سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - Tuesday 30 April 2024

لودریان: روسیه می‌خواهد در مسئله اوکراین اتحادیه اروپا را دور بزند

لودریان: روسیه می‌خواهد در مسئله اوکراین اتحادیه اروپا را دور بزند

*وزیر امور خارجه فرانسه امروز (جمعه) گفت که روسیه با انجام مذاکرات مستقیم با آمریکا بر سر اوکراین در تلاش است تا اتحادیه اروپا را دور بزند.

وزیر امور خارجه فرانسه در اظهاراتی گفت که روسیه با انجام مذاکرات مستقیم با آمریکا بر سر اوکراین در تلاش است تا اتحادیه اروپا را نادیده بگیرد.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه فرانسه امروز (جمعه) گفت که روسیه با انجام مذاکرات مستقیم با آمریکا بر سر اوکراین در تلاش است تا اتحادیه اروپا را دور بزند.

پس از هفته‌ها جوسازی و اتهام‌زنی مقام‌های غربی به مسکو در خصوص تصمیم برای حمله به اوکراین، مذاکرات بین دیپلمات‌های آمریکایی و روسی قرار است روز دوشنبه در ژنو آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در همین خصوص ژان ایو لودریان در گفت‌وگو با رسانه‌های فرانسوی مدعی شد: ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) می‌خواهد اتحادیه اروپا را دور بزند… او می‌خواهد انسجام اتحادیه اروپا که در حال استحکام است، تضعیف کند.

وی که کشورش به تازگی ریاست دوره‌ای شش ماهه اتحادیه اروپا را برعهده گرفته، افزود: شما نمی‌توانید امنیت اتحادیه اروپا را بدون اروپایی‌ها متصور شوید.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه هم بعد از او در یک کنفرانس خبری گفت که قصد دارد به زودی با پوتین در مورد موضوعاتی از جمله اوکراین گفت‌وگو کند، اما جزئیاتی ارائه نکرد و نگفت چه زمانی این گفت‌وگو می‌تواند انجام شود.

طبق این گزارش، لودریان با اشاره به کنفرانس بین قدرت‌های متفق در جنگ جهانی دوم در فوریه ۱۹۴۵ که به اتحاد جماهیر شوروی کنترل بر همسایگان اروپای شرقی را داد، گفت: پوتین پیشنهاد کرده که با ناتو درباره به نوعی بازگشت به مناطق نفوذ در گذشته گفت‌وگو کند… که به معنای احیای روح یالتا توسط روسیه است. این دیدگاه ما نیست، اما باید گفت‌وگو را بپذیریم.

لودریان در ادامه جوسازی‌های اخیر ضد روسی غرب در خصوص مسئله اوکراین، هشدار داد که هرگونه تهاجم نظامی بیشتر روسیه به اوکراین «پیامدهای استراتژیک جدی» به همراه خواهد داشت که یکی از گزینه‌ها بازنگری در خط لوله گاز نورد استریم ۲ از زیر دریای بالتیک است.

او گفت که علیرغم اطمینان‌بخشی پوتین مبنی بر آغاز خروج نیروهایش از منطقه، پاریس هنوز این اتفاق را شاهد نبوده است.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه روز پنجشنبه با «لوید آستین» همتای آمریکایی خود به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. آستین در پیامی توئیتری نوشت در این تماس، مسائل مربوط به «کاهش خطرات در مجاورت مرزهای اوکراین را به بحث گذاشتیم».

روسیه بارها تأکید کرده دولت اوکراین در حال سرکوب و بمباران نواحی روس‌زبان و حامی روسیه در شرق اوکراین است و از غربی‌ها خواسته استانداردهای دوگانه حقوق بشری خود را کنار بگذارند.

با این حال رسانه‌های غربی اخیرا در یک جوسازی رسانه‌ای اعلام کرده‌اند روسیه قصد دارد حمله‌ای تمام عیار علیه اوکراین انجام دهد. مسکو با رد این ادعاها هشدار داده در صورت تداوم و تشدید حملات دولت کی‌یف علیه ساکنین منطقه حامی روسیه در اوکراین، پاسخ شدیدی خواهد داد.

تداوم جوسازی‌های آمریکا علیه روسیه به اینجا ختم نشد و سفرا و مقام‌های سابق آمریکا و برخی کارشناسان از واشنگتن درخواست کردند که فهرستی از تحریم‌هایی که مسکو در صورت «حمله» به اوکراین با آن مواجه خواهد شد را ارائه کند.

این ادعاها در حالی مطرح شده‌اند که «اولکسی دانلیوف» دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین روز یکشنبه اذعان کرد، شواهدی از حمله روسیه به این کشور وجود ندارد.

این مقام اوکراینی گفت: «امروز ما هیچ خطری از جانب آنچه در مرزهایمان می‌گذرد شاهد نیستیم. اگر منظور همان از تجمع گسترده [نیروهای روس] باشد که رسانه‌های خارجی بر آن اصرار دارند، باید بگویم که اصلاً شاهد چنین چیزی نیستیم».

انتهای پیام/.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *