جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

فیفا: خسارت پاندمی کرونا به فوتبال ۱۴ میلیارد دلار برآورد شده است

فیفا: خسارت پاندمی کرونا به فوتبال ۱۴ میلیارد دلار برآورد شده است

 براساس اعلام یکی از مقامات فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا)، پاندمی کووید-۱۹ احتمالا هزینه‌ای معادل ۱۴ میلیارد دلار روی دست باشگاه‌های فوتبال سراسر جهان باقی خواهد گذاشت.

به گزارش ایرنا، «اولی رِن» که ریاست کمیته مقابله آثار پاندمی را در فیفا برعهده دارد، گفت که این نهاد به همراه مشاوران مالی، پیش‌تر تخمین زده است که بازی‌های باشگاهی در سراسر جهان ارزشی مابین ۴۰ تا ۴۵ میلیارد دلار در بر داشته باشد.

وی در ادامه اضافه کرد که ۱۴ میلیارد دلار مذکور براساس سناریو کنونی برآورد شده است؛ سناریویی که مطابق آن فوتبال بعد از وقفه سه ماهه در ابتدای سال جاری از سر گرفته شد اما در صورتی که از شدت پاندمی کاسته نمی‌شد، فوتبال «یک بازی توپی متفاوت» می‌بود.

رِن که عضو اسبق و ارشد اتحادیه اروپا بوده و هم اکنون رییس بانک مرکزی مرکزی فنلاند است، در گفت‌وگو با رویترز اظهار داشت: پاندمی ویروس کرونا ضربه سختی به فوتبال وارد کرده است. این بحران آشوب زیادی را در سطوح مختلف ایجاد کرده و برخی از باشگاه‌های حرفه‌ای با مشکلات جدی روبرو شده‌اند. به شخصه در مورد آکادمی‌های جوانان و لیگ‌های دسته‌های پایین نگران هستم.

رن در ادامه گفت که فوتبال به ویژه در آمریکای جنوبی به شدت آسیب دیده و این در حالی است که آفریقا و آسیا نیز دغدغه فیفا محسوب می‌شوند.

وی افزود: این موضوع که کارهای قابل توجهی که در زمینه توسعه فوتبال در آسیا و آفریقا صورت گرفته است، از بین برود، خطر جدی محسوب می‌شود؛ بنابراین قصد داریم ضربه را تعدیل کرده و توسعه صورت گرفته را در صورت فعلی حفظ کنیم.

فیفا به منظور کمک به اعضا در راستای مقابله با آثار پاندمی کرونا ۱.۵ میلیارد دلار اختصاص داده و رِن می‌گوید ۱۵۰ عضو از مجموع ۲۱۱ عضو این نهاد تاکنون برای استفاده از این بودجه درخواست داده‌اند.

وی تاکید کرد: در حالی که فوتبال بتدریج در حال هوشیاری دوباره است، نمی‌توان ضربه‌ای دیگر به این ورزش را کاملا غیرمحتمل دانست؛ موضوع حیاتی این است که آیا واکسنی ساخته شده و مورد استفاده قرار خواهد گرفت یا نه و اینکه آیا ما ابزار پزشکی و سایر تجهیزات موردنیاز برای مهار کامل پاندمی را در اختیار داریم یا خیر و هیچ‌کدام از این دو موضوع روشن نیست.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *