود واکسن به برجام ارتباطی نداشت

رئیسی گفت: دولت قبلی حتماً در نظر داشت که واکسن را به کشور وارد کند اما رسماً می‌گفتند و مردم هم شنیدند که چطور انتظار دارید به ما واکسن دهند، وقتی FATF در کشور به نتیجه نرسیده است؟ ورود واکسن به برجام ارتباطی نداشت. نباید این نگاه نادرست را داشت که عضویت در یک سازمان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باید حتماً با فلان کار همراه شود.

وی افزود: ما هیچگاه مذاکره را ترک نکردیم؛ اما ورود واکسن را هم به برجام گره نزدیم.

رئیسی در خصوص مذاکرات برجام تاکید کرد: بر اساس عزت، حکمت و مصلحت مذاکرات را پیگیری خواهیم کرد و در این مسیر التماس نخواهیم کرد.

وی افزود: یعنی بر اساس یک دیپلماسی کاملاً عزتمندانه موضوع را دنبال می‌کنیم و پای میز مذاکره می‌نشینیم؛ اما هیچگاه زندگی مردم را به این موضوع وابسته نخواهیم کرد.

رئیسی گفت: با کشورهای روسیه، چین، اندونزی، غرب و شرق ارتباط برقرار و اعلام کردیم اگر روابط کشورها با ما بر اساس احترام متقابل باشد، حتماً با آنها همکاری خواهیم کرد اما اگر کشوری مثل آمریکا و رژیم صهیونیستی بخواهند با ما دشمنی کنند حتماً در مقابل آنها مقاومت خواهیم کرد.

ظرفیت کشور را نباید معطل ارتباط با چند کشور خاص کنیم

وی تصریح کرد: ظرفیت کشور را نباید معطل ارتباط با چند کشور خاص کنیم چرا که این نوع نگاه، نگاهی کاملاً غیرعادی و غیر تام برای ارتباطات در کشور است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سیاست خارجی ما در امتداد سیاست داخلی کشور است، اظهار کرد: در واقع سیاست خارجه بر اهداف ما در داخل کشور نسبت به اقتصاد, فرهنگ، مسائل اجتماعی و سیاست مبتنی است. اینکه با کشورها ارتباط برقرار می‌کنیم, برای آن است که نفع ملت را در این اقدامات می‌بینیم. همه مسافرت‌های من بر اساس منافع ملی و اقتصادی کشور صورت گرفته است.

چرا رابطه ما با ترکمنستان ۵ سال متوقف شده بود

رئیسی با اشاره به روابط دوجانبه ایران و ترکمنستان، عنوان کرد: چرا رابطه ما با ترکمنستان، کشور همسایه و خویشاوند ما متوقف شده بود، در حالی که می‌توانستیم با این کشور روابط سوآپ گازی داشته باشیم و قرارداد آن در اولین سفر من به عشق آباد امضا شد. چرا ۵ سال بدهی ما به آنها پرداخت نشده بود و آنها برای ما جریمه رد می‌کردند، در حالی که بنا بر اعلام مقامات این کشور، قراردادی که امروز به امضا رسیده می‌تواند تا چند برابر دیگر نیز افزایش پیدا کند.

توضیحات رئیسی در خصوص ازسرگیری روابط با عربستان

رئیسی در توضیح شرایط ازسرگیری روابط با عربستان‌سعودی گفت: در سفری که به چین داشتم این بحث از ناحیه آقای شی‌جین‌پینگ مطرح شد و به من گفتند در جریان سفری که به ریاض داشتم، عربستان برای برقراری روابط با شما اعلام تمایل کرده است؛ نظر شما چیست؟ من گفتم ما هیچ مانعی برای ایجاد ارتباط با عربستان داریم.

وی افزود: رئیس جمهور چین گفت که من وابسته شوم؟ گفتم ما مشکلی نداریم و بعد از آن سفر ایشان تماس گرفتند و گفتند که عربستان قرار است نماینده بفرستند و من نیز سطح فرستاده را پرسیدم که گفتند در سطح مشاور امنیت ملی است و من نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی را فرستادم و مسائل مختلفی بین ما مطرح شد.

رئیس جمهور گفت: نهایت تصمیم به تجدید روابط بین ما و عربستان شد که این هم ادامه پیدا می‌کند تا بتوانیم روابط را کاملاً داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اختلافات بین ایران و عربستان در دوره‌هایی زیاد بوده ولی هیچ زمان عربستان را دشمن خود تلقی نکردیم، گفت: باید بدانیم که دشمن اصلی ما کیست و رژیم صهیونیستی را در این زمینه فراموش نکنیم‌.

رئیس دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه گزارش‌های آژانس بارها نشان داده که فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح‌آمیز است، تصریح کرد: ما رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم، اما خنثی‌سازی آن را هم دنبال می‌کنیم و به این فکر می‌کنیم که کشور به حدی قدرتمند شود که اساساً از تکانه‌هایی مثل تحریم هیچ تکانی نخورد.

اروپایی‌ها نادم هستند

رئیسی در تشریح آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: در مذاکرات تا یک حدی کار در میز مذاکره پیش‌رفت و دوستان ما در هیئت مذاکره کننده کشورمان در جلساتی که داشتند، متنی را ارائه کردند و گفتند این‌ها خواسته‌ها و شرایط ماست که باید عملیاتی شود.

وی افزود: بعد از اینکه خواسته‌های ما مطرح شد، اتحادیه اروپا رسماً اعلام کرد که خواسته‌های شما منطقی و عقلانی است؛ اما این قضایا با اغتشاشات مواجه شد و محاسبه غلط آن‌ها این بود که تصور کردند می‌توانند در اغتشاشات خواسته‌های خود را دنبال کنند. البته الان در عمل ما احساس می‌کنیم که آن‌ها (غربی‌ها) نادم شده‌اند و پیام‌هایی که می‌رسد نیز همین است. آن‌ها تصورشان این بود که می‌توانند با این اغتشاشات مشکلی برای جمهوری اسلامی ایجاد کنند اما غافل از اینکه جمهوری اسلامی استحکامش بیش از این است که آنها بتوانند مشکل ایجاد کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی میز مذاکرات را ترک نکردیم. اما آن‌ها آنچه که اعلام کردند این است که ما حل مسئله را از طریقی غیر از برجام دنبال می‌کنیم. در هر صورت آنچه که می‌خواهم عرض کنم این است که برجام یکی از پرونده‌هایی است که روی میز ما است و پرونده‌های متعددی داریم که یکی از آنها برجام است.

رئیسی گفت: ما مثل دولت قبل، پرونده‌ی مورد بحثمان فقط برجام نیست. اگر آن‌ها بخواهند رفتار کاملاً عادلانه عزتمندانه با جمهوری اسلامی داشته باشند حتماً این مذاکرات ادامه پیدا می‌کند و به نتایج نیز خواهد رسید. در مسائل هسته‌ای باید نگاه عادلانه داشته باشند چون ما نقض پیمان نکردیم. کار ما ۱۵ بار توسط آژانس تایید شده است که ایران رفتارش صلح آمیز است و انحراف ندارد. آن‌ها نقض پیمان کردند و به تعهداتشان عمل نکردند.

وی افزود: موضوع برجام در دستور کار ما است و رفع تحریم‌ها را حتماً دنبال می‌کنیم و مذاکرات را ترک نکردیم؛ ما هم موضوع رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم و همین موضوع مهم‌تر از رفع تحریم، یعنی خنثی کردن تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم و به نظر من مهم‌تر از این دو مرحله آن است که ما شرایط کشور را باید به سمتی پیش ببریم که هیچ تحریمی بر کشور ما تاثیر گذار نباشد.

اسامی ابر بدهکاران بانکی را شفاف اعلام کردیم

رییسی در ادامه با اشاره به یکی از برنامه‌های مناظره تلویزیونی در دوران انتخابات ریاست جمهوری گفت: در برنامه مناظره تلویزیونی که برای کاندیدا بود یکی از نامزدها اسامی ابر بدهکاران را اعلام‌نکرد و به من پاکتی داد و گفت خود شما این را نگاه کنید که اسم چند ابر بدهکار بانکی در آن بود.

وی افزود: ما بعد از دولت، تمامی اسامی ابر بدهکاران را به صورت شفاف اعلام کردیم و پنهان نبود. مردم باید بدانند چه کسی بدهکار است و به تعهداتش عمل نمی‌کند.


در حال تکمیل…

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *