شنبه 15 اردیبهشت 1403 - Saturday 04 May 2024

ناتو چه اهدافی را در بلاروس دنبال می کند می‌کند؟

ناتو چه اهدافی را در بلاروس دنبال می کند می‌کند؟

جنگ لفظی میان بلاروس و ناتو در حالی تشدید شده است که بلاروس همچنان با خطر مداخله غرب مواجه بوده و در این میان دولت لوکاشنکو تحرکات ناتو در مرزهای بلاروس را تهدید می‌داند.

به گزارش ایرنا، الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری بلاروس اخیرا در واکنش به وقایع اخیر در کشورش، انگشت اتهام خود را به سمت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نشانه رفت و تأکید کرد که این نهاد، از بر هم خوردن ثبات در بلاروس، حمایت آشکار نظامی می‌کند.

وی سپس به ارتش بلاروس دستور داد برای محافظت از تمامیت ارضی کشور در برابر اعتراض های گسترده ضد دولتی، شدیدترین اقدامات را در پیش گیرد.

لوکاشنکو پیش‌تر نیز نسبت به خطر تهاجم خارجی به منطقه غربی کشورش با هدف ضمیمه کردن منطقه گرودنو هشدار داده بود.

رئیس جمهوری بلاروس با اشاره به قلمروی لهستان و لیتوانی گفته است که شاهد تحرکات جدی نیروهای ناتو در مجاورت مرزهایمان است.

به دنبال این اظهارنظرهای لوکاشنکو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اتهام‌های مطرح‌شده از سوی رئیس‌جمهوری بلاروس مبنی بر افزایش تجهیزات نظامی در نزدیکی مرز غربی این کشور را رد کرد. ناتو در عین حال تاکید کرد که اوضاع در بلاروس را با دقت زیر نظر دارد.

سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ضمن اشاره به این مسئله که ناتو در این منطقه استحکامات نظامی ندارد، گفت که حضور چند ملیتی ناتو در بخش شرقی این ائتلاف، تهدیدی برای هیچ کشوری نیست.

جنگ لفظی در حال میان لوکاشنکو و ناتو ایجاد شده که بلاروس در دو هفته اخیر صحنه ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری بوده به طوریکه بار دیگر نشانه هایی از مداخله غرب برای ناآرام کردن اوضاع این کشور به چشم می خورد.

آمریکا و متحدانش مدتهاست به دنبال نفوذ گسترده در بلاروس که یک هم پیمان روسیه در اروپا محسوب می شود، بوده اند. به همین دلیل سازوکارها و طرح های مختلفی را برای رسیدن به اهدافشان در بلاروس اجرا کرده اند.

لوکاشنکو در حالی اعلام کرده که آمریکا در حال سازماندهی و هدایت ناآرامی های اخیر است و اروپایی‌ها نیز تابع آن هستند که در این میان به نظر می رسد ناتو نیز علیه دولت مینسک ایفای نقش می کند و با تحرکات آرامی به دنبال برهم زدن آرامش در بلاروس بوده است.

آمریکا و اروپا در موضع‌گیری‌های مختلف لوکاشنکو را تهدید کرده‌اند و مدعی هستند در بلاروس انتخابات آزاد و عادلانه برگزار نشده است. غرب با استناد به ادعای عدم برگزاری انتخابات شفاف و آزاد به دنبال مداخله در امور بلاروس است حال آنکه این ادعا اثبات نشده است.

لوکاشنکو در این میان پیشنهادهای کشورهای غربی برای میانجی‌گری میان دولتش و مخالفان را محکوم کرده و گفته است که آمریکا و اروپا انتخابات را بهانه کرده اند تا در امور بلاروس مداخله کنند.

حضور ناتو در شرق اروپا مدتهاست که نگرانی هایی را در میان برخی کشورها ایجاد کرده است. روسیه بارها نسبت به تحرکات نظامی ناتو در شرق اروپا هشدار داده و آن را علیه امنیت ملی خود می داند.

برخی کارشناسان بر این باورند که آمریکا با همکاری ناتو به دنبال تسلط بر شرق اروپا هستند تا بتوانند نفوذ خود را در این منطقه افزایش داده و اقداماتشان را علیه روسیه تشدید کنند.

بلاروس یکی از کشورهای شرق اروپاست که به دلیل نزدیکی به روسیه برای ناتو مهم به شمار می رود. قطعا تشدید جنگ لفظی ناتو- بلاروس اوضاع شرق اروپا را متشنج خواهد کرد که در صورت گستردگی منجر به ورود روسیه و آمریکا به این تقابل خواهد شد.

طرح  آمریکا در استقرار سامانه دفاع موشکی در لهستان نیز هدفی مشخص دارد این در حالی است که مقامات واشنگتن مدعی هستند این طرح ماهیتی دفاعی دارد اما روسیه این طرح را تهاجمی و علیه امنیت ملی خود می داند.

لوکاشنکو در حالی ناتو را به افزایش تحرکات در مرزهای بلاروس متهم کرده که آمریکا و متحدانش اهداف پشت پرده برای براندازی دولت مشروع بلاروس را دنبال می‌کنند اما در این راستا با روسیه نیز روبرو خواهند شد وقطعا مسکو با این طرح غرب مقابله خواهد کرد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *