شنبه 15 اردیبهشت 1403 - Saturday 04 May 2024

“عضویت ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای” از نگاه سفیر پیشین ایران در آذربایجان

“عضویت ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای” از نگاه سفیر پیشین ایران در آذربایجان

سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: جذب سرمایه از مهم‌ترین اهداف سازمان همکاری‌های شانگهای است و می‌توان در این راه از سرمایه کشورهای هند، روسیه و چین برای اجرای پروژه‌های مختلف در ایران استفاده کرد.

محسن پاک آیین در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عضویت ایران در سازمان شانگهای، آن را یک دستاورد خیلی مهم برای کشور به ویژه در شرایط فعلی که ایران به دنبال تغییر نگاهش در سیاست خارجی و حرکت به سوی کشورهای شرق آسیا و همسایه است، دانست و گفت: این اتفاق خیلی خوبی بود که شاهد بودیم. ایران با جایگاه ژئوپلیتیکی که در حوزه‌های امنیتی و اقتصادی در منطقه دارد می تواند نقش موثری در ترتیبات منطقه‌ای با توجه به این عضویت داشته باشد.

وی در ادامه به اهمیت مزایای امنیتی پیمان شانگهای اشاره کرد و گفت: مساله امنیت در این پیمان خیلی مهم است چرا که تامین امنیت منطقه در همکاری‌های اقتصادی تاثیر مستقیم دارد. سرمایه جایی می‌رود که امنیت باشد و همکاری‌های اقتصادی و امنیتی کاملا به هم ارتباط دارند.

این دیپلمات با سابقه کشورمان تصریح کرد: ایران در حوزه انرژی، ترانزیت و غیره بیشترین ظرفیت را دارد. چین و هند وارد کننده نفت ایران هستند و نیازشان هم روز به روز بیشتر می شود. پاکستان به دنبال دریافت گاز ایران است تا به هند صادر کند که توافقاتی هم در این باره انجام شده است. همکاری ما با قزاقستان در حوزه انرژی نیز در چارچوب این پیمان می تواند گسترش یابد. به علاوه ایران هم دنبال ورود تکنولوژی است که در این رابطه چین می‌تواند کمک کند. در حوزه ترانزیت هم ایران پل اتصال غرب به شرق آسیا و اروپا و آفریقا است که می تواند این مساله برای کشورهای حوزه شانگهای بسیار مهم و کلیدی باشد؛ آنها دوست دارند به آب های خلیج فارس و دریای عمان دست پیدا کنند از این رو مزیت ترانزیتی ایران برای این کشورها بسیار مطلوب است، مثل تکمیل خط آهن رشت ـ آستارا. هم چنین ترانزیت دریایی می تواند در این چارچوب گسترش یابد.

وی در  پاسخ به این که با توجه به تحریم‌های گسترده ایران مسیر همکاری چگونه می تواند هموار شود؟ اظهار کرد: از همین امروز باید برنامه‌ریزی کنیم و پروژه‌هایی تعریف کنند و دنبال اجرای آنها باشند. باید با کشورهای عضو توافق‌های چند جانبه و دو جانبه امضا شود. به طور طبیعی اگر این اتفاق ها بیفتد ما حتما از امتیازات و مزایای این پیمان بهره‌مند می شویم. لغو تحریم‌ها ارتباطی به پیمان شانگهای ندارد اما بر روی همکاری ها و تعاملات گسترده در این چارچوب تاثیر دارد. در عین حال با توجه به سیاست‌هایی که در ایران اتخاذ شده است، می توانیم لغو تحریم ها را دنبال کنیم، ارتباطات و تعاملات گسترده با کشورهای مختلف و اتحادهای منطقه ای کمک می‌کند در چارچوب دیدگاه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد متنوع‌تری داشته باشیم و از فرصت کشورهای عضو شانگهای برای پویایی و تنوع در تعاملات اقتصادی استفاده کنیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *