چهارشنبه 06 تیر 1403 - Wednesday 26 June 2024

شروط پوتین برای حل‌وفصل مناقشه اوکراین

شروط پوتین برای حل‌وفصل مناقشه اوکراین

رئیس‌جمهور روسیه گفت غرب با غرور و خودخواهی خود جهان را به نقطه‌ای رسانده که بازگشت از آن تقریبا ممکن نیست، اما سیاستمداران اروپایی بیش از آنکه به فکر رضایت مردم خود باشند، سعی دارند آمریکا را راضی نگه دارند.

به گزارش ایسنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت خودخواهی و غرور کشورهای غربی جهان را به وضعیت کنونی آورده که تقریباً یک نقطه بی‌بازگشت است.

او در دیدار با مقامات ارشد وزارت خارجه روسیه گفت: «این واشنگتن بود که با خروج یک‌جانبه خود از پیمان موشک‌های ضد بالستیک، پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد و پیمان آسمان‌های باز، ثبات راهبُردی را تضعیف کرد. آمریکا و دنباله‌روهایش در اروپا سیستم نظارت و اعتماد را در این قاره نابود کرده‌اند. این خودخواهی و غرور کشورهای غربی است که جهان را به وضعیت کنونی رسانده است. ما به طور غیرقابل قبولی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بازگشت از آن تقریباً ممکن نیست.»

ماجراجویی شدید سیاستمداران غربی

پوتین در ادامه گفت تلاش کشورهای غربی برای تحمیل یک شکست راهبردی به روسیه، کشوری که دارای زرادخانه هسته‌ای عظیم است، نشان‌دهنده «ماجراجویی شدید سیاستمداران غربی» است.

پوتین گزارش‌ها درباره برنامه‌های ادعایی روسیه برای حمله به اروپا را «کاملاً مزخرف» خواند.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت که گزارش‌های منتشرشده درباره برنامه‌های ادعایی روسیه برای حمله به اروپا شایعات «مهمل و پوچ» ی هستند که برای توجیه رقابت تسلیحاتی جاری غرب با مسکو مطرح می‌شوند.

کمپین تبلیغاتی ضد روسیه

او گفت: «کمپین تبلیغاتی ضد روسیه که مقامات بلندپایه اروپایی در آن حاضرند، با شایعاتی همراه است که ادعا می‌شود روسیه برنامه حمله به اروپا را دارد. من بارها این را گفته‌ام و نیازی نیست چندین بار دیگر تکرار کنم. همه ما می‌دانیم که این اظهارات مهمل و پوچ و تنها توجیهی برای رقابت تسلیحاتی هستند.»

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه گفت این روسیه نیست که اروپا را تهدید می‌کند، بلکه تهدید واقعی برای اروپا از سوی ایالات متحده می‌آید.

پوتین با بیان اینکه اگر اروپا رابطه خوبی با روسیه داشته باشد می‌تواند یکی از مراکز توسعه جهانی باقی بماند، گفت: «گاهی به نظر می‌رسد که سیاستمداران اروپایی و نمایندگان بوروکراسی اروپا بیشتر از اینکه نگران از دست دادن اعتماد مردم خود باشند، از نارضایتی آمریکا می‌ترسند.»

دیپلماسی ناتوان ناتو

پوتین همچنین با بیان اینکه ناتو دیپلماسی خود را در مقصر دانستن دیگر کشورها و استفاده از تمام قدرت خود علیه آن‌ها تعریف کرده، گفت: «اصل اساسی در دیپلماسی ناتو به‌شدت ناقص و در حل و فصل درگیری‌های پیچیده داخلی، ناتوان است.»

او گفت اصل اساسی در دیپلماسی ناتو این است که غرب یکی از کشورهای مغضوب خود را انتخاب می‌کند و آن را به تمام پلیدی‌ها متهم می‌کند تا تمام محدودیت‌ها و تحریم‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی و اطلاعاتی را علیه این کشور پیاده کند.

پوتین گفت هیچ کشوری در جهان از اضافه‌شدن به فهرست کشورهای تحت تحریم ناتو مصون نیست و این ائتلاف نظامی «هیچ نتیجه‌ای نداشته است، به جز تشدید مشکلات موجود، نابود کردن سرنوشت میلیون‌ها انسان، نابودی کامل کشورها، افزایش بلایای انسانی و اجتماعی و همچنین پروراندن گروه‌های تروریستی.»

او همچنین گفت ناتو سعی دارد فشار بر کشورهایی که قصد دارد توسعه‌شان را محدود کند، افزایش دهد؛ از جمله بر روسیه.

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه گفت ایالات متحده سعی دارد به هر قیمتی که شده، سلطه استعماری خود را در جهان حفظ کند و این تنها به ناتوانی بیشتر این کشور منجر خواهد شد.

پیشنهاد صلح برای حل‌وفصل مناقشه اوکراین

او گفت روسیه یک پیشنهاد صلح دیگر برای حل‌وفصل مناقشه اوکراین ارائه می‌کند و اگر این بار هم غرب و کی‌یف با آن موافقت نکنند، مسئولیت خون‌هایی که ریخته خواهد شد، به گردن خودشان است.

او  گفت: «امروز ما یک پیشنهاد جامع و واقعی دیگر برای صلح مطرح می‌کنیم و اگر کی‌یف و کشورهای غربی آن را هم مانند پیشنهادهای قبلی نپذیرند، در این صورت مشکل خودشان است. بار اخلاقی و سیاسی ادامه‌ دادن این خونریزی به گردن آن‌ها خواهد بود.»

پوتین گفت روسیه از آغاز جنگ اوکراین پیشنهادهایی برای برقراری آتش‌بس و حل‌وفصل مسالمت‌آمیز این مناقشه مطرح کرده، اما غرب تمام این تلاش‌ها را رد کرده است.

رئیس‌جمهور روسیه گفت این کشور برای حل مسالمت‌آمیز و پایان کامل این جنگ نیاز دارد که اوکراین به یک کشور غیرهسته‌ای و بی‌طرف بدل شود و همچنین تحریم‌هایی که کشورهای غربی علیه روسیه وضع کرده‌اند، لغو شود.

پوتین گفت اگر اوکراین تمام نیروهای خود را از چهار منطقه‌ای که روسیه از ۲۰۲۲ تا امروز تحت کنترل خود درآورده خارج کند و همچنین متعهد شود که عضو ناتو نخواهد شد، روسیه بلافاصله به سربازانش دستور عقب‌نشینی خواهد داد و مذاکره را آغاز خواهد کرد.

روسیه از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ تا امروز چهار منطقه زاپوریژیا، لوهانسک، دونتسک و خرسون را تحت کنترل خود درآورده و با برگزاری همه‌پرسی در این مناطق، آن‌ها را به بخشی از خاک خود الحاق کرده است.

او گفت هدف از این پیشنهاد برقراری یک وقفه موقت در جنگ نیست، بلکه مسکو می‌خواهد این مناقشه را به صورت دائمی به پایان برساند و کرملین آماده است بدون لحظه‌ای تاخیر، مذاکرات صلح را آغاز کند.

از دیگر شروط پوتین برای پایان جنگ روسیه می‌توان به لزوم محدودشدن نیروهای مسلح اوکراین، حفاظت از منافع شهروندان روسی‌زبان در اوکراین و تاکید دوباره بر لغو تحریم‌های وضع‌شده علیه مسکو اشاره کرد.

او گفت: «ما سعی داریم این صفحه دردناک از تاریخ را ببندیم و فرایند احیای گام‌به‌گام روابط میان روسیه و اوکراین و تمام اروپا را رقم بزنیم.»

جنگ اوکراین؛‌ حاصل سیاست‌های تهاجمی غرب علیه روسیه

پوتین گفت جنگ اوکراین که به یک بحران بدل شده و پیامدهای آن در سراسر جهان احساس می‌شود، نه نتیجه درگیری بین ۲ کشور، بلکه حاصل سیاست‌های تهاجمی غرب علیه روسیه است.

او با بیان اینکه تبعات این جنگ در سراسر کره زمین احساس می‌شود، گفت: «بحران اوکراین درگیری بین ۲ کشور هم نیست، چه رسد به ۲ ملت. ریشه‌های این درگیری در روابط روسیه و اوکراین نیست. وقایع جاری در اوکراین نتیجه مستقیم توسعه جهانی و اروپایی در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم و سیاست‌های تهاجمی، بی‌ملاحظه و فرصت‌طلبانه‌ای است که غرب در تمامی سال‌های منتهی به جنگ اوکراین در پیش گرفته بود و امروز هم آن‌ها را ادامه می‌دهد.»

پوتین گفت اگر این بحران ناشی از مشکلات بین روسیه و اوکراین بود، این ۲ کشور هرگونه مسئله‌ای را حل می‌کردند، زیرا پیوندهای فرهنگی، تاریخی و خانوادگی مشترک فراوانی دارند. روسیه همواره راه‌حل‌های امنیتی سازنده‌ای را به شرکای خارجی خود ارائه کرده است، اما هیچ‌یک از تلاش‌های مسکو پاسخ مناسبی دریافت نکرده است.

او گفت: «ما همواره چه در دهه ۹۰ و چه بعد از آن، به مسیر اشتباهی که نخبگان غرب انتخاب کرده بودند، اشاره کردیم. ما نه‌تنها انتقاد و هشدار دادیم، بلکه گزینه‌های جایگزین، راه‌حل‌های سازنده‌ای ارائه کرده و بر اهمیت توسعه مکانیزم‌های امنیتی اروپایی و جهانی تأکید کردیم، مکانیزم‌هایی که برای همه مناسب باشند، همه. به این تلاش‌ها پاسخی داده نشد.»

ولادیمیر پوتین همچنین با اشاره به تلاش‌های غرب برای ضبط دارایی‌های خارجی روسیه، گفت: «با تمام ترفندهایی که به کار بسته‌اند، سرقت، سرقت است و بدون مجازات نخواهد ماند.»

او گفت: «اکنون آن‌ها (کشورهای اروپایی) مجبور به افزایش عرضه تسلیحات به اوکراین و گسترش ظرفیت تولید گلوله‌های توپخانه‌ای خود هستند. چه کسی بعد از پایان جنگ اوکراین به این گلوله‌ها نیاز خواهد داشت؟ چگونه این می‌تواند امنیت نظامی اروپا را تضمین کند؟ درعین‌حال، ایالات متحده در حال سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نظامی به‌روز مانند تولید پهپادهای مدرن و سیستم‌های ضربتی جدید است»

این خبر تکمیل می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *