جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

سرمدی: سفر رئیسی به سوریه اقتدار جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت را تقویت می‌کند

سرمدی: سفر رئیسی به سوریه اقتدار جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت را تقویت می‌کند

 

*امروز شاهد اقتدار جمهوری اسلامی و ارتباط سازنده با کشورهای منطقه هستیم که امیدوارم ماحصل این سفر منجر به اقتدار بیشتر جمهوری اسلامی و گشایش های بیشتر ما به لحاظ مسائل اقتصادی و فرهنگی باشد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سفر رئیس جمهور به سوریه در راستای تقویت جبهه مقاومت و تقویت هم پیمانان خودمان است، گفت: امروز شاهد اقتدار جمهوری اسلامی و ارتباط سازنده با کشورهای منطقه هستیم که امیدوارم ماحصل این سفر منجر به اقتدار بیشتر جمهوری اسلامی و گشایش های بیشتر ما به لحاظ مسائل اقتصادی و فرهنگی باشد.

کیومرث سرمدی در گفت و گو با ایسنا در رابطه سفر رئیس جمهور به سوریه و فرصت های سیاسی و اقتصادی که این سفر می تواند برای کشورمان داشته باشد، بیان کرد: یکی از انتقاداتی که در گذشته به دیپلماسی و ارتباطات ما با کشورهای متعدد، مخصوصا کشورهایی که به نوعی ما برای دفاع از آنها و همپیمانی آنها مایه گذاشتیم وارد بود، این بود که در ایام سخت دفاع از آنها و حضور مشاوران و مستشاران نظامی و حمایت هایی که از کشورهایی مانند سوریه داشتیم باید دقت کنیم که اینها مواردی است که نمی توانیم انکار کنیم.

مهمترین دلیل سفر به سوریه مشارکت در مباحث اقتصادی و سازندگی این کشور است

وی در ادامه تصریح کرد: مهمترین مسأله ای که احساس می شود در این برهه از زمان دولت و مخصوصا دستگاه دیپلماسی به آن توجه دارد – با توجه به مناسبات و ارتباطات بعد از گذر از دوران اضطرار و درگیری های نظامی که وجود داشته – بحث ارتباطات فرهنگی و سیاسی و به خصوص مشارکت در مباحث اقتصادی و سازندگی کشور مورد نظر از جمله سوریه است.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که کشورهای رقیب ما در منطقه و فرامنطقه ای در بحث ارتباط با کشوری مثل سوریه به منظور بهره مندی از مباحث اقتصادی دوران سازندگی، در حال فعالیت هستند و پیشرفت هایی نیز داشته اند و عملا در بسیاری از موارد شاید ما عقب مانده ایم، مثلا در مقایسه با میزان مبادلات تجاری ترکیه با عراق و یا حتی کشور افغانستان و کشورهای مختلف این موضوع مطرح است. لذا معتقدم در ارتباط با سوریه به این موضوع توجه می شود و سفر اخیر رئیس جمهور به کشور سوریه کاملا در راستای حفظ رابطه و ارتباطات سازنده بعد از دوران اشغال سوریه است که با کمک جمهوری اسلامی از این بحران گذشتند و الان بهترین فرصت است تا جمهوری اسلامی بتواند با حضور در عرصه های مختلف کشور سوریه هم مثل گذشته به بازسازی و اصلاح ساختارها و زیربناهای اقتصادی این کشور کمک کند و هم اینکه از این محل طبیعتا گشایشی برای درآمدهای اقتصادی ما و حل بعضی از معضلات بیکاری ما بشود.

سفر رئیسی به سوریه در راستای تقویت جبهه مقاومت خواهد بود

سرمدی با بیان اینکه درآمدهایی که می توان از محل ارتباطات اقتصادی با سوریه داشته باشیم بهترین فرصت است و سفر آقای رئیسی به سوریه نیز در همین راستا است، عنوان کرد: این سفر همچنین در راستای تقویت جبهه مقاومت و تقویت هم پیمانان خودمان و اصلاح ارتباطات اقتصادی و سازندگی ما است.

وی در رابطه با نقشه های دشمنان منطقه برای تغییر نظم جغرافیایی و در مقابل شکسته شدن ابهت جبهه استکبار و آمریکا در منطقه اظهار کرد: ما باید این واقعیت را بپذیریم که حساب مردم منطقه اعم از مسلمان و غیر مسلمان از سیاست و موضوع گیری حکومت ها همیشه جدا و متفاوت بوده است. آنچه که جمهوری اسلامی طی سال های گذشته و تا به حال به آن توجه داشته و به نظر من سرمایه گذاری بیشتر فرهنگی کرده، بحث ارتباط و توجه به توده های مردم به ویژه مسلمانان در کشورهای متعدد منطقه بوده است. بنابراین با بهره مندی از این توانمندی و روش، تا زمانی که در زمینه های مختلف و مخصوصا در بحث عرصه های نظامی قدرت نداشته باشیم، تعاملات و ارتباطات ما نیز تحت الشعاع قرار می گیرد.

وقتی قدرتمند باشیم نوع نگاه دیگران به ما متفاوت خواهد بود

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی با تأکید بر اینکه وقتی قدرت داشته باشیم نوع نگاه و ارتباط ملل مختلف و از جمله دولت ها با ما متفاوت خواهد بود، گفت: خوشبختانه به برکت تدابیر مقام معظم رهبری، خون شهدا و مخصوصا حاج قاسم و فرزندان جبهه مقاومت، معادلات منطقه ای تغییر کرده و دلایل مختلف از جمله نگاه مردم منطقه به جمهوری اسلامی، کار فرهنگی و ارتباطات ما با مردم مسلمان کشورهای دیگر، توانمندی ما به لحاظ نظامی و از طرف دیگر ضعف حضور آمریکایی ها در منطقه و مشکلاتی که اسرائیلی ها مخصوصا در سال های اخیر داشته اند همه دست به دست هم داده و امروز شاهد اقتدار جمهوری اسلامی و ارتباط سازنده خودمان با کشورهای منطقه هستیم که امیدوارم ماحصل این سفر منجر به اقتدار بیشتر جمهوری اسلامی و گشایش های بیشتر ما به لحاظ مسائل اقتصادی و فرهنگی شود.

سرمدی در رابطه با این موضوع که اخیرا شاهدیم روابط کشورهای عربی با سوریه در حال احیاء شدن بوده و این نشان دهنده قدرت مقاومت است، تصریح کرد: در موضع گیری اخیر مخصوصا کشورهای عربی نسبت به سوریه اگر برگشتی به گذشته داشته باشیم می بینیم که در چند سال گذشته این کشورها به اتفاق ضد حاکمیت در سوریه بودند و سقوط حکومت بشار اسد را جدی و حتمی می دیدند. در نگاه کلی سیاست گذاری استکبار در منطقه و موضع گیری آن زمان این دولت ها مخالفت و ایستادگی در برابر جبهه مقاومت بود و آنها می دانستند که اگر جریان و قائله سوریه به نفع جبهه مقاومت ختم به خیر شود، طبیعتا سیاست هایشان با شکست مواجه خواهد شد. لذا با فضایی که پیش رفت نوع نگاه دولت های عربی به سوریه و اصل موضوع جبهه مقاومت دچار تغییر شد.

تضعیف حضور آمریکا و شکست رژیم صهیونیستی دو پیامد اصلی تغییرات اخیر در منطقه است

وی ضمن اشاره به سخنان یکی از مقامات اتحادیه عرب که گفته بود ما فکر می کردیم دیگر کار حکومت بشار اسد تمام است در حالی که پیروز میدان ایشان هستند، یادآور شد: می خواهم بگویم پیروز میدان در اینجا جبهه مقاومت و به فرماندهی واحد آن مخصوصا ام القرای جهان اسلام، ایران بود.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان گفت: برداشتم این است که تغییراتی که در حوزه ارتباطات منطقه ای در حال ایجاد است دو پیامد خواهد داشت؛ اولین پیامد آن که عملیاتی نیز شده تضعیف حضور آمریکایی ها و شکست آنها در منطقه است و دومین پیامد تقویت جبهه مقاومت نزدیک شدن به اضمحلال و شکست رژیم صهیونیستی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *