دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

طوفان الاقصی 9 هزار بیمار روانی روی دست ارتش اسرائیل گذاشت

طوفان الاقصی 9 هزار بیمار روانی روی دست ارتش اسرائیل گذاشت

جنگ ارتش اسرائیل با مقاومت اسلامی حماس در حالی وارد چهارمین ماه خود شده که رسانه‌های عبری پس از افشای حجم بالای تلفات، زخمی‌ها و معلولیت‌های ارتش، از مشکلات روحی و روانی ۹۰۰۰ نظامی و سکته افسران اسرائیلی در غزه گزارش می‌دهند.

گروه فارس؛ «۹۰۰۰ سرباز اسرائیلی از آغاز جنگ تاکنون درخواست مشاوره روانی داشته‌اند؛ یک چهارم این تعداد به نبرد غزه برنگشتند»، این مهم‌ترین بخش گزارش روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت بود که امروز سه‌شنبه ۹ ژانویه درباره وضعیت نظامیان صهیونیست منتشر شد.

گزارش‌های عبری از ۲۴ ساعتِ گذشته درخصوص جنگ غزه در این جمله خلاصه می‌شد که «سخت‌ترین روز برای ارتش اسرائیل در غزه گذشت»؛ روزی که طی آن ۱۰۳ نظامی اسرائیلی در جبهه‌های مختلف درگیری زخمی شدند.

اوج بحران روانی در ارتش بعد از شکست‌های میدانی روز گذشته را می‌توان در وضعیت نظامیان اسرائیلی دید. شبکه ۱۲ عبری امروز اعلام کرد که «یک سرباز اسرائیلی از تیپ گیواتی پس از سکته قلبی جان خود را از دست داد»؛ هم‌رزمانش می‌گویند که وضعیت سلامتی او خوب بوده اما نتوانسته دیدن حقایق جنگ در غزه را  تحمل کند.

تاکنون که ۹۵ روز از جنگ در غزه گذشته، ارتش اسرائیل با ثبت شکست‌های میدانی در برابر حماس تنها موفق شده تا روزانه تعدادی از نظامیان زخمی و کشته‌شده خود را از غزه خارج کند. براساس آخرین آمار بیش از ۵۰۰ نظامی تل‌آویو، کشته و ۲۰ هزار نفر هم زخمی شده‌اند.

رسانه‌های اسرائیلی اخیراً گزارش داده بودند که «۱۶۰۰ سرباز از علائم شوک پس از حادثه رنج می‌برند و ارتش مجبور شده تا ۲۵۰ نفر را از خدمت معاف کند».

پیش از انتشار آمار بیماران روحی و روانی ارتش اسرائیل، رسانه‌های عبری با انتشار خبر شیوع بیماری‌های قارچی در غزه فاش کرده بودند که ده‌ها نظامی صهیونیست بر اثر ابتلا به این عفونت‌ها مُرده‌اند.

وخامت وضعیت روحی و روانی به دلیل شکست‌های امنیتی و نظامی رژیم اسرائیل، تنها مختص نظامیان ارتش نیست. روزنامه هاآرتص روز گذشته در گزارشی نوشت که «وضعیت روحی و روانی حدود نیمی از اسرائیلی‌ها پس از جنگ در غزه رو به وخامت گذاشته و مصرف داروهای افسردگی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است».

عضو کابینه اسرائیل بزالل اسموتریچ در تداوم حمایت از جنگ در غزه گفته است که باید نظامیان بیشتری را برای مبارزه به نوار غزه ارسال کنیم؛ جنگ باید تا نابودی حماس و شناسایی تونل‌های آنان ادامه پیدا کند.

تحلیلگر اسرائیلی عاموس هرئیل اما می‌گوید که «کاهش سربازان و مرخص‌کردن نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل نشان از ورود جنگ به مرحله‌ای جدید دارد؛ مرحله‌ای که نشان می‌دهد حماس هنوز با قدرت حضور دارد و نبرد را مدیریت می‌کند».

پایگاه خبری واللا در گزارشی با اشاره به هزینه‌های اجتماعی و نظامی و سیاسی تل‌آویو از تداوم حمله زمینی به غزه انتقاد و اعلام کرد که «۵ تیپ دیگر از نظامیان اسرائیلی عقب‌نشینی کرده‌اند؛ طبق تحولات جنگ در نوار غزه، شمار بیشتری از نیروهای ارتش در حال خروج از این باریکه هستند».

پایان پیام/م

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *