پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

لهستان آماده در اختیار گذاشتن جنگنده های میگ ۲۹ برای استفاده آمریکا است

لهستان آماده در اختیار گذاشتن جنگنده های میگ ۲۹ برای استفاده آمریکا است

وزارت خارجه لهستان اعلام کرد که ورشو آماده در اختیار قرار دادن جنگنده های میگ ۲۹ خود برای استفاده آمریکا است.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، وزارت خارجه لهستان گفت که آماده استقرار تمامی این جنگنده ها در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان است تا آنها را به صورت آزاد در اختیار آمریکا قرار دهد.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام داشت که این تصمیم پس از رایزنی بین رییس جمهوری لهستان با اعضای دولت انجام گرفته است.

در ادامه بیانیه آمده است: در عین حال، لهستان از ایالات متحده درخواست می کند که هواپیماهای مستعمل با قابلیت های عملیاتی مربوطه را در اختیار ما قرار دهد. لهستان آماده است تا فوراً شرایط خرید هواپیماها را تعیین کند.
بر اساس اعلام وزارت خارجه لهستان، دولت همچنین از دیگر متحدان ناتو – دارندگان جنگنده های میگ ۲۹ – می‌خواهد که در همین راستا عمل کنند.

مایکل کلارک تحلیلگر امنیتی و دفاعی و مدیر کل سابق مؤسسه خدمات متحد سلطنتی (RUSI)، به اسکای نیوز گفت: «نکته اصلی در مورد ناتو این است که تعدادی هواپیما به اوکراین وارد کند که آنها بتوانند از آن استفاده کنند.

طبق گفته او، ناتو آشکارا به اوکراین تسلیحات می‌دهد واین فقط نوع دیگری از سلاح است.

از کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک (ناتو) تنها اعضای قدیمی پیمان ورشو به شکل رسمی هواپیماهای روسی در اختیار دارند. به شکل ویژه نیز جنگنده های میگ ۲۹ به نیاز اوکراین پاسخ می‌دهد. این جنگنده به نیروهای اوکراین اجازه می دهد که در زمینه تسلط بر آسمان با روس ها رقابت کنند.

اسلواکی ۱۴، بلغارستان ۱۱ و لهستان ۲۸ فروند میگ ۲۹ در اختیار دارند. اما رضایت این کشورها به تحویل این جنگنده ها یعنی پذیرفتن خطر چرا که تحویل جنگنده ها به اوکراین می تواند «مشارکت فعال در جنگ» قلمداد شود. مساله بعدی نیز شیوه انتقال جنگنده هاست؛ از سویی، انتقال جنگنده ها از راه زمینی چالش برانگیز است و دیگر سو سوال جدی در مورد احتمال انتقال هوایی آنها وجود دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *