پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

موج طوفان الاقصی در «واشنگتن‌دی‌سی»

موج طوفان الاقصی در «واشنگتن‌دی‌سی»

 امواج طوفان الاقصی حالا به هزاران کیلومتر دورتر از فلسطین به خیابان بیست‌ویکم واشنگتن دی سی رسیده است، جایی که ساختمان وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا قرار دارد و این دپارتمان دولتی را به کانون تنش‌های فزاینده درباره سیاست خارجی دولت بایدن در جنگ خونبار غزه تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، این روزها تصویری نمادین از آنتونی بلینکن منتشر شده است که او را در حال بغض به هنگام صحبت های بایدن رئیس جمهور آمریکا نشان می دهد، بغض وزیر خارجه نشان دهنده روزهای سختی است که بلینکن در دفترش سپری می کند. درست سه هفته از حضور تونی بلینکن در جلسه استماع کنگره درباره اختصاص کمک های اضطراری به رژیم صهیونیستی می گذرد، نمایش دست‌های خونین کارکنان وزارت خارجه به نشانه اعتراض به حمایت همه جانبه آمریکا از جنایت های بی سابقه اسرائیل در غزه، حضور وزیر خارجه دولت بایدن را کاملا تحت الشعاع قرار داد و ضربه ای جدی به بلینکن و دولت دموکرات وارد آورد.

اخباری که رسانه‌های آمریکایی بعد از این جلسه درباره آنچه که این روزها در دپارتمان وزارت خارجه گذشته است منتشر کردند عمق بحران دیپلماتیمک دولت بایدن در خانه را به نمایش گذاشت. همان زمان «فارن پالیسی» در گزارشی از شکاف گسترده در دستگاه دیپلماسی آمریکا درباره جنگ غزه پرده‌برداری کرد؛ گزارشی که نشان می‌داد دولت با موج فزاینده‌ای از انتقادات و استعفای کارکنان وزارت خارجه روبه‌رو است. آنتونی بلینکن، ۲۰ اکتبر در پیامی خطاب به اعضای هیات دیپلماتیک نوشت: «ما همچنین فضای بحث و مخالفت را که سیاست‌ها و نهادهای ما را بهتر می‌کند، باید حفظ و گسترش دهیم».

به نوشته فارن پالیسی، هنگامی که بلینکن بین پایتخت‌های خاورمیانه رفت و آمد می‌کرد، توفان فزاینده‌ای از نارضایتی در بدنه دیپلماتیک در خانه در حال شکل‌گیری بود؛ جایی که بسیاری از دیپلمات‌های آمریکایی از آنچه آنها چک سفید امضای واشنگتن به اسرائیل در انجام عملیات نظامی گسترده در غزه با هزینه انسانی هنگفت برای غیرنظامیان فلسطینی محاصره شده می‌دانند، خشمگین، شوکه و مأیوس شده بودند. این خشم به دلیل مخالفت با رویکرد اولیه بایدن در جنگ، میان صفوف مقامات امنیت ملی ایالات‌متحده هم پدیدار شد و مقامات ارشد دولت بایدن را هم در خارج و هم در داخل در حالت تدافعی قرار داد.

طبق این گزارش، برخی مقامات فعلی و سابق تاکید می‌کنند در واشنگتن، افزایش مخالفت‌های داخلی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها را برای تصدی بلینکن در وزارت خارجه تاکنون ایجاد کرده است. آرون دیوید میلر، محقق بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی و کارشناس سابق وزارت خارجه در مذاکرات اعراب و اسرائیل گفت: «در ۲۵ سال کار در وزارت خارجه هرگز چنین چیزی ندیده‌ام؛ گویی دولت در حال واسطه‌گری بین خود در مناقشه اسرائیل و فلسطین است».

در جدیدترین یافته ها در خصوص بحران در دستگاه سیاست خارجی آمریکا، نشنال ریویو گزارش داد که ده‌ها دیپلمات آمریکایی در یادداشتی به بلینکن مخالفت خود را با سیاست آمریکا در قبال غزه اعلام و خواستار آتش بس شدند. این رسانه نوشته است که بیش از ۵۰۰ کارمند از چهل سازمان دولتی آمریکا طی نامه‌ای به بایدن از حمایت دولت وی از اسرائیل اعتراض و خواهان آتش بس شدند. این موارد شاید تفسیر گویایی از تصویر وایرال شده از بغض بلینکن باشد، دیپلمات امروز و گیتاریست سابق، از هدایت «ساز مخالف و ناکوک» هم‌قطارانش در وزارت خارجه ناتوان شده است. در کشوری که وطن دوم اسرائیلی‌ها محسوب می‌شود، برای سیاست خارجی آمریکا که اصل بنیادین و غیرقابل تغییرش بر حمایت همه‌جانبه از اسرائیل استوار است، به‌مثابه یک زلزله سیاسی و دیپلماتیک می‌ماند.

سیاست خارجی دولت بایدن این روزها مجبور است در چند جبهه دشوار مبارزه کند؛ در خارج از خانه، رژیم صهیونیستی بار دیگر پای دولت بایدن را به یک باتلاق غیرقابل بازگشت کشانده است و در داخل خانه این‌بار واشنگتن با محدودیت‌های ساختاری و هنجاری در اعطای مجوز به اسرائیل برای پیشروی جنگی روبه‌رو است و در تیم بایدن توان اقناع افکار عمومی و حتی دیپلمات‌های دپارتمان وزارت خارجه را هم ندارد.

این اتفاقات درست در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، برای دولت بایدن و حزب دموکرات می تواند پیامدهای غیرقابل جبرانی به دنبال داشته باشد، چه اینکه نتایج نظرسنجی که یکشنبه منتشر شد، نشان داده محبوبیت جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور به ۴۰ درصد کاهش یافته که کمترین میزان محبوبیت در کل دوران ریاست جمهوری وی است. به گزارش اسپوتنیک، در این نظرسنجی، ۵۷ درصد شرکت‌کنندگان گفتند عملکرد بایدن به عنوان رئیس‌جمهور را تایید نمی‌کنند. به علاوه، این نظرسنجی نشان داد تنها ۳۳ درصد موافق سیاست خارجی بایدن هستند، که کاهش هشت درصدی از ماه سپتامبر را نشان می‌دهد. در همین حال، ۶۲ درصد رای‌دهندگان آمریکایی گفتند از عملکرد سیاست خارجی بایدن ناراضی هستند. نظر رای‌دهندگان تا حد زیادی تحت تاثیر رویکرد رئیس‌جمهور آمریکا در قبال درگیری حماس و اسرائیل قرار داشته است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *