دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

معاون وزیر آموزش و پرورش : اماکن ورزشی آموزش و پرورش رایگان در اختیار دانش‌آموزان معلول قرار می‌گیرد

معاون وزیر آموزش و پرورش : اماکن ورزشی آموزش و پرورش رایگان در اختیار دانش‌آموزان معلول قرار می‌گیرد

 معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت چهار هزار فضای ورزشی تحت تملک و زیرمجموعه این وزارتخانه، گفت: این اماکن به صورت رایگان در اختیار تمام دانش‌آموزان دارای معلولیت و خانواده‌هایشان قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، صادق ستاری‌فرد روز چهارشنبه در آیین افتتاح بیست و یکمین دوره مسابقات ورزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه کشور در مجتمع آموزشی نابینایان پسرانه شهیدمحبی پایتخت اظهار داشت: به زودی دستورالعمل این سیاست ابلاغ می‌شود و تجهیزات ورزشی را برای کلاس‌ها و سالن‌های ورزشی دوره ابتدایی تامین می‌کنیم تا به سواد حرکتی آنها کمک کند.

وی اضافه کرد: اماکن خاص سازمان هم تجهیز خواهند شد و زمینه عضویت ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها در هیات‌های ورزشی دانش‌آموزی به زودی عملیاتی خواهد شد.

ستاری فرد افزود: در ساحت اسناد تحولی و سیاست‌های تعلیم و تربیت، برقراری عدالت یکی از کلیدواژه‌هایی است که مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از جلوه‌های برقراری عدالت، عدالت در نیروی انسانی، برخورداری از فضا و تجهیزات آموزشی، پرورشی و ورزشی و عدالت در استفاده از محتوای مورد نیاز برای دانش‌آموزان است.

ستاری فرد بیان کرد: یکی از جلوه‌های مهم عدالت، توجه به دانش‌آموزان و اقشاری است که به طرق مختلف نیازمند حمایت‌های بیشتر هستند.

وی گفت: برقراری عدالت آموزشی، پرورشی و ورزشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نسبت به دانش‌آموزان عادی از اهمیت بیشتری برخوردار است و تاثیر ورزش در تامین سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان، افزایش اعتماد به نفس و خودباوری آنان به ویژه برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه که هدف ما ارتقای کیفیت زندگی آنان است، اهمیت زیادی دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دنبال تعلیم و تربیت تمام ساحتی هستیم که این تربیت برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اهمیت خاصی دارد.

وی گفت: تربیت زیستی و بدنی یکی از مهمترین ابعاد تربیت تمام ساحتی است و برگزاری مسابقات ورزشی می‌تواند به توازن، تعادل و استقرار این نظام عادلانه کمک کند.

ستاری‌فرد گفت: معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش این آمادگی را دارد و خود را مکلف می‌داند که در تامین نیازهای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در خدمت آنان باشد.

وی اضافه کرد: فدراسیون ورزش دانش‌آموزی یکی از کارویژه‌های اصلی شناسایی استعدادهای در رشته‌های ۳۰گانه ورزشی و تقویت ابعاد ورزشی برای همه دانش‌آموزان عادی و با نیازهای ویژه است.

ستاری فرد با اشاره به حضور ورزشکاران با نیازهای ویژه و جانباز در مسابقات بین‌المللی و کسب مقام‌های برتر افزود: در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی توانستیم قانون سرباز قهرمان را به نحوی اصلاح کنیم که امکان استخدام قهرمانان معلول در نهادهای اجرایی فراهم شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما با موافقت کمیسیون اجتماعی همراه شد و امیدواریم در کوتاه مدت به مرحله تصویب و اجرا برسد.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز در این آیین گفت: ورزش برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، یک امر حاشیه‌ای نیست بلکه متن، محور و کانون تعلیم و تربیت است که باید در مدارس باشد.

حمید طریفی حسینی ظهارداشت: یکی از مهمترین اهداف ما در نظام تعلیم و تربیت به خصوص تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، آماده کردن و تامین شرایط لازم برای حضور اجتماعی و آموزش مهارت‌های زندگی به آنان در ابعاد فردی، شغلی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است.

وی گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت چندساحتی مورد تاکید قرار گرفته است که یکی از این ساحت‌ها تربیت زیستی و بدنی است و ابزاری برای تحقق سایر اهداف تعلیم و تربیت است که در این راستا باید برنامه‌ها و محتواهای آموزشی مناسبی را برای دانش‌آموزان طراحی و تدوین کنیم، ورزش برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در حکم یک ابزار توانبخشی هم هست.

طریفی حسینی افزود: میدان ورزش مهمترین میدان و محمل برای رشد شایستگی‌های اجتماعی است و کارکرد برگزاری مسابقات ورزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تنها ایجاد شور و نشاط و سرگرمی نیست.

وی ادامه داد: از این مسابقات به صورت نمادین می‌توان برای رفتارسازی و فرهنگسازی که باید در عرصه‌های اجتماعی و حضور اجتماعی شکل بگیرد، بهره برد.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: بسیاری از فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و توانبخشی می‌تواند مبتنی بر فعالیت‌های ورزشی تعریف شود و از همکاران در مدارس درخواست می‌کنیم که به این موضوع توجه کنند و مقوله ورزش را جدی بگیرند.

وی اظهارداشت: اختیارات به مدیران مدارس داده شده و در آیین نامه اجرایی مدارس و سیاست ملی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به این موضوع توجه شده است.

وی اضافه کرد: مدیران مدارس کلاس درس را تنها موقعیت یادگیری در نظر نگیرند و ارتباط با بخش‌های بیرون مدرسه به خصوص اماکن و محیط‌های ورزشی را برقرار کنند و اگر مجوزها و هماهنگی‌هایی لازم است، انجام شود.

طریفی حسینی افزود: ما باید دانش‌آموزان را از کلاس‌های درس بیرون ببریم و در شرایط فعلی به خصوص در این ۲ سال اخیر به دلیل شرایط شیوع کرونا که برای برگزاری کلاس درس هم محدویت ایجاد کرده بود، باید به سمتی برویم که محیط‌های متنوع یاددهی و یادگیری را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: محیط‌های ورزشی یکی از این محیط‌هاست و در این حوزه هم نیازمند هماهنگی بین بخشی، متناسب‌سازی سالن‌ها و اماکن ورزشی و فراهم کردن تجهیزات هستیم که این کار انجام خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: برگزاری این مسابقات ورزشی برای دانش‌آموزان زمینه‌ای است که خانواده‌ها ببینند که امکان حضور دانش‌آموزان در مدرسه و جامعه فراهم شده است.

طریفی حسینی گفت: سیاست ما این است که همکاران ما در مدارس حضور داشته باشند و پذیرای دانش‌آموزان باشند و مسابقات ورزشی و فعالیت‌های بدنی دانش‌آموزان می‌تواند مقدمه‌ای برای بازگشایی مدارس باشد.

وی، طراحی و تدوین برنامه‌های آموزشی و محتوای درس تربیت بدنی استاندارد برای گروه‌های مختلف را یکی از اولویت‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد.

طریفی حسینی گفت: شرایط و الزامات ورزش همگانی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، اولیای آنان و همکاران و تامین تجهیزات ورزشی با همکاری معاونت تربیت بدنی و سلامت، فدراسیون‌ها و هیات‌های ورزشی فراهم خواهد شد و از ظرفیت مدارس برای شناسایی استعدادها و توانایی‌ها در راستای اهداف ورزش قهرمانی بهره خواهیم برد.

به گزارش ایرنا، بیست و یکمین دوره مسابقات ورزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در ۱۸رشته، گروه و جنسیت به میزبانی ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌های خراسان رضوی، فارس، اصفهان، شهر تهران و البرز به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.

این مسابقات در رشته‌های خرده مهارت‌های تنیس روی میز(تیمی)، آمادگی جسمانی(انفرادی) و خرده مهارت‌های فوتسال(تیمی) برای دانش‌آموزان با آسیب شنوایی، شطرنج(انفرادی)، خرده مهارت‌های گلبال(تیمی) برای دانش‌آموزان با آسیب بینایی، آمادگی جسمانی(تیمی) (سندروم دان)، طناب‌زنی(انفرادی)، خرده مهارت‌های تنیس روی میز(تیمی) و خرده مهارت‌های فوتسال(تیمی) برای دانش‌آموزان آسیب‌دیده و کم‌توانی ذهنی، شطرنج(انفرادی) و خرده مهارت‌های بوچیا(تیمی) برای دانش‌آموزان با آسیب جسمی – حرکتی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *