دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

مرگ‌های کرونایی برای مردم عادی شده‌است؟

مرگ‌های کرونایی برای مردم عادی شده‌است؟

نگاهی به آنچه در جامعه می‌گذرد نشان می‌دهد که به رغم تشدید محدودیت‌ها، پروتکل‌های بهداشتی نتوانسته مانعی جدی برابر تاخت و تاز کرونا به‌وجود آورد.

مرگ روزانه نزدیک به ۴۵۰ نفر از هموطنمان بر اثر کرونا  آنقدر روی مردم تاثیر نگذاشت که برای رعایت پروتکل‌ها جدی‌ترعمل کنند.

به گزارش ایرنا تصاویری از وقایع دیروز یک پاساژ در شهرک قدس (شهرک غرب) تهران در فضای مجازی منتشر شد که ازدحام شدید جمعیت را مقابل یکی از فروشگاه‌های این پاساژ پیش از ساعت ۱۸ نشان می‌داد؛ مردمی که برای حراج چند ده هزار تومانی ریسک ابتلا به بیماری مهلکی چون کرونا را می پذیرند در حالی که تنها تست کرونا حداقل ۶۰۰ هزار تومان  برای هر فرد هزینه دارد.

برخی از کارشناسان می‌گویند برای مقابله با پیک کووید۱۹ تعطیلی اصناف ضروری است و بعضی دیگر معتقدند حتی تعطیلی دو هفته‌ای هم کافی نیست اما افزایش جدی محدودیت‌ها را شرطی لازم برای کنترل بیماری می‌دانند.

در ادامه، امروز مسوولان تصمیم گرفتند از ابتدای آذرماه محدودیت‌ها را تشدید کنند. با این حال، حراج دیروز که البته به پلمپ فروشگاه متخلف منتهی شد، نشان می‌دهد نظارت بر محدودیت‌های وضع شده کار ساده‌ای نیست .

کرونا و تاخت و تازی که دو برابر می‌شود

ازدحام بابت حراج یا برگزاری کنسرت، شلوغی رستوران‌ها و مردمی که به پارک‌ها و حاشیه اتوبان‌ها برای تفریح پناه می‌برند در حالی است که شنبه ۲۴ آبان ۴۵۲ نفر از هموطنانمان بر اثر کرونا جانشان را از دست دادند و به شمار مبتلایان بیش از ۱۱هزار نفر افزوده شد و پیش‌بینی شده این آمار به دو برابر طی روزهای آتی افزایش خواهد یافت.

«ایرج حریرچی» معاون کل وزارت بهداشت دیروز از بستری شدن روزانه بیش از سه هزار مبتلا به کرونا خبر داد و گفت: پیش‌بینی‌ می‌شود آمار مرگ و میر و تعداد بستری‌ها در کشور در ۲ هفته آینده به ۲ برابر آمار فعلی برسد.

او نحوه و میزان ناچیز رعایت مقررات را عامل اصلی شیوع این بیماری دانست و اظهار داشت: هیچ راه معجزه آسایی برای مقابله با کرونا وجود ندارد؛ فقط بسته‌ای از رعایت موارد بهداشت فردی مانند شستشوی مدام دست‌ها، استفاده از ماسک و کاهش ترددها می‌تواند آمار مبتلایان را تا حدودی کاهش دهد و مؤثر واقع شود.

پیش از آن، «سیما سادات لاری» سخنگوی وزارت بهداشت درباره روند نظارت بر اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی یعنی تعطیلی مشاغل غیرضروری از ساعت ۱۸ به بعدِ هر روز گفته بود: نظارت بر اعمال محدودیت‌ها در تهران برعهده فرمانداری است. در تهران گروه‌هایی شامل نیروی انتظامی، نماینده فرماندار، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت و نماینده تعزیرات برای نظارت بر اعمال محدودیت‌ها از ساعت ۱۸ تشکیل شده است.

او با بیان اینکه نظارت بر اجرای طرح برعهده فرمانداری‌ها و استانداری‌ها است، گفت: انتظار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز همراهی اصناف و مردم با اجرای این طرح است تا بتوانیم این محدودیت‌ها را به خوبی اجرایی کنیم تا در نهایت بخشی از احتمال خطر انتشار ویروس کرونا در جامعه به واسطه حضور مردم در مراکز خرید کاهش پیدا کند.

اظهارات مسوولان و نبود نظارت کافی بر رعایت پروتکل‌ها و نیز عدم اجرای جدی آن‌ها از سوی مردم  نشان می دهد مرگ بر اثر کرونا برای مردم امری عادی است؛ در غیر این صورت چرا برای یک تخفیف چند ده هزار تومانی جان خود را حراج می‌کنند در حالی که کادر درمان در حال فرسایش است و بیماری چاره‌ای جز رعایت پروتکل ها ندارد.

افزایش مرگ‌های کرونایی در کشور طی هفته‌های گذشته گذشته و پیش‌بینی مرگ روزانه نزدیک به ۱۰۰۰ نفر آن قدر عادی شده که مردم با نهایتا با زدن یک ماسک در مراسم و میهمانی و حراجی و خرید حاضرند.

محدودیت‌های بیشتر با یا بدون نظارت

روز گذشته دکتر «حسن روحانی» از  اعمال محدودیت های بیشتر در سراسر کشور خبر داد و گفت: از شنبه هفته آینده یعنی اول آذر طرحی اجرا می‌شود که مربوط به کل کشور است و البته در هر شهر بنا بر اقتضائات آن شهر اجرا می‌شود و کلیت آن تا پایان کرونا ادامه خواهد داشت.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا هم در توضیح محدودیت های جدید بیان داشت: واقعیت این است که هدف در این محدودیت ها، تعطیلی کسب و کار مردم نیست ولی جاهایی مجبوریم به خاطر عدم رعایت پروتکلها و بار زیاد بیمارستان ها اعمال محدودیت کنیم. به طور مثال اگر شهرستانی در وضعیت سطح هشدار سه قرار گیرد در این وضعیت به جز مشاغل خیلی ضروری که مربوط به تهیه مایحتاج ضروری مردم، امنیت و سلامت می شوند، بقیه مشاغل همه تعطیل هستند. همچنین بر اساس ارزیابی های وزارت بهداشت، این تعطیلی ممکن است دو هفته یا کمتر و بیشتر طول بکشد.ارزیابی اولیه شاید بیش از ۱۰۰ شهرستان مشمول محدودیتهای سطح قرمز می شوند که اکثر مراکز استانها و از جمله تهران جزو این وضعیت قرمز هستند.

اعلام  محدودیت‌های جدید در حالی است که محدودیت‌های پیشین که از ۲۰ آبان ماه مصوب شده بود به دلیل نبود نظارت کافی و همکاری ناکافی مردم، آنقدر که توقع می‌رفت موثر واقع نشد. هر چند حتی ماسک زدن در خودروهای شخصی هم اجباری شد اما عده‌ای پرداخت جریمه را ترجیح می‌دادند و همچنان رستوران‌ها و پاساژها قبل از ساعت ۱۸ مملو از جمعیت و میهمانی و مراسم خانوادگی هم برقرار بود.

با این اوصاف باید دید آیا مقررات پیشگیرانه جدید خواهد توانست کرونا را در فصل آلودگی هوا مهار کند یا باز هم در دقیقه۹۰ کرونا ورق را برمی‌گرداند ؟

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *