یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - Sunday 05 May 2024

«هری رید» سناتور کهنه‌کار آمریکایی مُرد

«هری رید» سناتور کهنه‌کار آمریکایی مُرد

«هری رید» که بیش از سه دهه عضو دموکرات کنگره ایالات متحده بود و به سمت رهبر اکثریت سنا رسید، روز سه‌شنبه در ۸۲ سالگی درگذشت.

به گزارش فارس، «هری رید» سناتور کهنه‌کار آمریکایی روز سه‌شنبه در ۸۲ سالگی درگذشت. او پسر معدنچی اهل نوادا بود که توانست به سمت رهبر اکثریت سنای ایالات متحده برسد و به عنوان یک مبارز حزبی سرسخت در دوران بن‌بست سیاسی در واشنگتن شهرت پیدا کرد.

همسر ۶۲ ساله‌ وی در بیانیه‌ای اعلام کرد رید که بیش از سه دهه به عنوان یک دموکرات نماینده نوادا در کنگره ایالات متحده بود، پس از مبارزه طولانی با سرطان پانکراس درگذشت.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای کتبی اعلام کرد: من این افتخار را داشته‌ام که در کنار برخی از رهبران همیشه بزرگ اکثریت سنا در تاریخ ما خدمت کنم. هری رید یکی از آن‌ها بود. برای هری، قدرت به خاطر قدرت نبود، بلکه قدرت به خاطر انجام کارهای درست برای مردم بود.

رید به‌ عنوان رهبر اکثریت سنا در دوره ریاست‌جمهوری اوباما به او در پیشبرد طرح‌هایش خدمت کرد و تصویب قانون مراقبت‌های بهداشتی اوباما معروف به اوباماکر را در کنگره در سال ۲۰۱۰ با وجود مخالفان خشمگین جمهوری‌خواه پیش برد.

این سناتور آمریکایی یک سال پس از شکستگی دنده‌ها و استخوان‌های صورت و آسیب دیدن چشمش هنگام ورزش در خانه در سال ۲۰۱۶ بازنشسته شد.

او علیرغم اینکه یک میانه‌رو سیاسی بود و در مسائلی مثل محیط زیست و کنترل اسلحه با بسیاری از اعضای حزبش اختلاف داشت، در سال ۲۰۰۷ به رهبری اکثریت رسید. رید در آن سمت مرتباً با جمهوری‌خواهان درگیر می‌شد و روابط ضعیفی با رهبران حزب مخالف داشت.

وی اولین بار در سال ۱۹۸۲ به مجلس نمایندگان آمریکا راه یافت و در سال ۱۹۸۶ توسط رای دهندگان نوادا به سنا فرستاده شد.

به گزارش رویترز، او در زمان ریاست‌جمهوری «جورج دابلیو بوش» رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه، وی را بازنده و دروغگو خواند. رید در سال‌های ۱۹۹۱ و ۲۰۰۲ به قطعنامه‌های جنگ عراق رای موافق داد. در حالی که وی از حامیان جنگ اول عراق باقی ماند، تغییر جهت داد و با جنگ دوم مخالفت و دولت بوش را به گمراه کردن مردم آمریکا در خصوص حمله به عراق متهم کرد.

انتهای پیام/م

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *