یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - Sunday 05 May 2024

لاوروف: با عضویت ایران، سعودی و امارات در بریکس موضوع انرژی می‌درخشد

لاوروف: با عضویت ایران، سعودی و امارات در بریکس موضوع انرژی می‌درخشد

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه این کشور برای دفاع از خود و روس‌زبان‌ها در اوکراین می‌جنگد، گفت که غرب می‌خواهد مسکو را در میدان نبرد، از نظر راهبردی تحت فشار قرار دهد.«آمریکا هر کشوری را که دستورالعمل های آن را نقض کند مجازات می‌کند».

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه امروز (پنجشنبه) گفت که «بریکس» عضویت ۶ کشور از ۲۳ کشوری که درخواست پیوستن به این گروه را داشته‌اند، پذیرفته است.

لاوروف طی نشست خبری در حاشیه اجلاس بریکس در آفریقای جنوبی، با بیان اینکه غرب تلاش می‌کند تا سلطه خود را به هر قیمتی از جمله استفاده از اوکراین علیه روسیه، تحمیل کند؛ اظهار داشت: «آمریکا هر کشوری را که دستورالعمل های آن را نقض کند مجازات می‌کند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه آمریکا در تلاش است تا بر کشورهای جنوب صحرای آفریقا فشار بیاورد، توضیح داد: «آمریکا آزادی کشورهای آفریقایی در انتخاب شرکای خود را نادیده می‌گیرد و از آنها می‌خواهد که در پروژه‌های روسیه و چین شرکت نکنند».

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: «بریکس یک گروه پیشگام است که عدالت بین‌المللی را بر اساس منشور سازمان ملل متحد ترویج می‌کند. نام گروه بریکس را پس از الحاق شش کشور جدید به آن، تغییر نمی‌دهیم».

لاوروف با بیان اینکه   غرب می‌خواهد روسیه را در میدان نبرد از نظر راهبردی تحت فشار قرار دهد، تصریح کرد: «به نظر نمی‌رسد غرب به خود بیاید، اما باید گفتگو انجام شود و طرفین به حرف یکدیگر گوش دهند. ما برای امنیت خود و برای منافع طرفداران زبان و فرهنگ روسی در اوکراین می‌جنگیم».

به نوشته اسپوتنیک، وی با بیان اینکه اصلاح شورای امنیت سازمان ملل موضوع مهمی است، افزود: «ما از اصلاحات شورای امنیت با گسترش دایره آن در تمامی رده‌های عضویت، از جمله اعضای دائمی، حمایت می‌کنیم. ما مخالف عضویت دائم آلمان و ژاپن در شورای امنیت هستیم».

این دیپلمات ارشد روس ضمن اشاره به موافقت بریکس با عضویت جمهوری اسلامی ایران و پنج کشور دیگر، از افزایش همکاری‌ها در حوزه انرژی با پیوستن تهران، عربستان سعودی و امارات عربی متحده خبر داد.

طبق این گزارش، لاوروف در این‌باره توضیح داد: «تاکنون که بازیگران بزرگی در بازار انرژی مانند عربستان سعودی، ایران و امارات عربی متحده به ما ملحق شده‌اند، موضوع انرژی با جنبه‌های جدیدی خواهد درخشید و تقاضای زیادی خواهد داشت».

پیش از این نیز «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه طی سخنرانی در اجلاس بریکس با بیان اینکه تلاش غرب برای حفظ سلطه خود در جهان منجر به بحران اوکراین شد، گفت مسکو اما در پی ممانعت از جنگ غرب علیه مردم دونباس است.

پایان پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *