یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

سالگرد کودتای ترکیه، پرونده ای که هنوز باز است

سالگرد کودتای ترکیه، پرونده ای که هنوز باز است

شبکه تلویزیونی تی. آر. تی. خبر ترکیه از تداوم روند قضایی رسیدگی به پرونده مربوط به کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶(۲۵ تیرماه ۱۳۹۵) ترکیه خبر داد و اعلام کرد: در جریان رسیدگی به این پرونده ها تاکنون برای سه هزار نفر حکم حبس ابد صادر شده است.

به گزارش شنبه ایرنا، امروز سالگرد کودتای نافرجام هفت سال پیش ترکیه است که در جریان آن ۲۴۹ نفر کشته و ۲ هزار و ۱۹۳ نفر نیز زخمی شدند.

پس از شکست این کودتا که بنا به ادعای مقامات ترکیه، توسط فتح الله گولن و با سازماندهی گروهی موسوم به «فتو» و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، رخ داد، شمار زیادی در ترکیه دستگیر و محاکمه شدند که بنا به اعلام شبکه تی. آر. تی خبر، روند رسیدگی به پرونده تعدادی از آنها همچنان ادامه دارد.

مقامات دولت ترکیه، تعداد افراد گروه فتح الله گولن که مرتبط با کودتا بودند را بیش از ۲۳۰ هزار نفر اعلام و بیان کرده‌اند که این افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کودتای ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ نقش داشته‌اند.

شبکه تلویزیونی تی. آر. تی. خبر ترکیه امروز طی گزارشی از محکومیت نهایی چهار هزار و ۸۹۱ نفر در ارتباط با کودتای هفت سال پیش این کشور خبر داد و اعلام کرد: برای رسیدگی به اتهام کودتاگران، ۲۸۹ پرونده با بیش از ۱۰۰ هزار تحقیق قضایی در دادگستری تشکیل شده و ۸۵ ژنرال و فرمانده نظامی سابق به حبس ابد تشدید شده، محکوم شده‌اند.

بنا به اعلام این رسانه، شعب رسیدگی به پرونده کودتا، تاکنون یک هزار و ۸۹۱ نفر را به جزای حبس با زمان‌های مختلف طولانی مدت محکوم کرده‌اند و ۲ هزار و ۸۷۰ نفر از افراد دستگیر شده نیز از اتهامات وارده تبرئه شده‌اند.

شبکه تلویزیونی تی. آر. تی. خبر ترکیه اضافه کرد: رسیدگی به تعدادی از پرونده این رویداد پس از گذشت هفت سال همچنان ادامه دارد به طوری که برخی پرونده‌ها به دادگاه تجدیدنظر و دادگاه عالی ارجاع شده و در روند رسیدگی نهایی قرار دارد.

به گزارش ایرنا، کودتای نافرجام ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ (۲۵ تیرماه ۱۳۹۵) ترکیه که توسط گروهی از نظامیان ترکیه اجرا شد که در جریان آن تعدادی از نظامیان این کشور تلاش کردند با حمله به برخی مراکز نظامی، رسانه‌ای و هدف قرار دادن ناموفق استراحتگاه رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور در استان موغلا کنترل ترکیه را در دست بگیرند.

در جریان این کودتا، نیروهای ارتش توانستند فقط برای ساعاتی محدود کنترل تلویزیون دولتی TRT و فرودگاه آتاتورک استانبول را به دست بگیرند و تنها ساعاتی بعد و پس از اظهارات اردوغان در فرودگاه استانبول که به صورت زنده از برخی شبکه های اجتماعی پخش شد و موجب به خیابان آمدن مردم و حمایت از دولت قانونی این کشور شد، مقامات ترکیه از شکست کودتا خبر دادند.

دولت آنکارا معتقد است که اقدام به کودتا در این کشور توسط طرفداران فتح الله گولن رهبر مخالفان دولت ترکیه که از ۲۴ سال پیش در ایالت پنسیلوانیای آمریکا به سر می برد، و با دستور مستقیم او عملی شده است.

روزنامه “ینی شفق” نزدیک به دولت ترکیه نیز دو سال بعد از این رویداد، نوشت که هدایت و پشتیبانی لجستیکی کودتاکران توسط ایالات متحده آمریکا و تامین مالی آنها توسط امارات متحده عربی و عربستان سعودی انجام شد ولی این کشورها هرگونه نقش در کودتای ترکیه را رد کردند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *