شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

رسانه لبنانی از احتمال حضور امیر عبداللهیان در نشست اردن خبر داد

رسانه لبنانی از احتمال حضور امیر عبداللهیان در نشست اردن خبر داد

* روزنامه النهار لبنان به نقل از منابع آگاه از حضور مقامات بلند پایه ۹ کشور شرکت کننده در نشست چند جانبه اردن خبر داد و به نقل از همین منابع نوشت: «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران ممکن است در این نشست شرکت کند.

*کنفرانس بغداد – ۲ (نشست چندجانبه اردن) بعد از ظهر سه شنبه به ریاست مکرون و «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در مرکز کنفرانس «ملک حسین بن طلال» در سواحل «بحر المیت» (دریای مرده) در اردن برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، روزنامه النهار امروز (یکشنبه) با بیان اینکه «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه برای تماشای تیم کشورش با آرژانتین در دیدار نهایی جام جهانی به قطر سفر کرده است، افزود: مکرون پس از حضور در دیدار نهایی جام جهانی روز دوشنبه از قطر به اردن می‌رود.

به نوشته النهار، کنفرانس بغداد – ۲ (نشست چندجانبه اردن) بعد از ظهر سه شنبه به ریاست مکرون و «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در مرکز کنفرانس «ملک حسین بن طلال» در سواحل «بحر المیت» (دریای مرده) در اردن برگزار می‌شود.

در این کنفرانس علاوه بر عمان و بحرین، نمایندگان ۹ کشور دیگر شرکت می کنند؛ نمایندگانی که آگوست گذشته نیز در بغداد (در اولین دور نشست) گرد هم آمده بودند.

یک منبع در ریاست جمهوری فرانسه با تایید حضور ایران در این کنفرانس، نام کشورهای شرکت کننده را اعلام اما از افشای سطح حضور هر یک از مقامات خودداری کرد.

النهار به نقل از یک منبع در ریاست جمهوری فرانسه اضافه کرد که پیش از افتتاح این کنفرانس، مکرون در سفری رسمی به اردن، دیدارهایی را در امان انجام خواهد داد و در آنجا با «عبدالله دوم» شاه اردن که به گفته ریاست جمهوری فرانسه، روابط قابل اعتمادی با این کشور دارد و متحدی در مبارزه با تروریسم و ‌عضوی فعال در ائتلاف علیه «داعش» است، دیدار خواهد کرد.

این منبع ریاست جمهوری فرانسه گفت که دو کشور روابط و همکاری‌های اقتصادی بسیار نزدیکی با هم دارند.

وی در رابطه با کنفرانس «بغداد – ۲» گفت که برگزاری کنفرانس به ریاست مکرون و حضور السودانی نشان دهنده تداوم سیاست دولت عراق برای دیدار همسایگان و گفت وگو درباره امنیت و ثبات منطقه و بهبود عراق و محیط زیست منطقه است.

این منبع افزود: برگزاری این کنفرانس فقط برای گفت و گو در مورد اقتصاد عراق نیست بلکه برای بحث در مورد همه مسائل مربوط به ثبات و امنیت آن بر اساس بیانیه سال گذشته کنفرانس (بغداد – ۱) است.

منبع ریاست جمهوری فرانسه تاکید کرد: حضور ایران در این کنفرانس برای این است که این کشور یک بازیگر بزرگ منطقه‌ای است … حضور تهران به این معنا است که هدف کنفرانس، گردهم آوردن بازیگران اصلی منطقه مرتبط با عراق برای تبادل نظر در مورد مسائل و پرونده‌های منطقه است.

این منبع با اشاره به اینکه پرونده لبنان مانند همیشه همراه رئیس جمهوری فرانسه خواهد بود، ادامه داد که مکرون اخیراً با «تمیم بن حمد» امیر قطر در حاشیه بازی نیمه نهایی جام جهانی در دوحه درباره لبنان صحبت کرده است.

به گفته این منبع، قرار است مکرون قبل از ترک منطقه از نیروهای فرانسوی در ناو هواپیمابر «شارل دوگل» بازدید کند اما با فرانسوی هایی که در چارچوب نیروهای حافظ صلح موسوم به “یونیفل” در جنوب لبنان فعالیت می‌کنند، دیدار نخواهد داشت.

روزنامه النهار همچنین از منابع عربی مطلع شد که عربستان با نمایندگانی بلندپایه در کنفرانس بغداد-۲ شرکت خواهد کرد و حضور ولیعهد عربستان و «عبدالفتاح السیسی» و «رجب طیب اردوغان» روسای جمهور مصر و ترکیه را رد نکرد.

وی در مورد نمایندگان ایران در این کنفرانس گفت که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران ممکن است در آن شرکت کند.

علاوه بر این، یک منبع بلندپایه فرانسوی در گفتگو با النهار، مطالبی را که در روزنامه‌های فرانسوی درباره دیدار عربستان و فرانسه با موضوع لبنان منتشر شده نادرست دانست.

پیشتر یک نشریه لبنانی دیروز شنبه مدعی شد که دیداری احتمالی بین ایران و عربستان در حاشیه نشست منطقه ای چند جانبه هفته جاری در شهر امان پایتخت اردن برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *