شنبه 15 اردیبهشت 1403 - Saturday 04 May 2024

قانون‌گذاران آمریکایی نگران از افزایش نفوذ روسیه در ونزوئلا

قانون‌گذاران آمریکایی نگران از افزایش نفوذ روسیه در ونزوئلا

*سناتور جمهوری خواه مارکو روبیو رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز اعلام کرد که لازم است واشنگتن و هم پیمانانش موضع جدی را در قبال نقش ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ونزوئلا در پیش بگیرند.

تهران-ایرنا- قانون‌گذاران آمریکایی نسبت به نفوذ فزاینده روسیه در ونزوئلا ابراز نگرانی کرده‌اند.‌

به گزارش تارنمای هیل، این قانونگذاران همچنین بار دیگر حمایت خود را از خوان گوایدو رهبر مخالفان دولت کاراکاس اعلام کرده اند.

شماری از قانونگذاران آمریکایی در زمان حضور خوان گوایدو در مراسم نطق سالیانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ساختمان کنگره از وی حمایت کرده اند.

این حمایت قانونگذاران آمریکایی از گوایدو و همچنین دیدار وی با نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در حالی گزارش شده است که روسیه همچنان در حال تقویت روابط با دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهوری کنونی ونزوئلا است.

در همین حال آلبیو سیرس رئیس کمیته فرعی امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا گفت: حضور اخیر گوایدو در آمریکا  قدرت بسیار زیادی به وی نسبت به گذشته در مسیر اقداماتش در ونزوئلا داده است.

دبی موکارسل پاول یک قانونگذار دموکرات آمریکایی نیز در این رابطه گفت که رهبر مخالفان دولت کاراکاس نسبت به افزایش نفوذ مسکو در ونزوئلا ابراز نگرانی کرده است.

وی افزود: خوان گوایدو آشکارا اعلام کرده که در این مقطع زمانی اقدامات مسکو برای تقویت حکوکت مادورو افزایش یافته است.

سناتور جمهوری خواه مارکو روبیو رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز اعلام کرد که لازم است واشنگتن و هم پیمانانش موضع جدی را در قبال نقش ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ونزوئلا در پیش بگیرند.

وی افزود: کشورهایی که خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری مشروع ونزوئلا به رسمیت می شناسند، نمی توانند نسبت به نقش مداخله گرایانه پوتین در ونزوئلا بی توجه باشند. حمایت های مسکو از ونزوئلا باعث می شود دولت مادورو همچنان قدرت را در اختیار داشته باشد.

از زمان تشدید تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا، دولت مادورو حساب ویژه ای بر کمک های کشورهایی همچون روسیه و چین باز کرده است. مسکو نیز همچنان به دنبال افزایش سرمایه گذاری ها در بخش نفت و گاز ونزوئلا بوده است.

این ابراز نگرانی قانونگذاران آمریکایی در مورد نقش روسیه در ونزوئلا در حالی ابراز شده است که مسکو و کاراکاس اخیرا اعلام کردند که همچنان بر ادامه مسیر همکاری‌های مشترک‌ در برابر آمریکا تاکید دارند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که چند روز پیش وارد کاراکاس شده بود که دولت دونالد ترامپ  همچنان به فشارهایش علیه کاراکاس ادامه می دهد و بر سرنگونی دولت مادورو تاکید دارد.

آمریکا و روسیه عملا در دو جبهه مقابل هم در مسئله ونزوئلا قرار گرفته اند. هرچند مسکو و واشنگتن به طور جدی وارد جنگ لفظی در مورد ونزوئلا نشدهاند اما پشت پرده آمریکاییها نگران گسترش نفوذ روسیه در آمریکای لاتین هستند و  مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بارها اعلام کرده کاخ سفید طرح هایی برای مقابله با نفوذ مسکو در این منطقه در دستورکار داشته است.

ونزوئلا در دو سال اخیر سخت‌ترین شرایط سیاسی و اقتصادی چند دهه گذشته خود را تجربه کرده است. این کشور که از زمان حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید با شدیدترین فشارها و تحریم‌های واشنگتن مواجه شده، در دو سال گذشته توانسته در برابر این فشارها مقاومت کند.
شرایط نامساعد اقتصادی ونزوئلا زندگی را برای مردم این کشور سخت کرده و سبب مهاجرت بیش از چهار میلیون نفر از این کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی شده است. مشکلات شدید اقتصادی برای چند ماه ونزوئلا را به سوی بحرانی سیاسی کشانده است. پیامد بحران اقتصادی در این کشور، کمبود مواد غذایی و دارو، قطعی برق و سیل عظیمی از مهاجرت بوده است.

آمریکا پس از مراسم تحلیف مادورو برای دور دوم ریاست جمهوری، او را «غاصب قدرت» خواند و اعلام کرد که مادورو را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد. پس از آن که گوایدو رئیس وقت مجلس ملی ونزوئلا در ۲۸ ژانویه (۸ بهمن ماه ۹۷) خود را رئیس جمهوری خودخوانده و موقت این کشور اعلام کرد، واشنگتن بلافاصله او را به رسمیت شناخت و بیش از ۵۰ کشور دیگر از واشنگتن پیروی کرده و خواستار برگزاری انتخابات دوباره شدند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *