جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

رئیس مجلس لبنان: انتخاب رییس جمهور بدون اجماع، نشدنی است

رئیس مجلس لبنان: انتخاب رییس جمهور بدون اجماع، نشدنی است

نبیه بری رئیس مجلس لبنان تاکید کرد که انتخاب رییس جمهوری جدید این کشور بدون اجماع همه گروهها و جریان ها امکان پذیر نیست.

به گزارش روز شنبه ایرنا، نبیه بری رئیس مجلس لبنان به روزنامه الجمهوریه این کشور گفت که «زمان آن است که همگان به مسئولیت های خود در قبال لبنان عمل کنند».

رئیس مجلس لبنان بر تحرک جدی برای تعیین تکلیف سریع کرسی ریاست جمهوری این کشور در آغاز سال نوی مسیحی تاکید کرد.

وی گفت: بار دیگر تاکید می کنم که خلاء ریاست جمهوری چند هفته قابل تحمل است نه چندین ماه. این امر وضعیت کشور را دچار مخاطره بلکه باید گفت بحرانی کرده است و این همان چیزی است که اجماع بر سر انتخاب رییس جمهوری و راه اندازی دوباره چرخ کشور را ضروری می کند.

برپایه این گزارش، درحالی که برخی گروهها از جمله جریان ملی آزاد و حزب “نیروهای لبنانی” به ریاست سمیر جعجع گفتگو را رد کرده اند، بری تاکید کرد که دیگر طرف ها را به آغاز گفتگو دعوت نخواهد کرد.

بری تصریح کرد: از ابتدا گفتم و اکنون نیز تاکید می کنم که هیچ راهی برای انتخاب رییس جمهوری برای کشور به جز اجماع وجود ندارد و بدون اجماع گروهها، وضعیت تغییر نخواهد کرد.

رییس مجلس لبنان گفت: باید واقع بین باشیم. ۲ به علاوه ۲ برابر با ۶ نیست. در این مجلس اکثریت و اقلیت وجود ندارد و هیچ اکثریتی وجود ندارد که بتواند به دلخواه خود سکان را هدایت کند، همه ما اقلیت هستیم و به همین دلیل، گفت و گو باید مبنای کار قرار گیرد.

وی افزود: آنچه لازم است بدون فوت وقت انجام شود این است که همه طرفها رو در روی هم بنشینند و خالصانه و مخلصانه گفتگو کنند تا اجماع حاصل شود و سپس بر اساس آن اجماع، جلسه مجلس تشکیل و رییس جمهوری انتخاب شود.

بری در پاسخ به این سوال که گفته می شود، رایزنی های انجام شده محدود به انتخاب رییس جمهوری نیست بلکه یک سبد یکپارچه را شامل می شود، گفت: اساس کار، انتخاب رییس جمهوری است، در خصوص سبد توافق نیز پیشتر من از گروهها برای گفتگو دعوت کردم اما به نتیجه ای نرسیدیم و نتوانستیم توافق کنیم و به همین دلیل به نشست دوحه رفتیم.

تداوم خلاء در نهاد ریاست جمهوری لبنان پس از پایان دوره ریاست جمهوری “میشل عون” در سایه پافشاری احزاب و جریان های سیاسی بر مواضع و نامزدهای خود پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور را وارد پیچ و خم شدیدی کرده است که تلاش ها برای عبور از آن نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *