دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

هشدار سازمان ملل به تل‌آویو درباره وضعیتِ کرانه باختری

هشدار سازمان ملل به تل‌آویو درباره وضعیتِ کرانه باختری

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن هشدار به تل‌آویو درباره وضعیت درگیری‌ها در کرانه باختری، از رژیم صهیونیستی خواست تا قبل از خروج اوضاع از کنترل، تجاوز نظامی به فلسطینیان را متوقف کند.طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، این پیام در حالی به تل‌آویو مخابره شد که یک هیأت اروپایی از روستای ترمسعیا در شمال رام الله بازدید کرده و حملات شهرک نشینان صهیونیست به فلسطینی‌ها را محکوم کرد.

به گزارش فارس، امروز جمعه (۲۳ژوئن) «فولکر تورک»، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به دلیل «تجاوز نظامی اسرائیل به فلسطینیان» در کرانه باختری اشغالی، پیام هشدارآمیزی برای رژیم صهیونیستی ارسال کرد.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، این پیام در حالی به تل‌آویو مخابره شد که یک هیأت اروپایی از روستای ترمسعیا در شمال رام الله بازدید کرده و حملات شهرک نشینان صهیونیست به فلسطینی‌ها را محکوم کرد.

تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هم در واکنش به ناآرامی‌های فعلی فلسطین اشغالی، نسبت به جدیت تشدید خشونت‌ها در کرانه باختری هشدار داده و خواستار «پایان فوری آن» شد. وی از تل‌آویو خواست تا اقداماتش «با قوانین بین‌المللی مطابقت داشته باشد و تحقیقات موثری در مورد جرائم خود در کرانه باختری انجام دهد».

این مقام سازمان ملل همچنین در ادامه و خطاب به صهیونیست‌ها خاطرنشان کرد که استفاده بیش از حد اشغالگران از سلاح، وضعیت امنیتی موجود را از کنترل خارج کرده و باعث تهدیدات بیشتر خواهد شد. تورک بر لزوم انجام آنچه که وی «بازتغییر سیاست» خواند، تاکید کرده و از تل‌آویو خواست تا سریعاً مطابق با استانداردهای بین المللی حقوق بشر رفتار کند.

پیش از تورک، «بان کی مون»، دبیر کل سابق سازمان ملل متحد تصریح کرده بود که نحوه رفتار اسرائیل با فلسطینی‌ها ممکن است مصداق آپارتاید باشد. او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه گفته که اسرائیل با دور شدن از امید ایجاد یک دولت فلسطین در کنار خودش در حال حرکت به سمت آپارتاید است.

اظهارات کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در حالی بیان می‌شود که اخیراً تنش‌های نظامی توسط رژیم صهیونیستی در کرانه باختری اشغالی افزایش پیدا کرده است. نیروهای رژیم اشغالگر در جِنین، نابلس و سایر مناطق به فلسطینی‌ها حمله کرده و پایگاه‌های شهرک‌سازی جدیدی را ایجاد کردند. علاوه بر این، روزهای اخیر کرانه باختری شاهد حملات صدها شهرک نشین صهیونیست علیه مردم فلسطین در شمال رام الله و روستای الحواره در جنوب نابلس بوده است.

در پی این درگیری‌ها، هیأتی از اتحادیه اروپا وارد رام‌الله شده تا آثار و نتایج حملاتی که شهرک نشینان صهیونیست علیه فلسطینی‌ها و در نابودی اموال آن‌ها انجام دادند، را مورد بررسی قرار دهند.

نمایندگان اتحادیه اروپا با روستاییان و رئیس شورای محلی دیدار کردند تا به شهادت آن‌ها در مورد تخلفات شهرک‌نشینان علیه آن‌ها گوش فرا دهند. ارتش رژیم اشغالگر در جریان حملات خود از این شهرک‌نشینان محافظت کرد و این حمایت، منجر به آتش زدن ده‌ها خانه و خودرو، کشته شدن یک فلسطینی و زخمی شدن تعدادی دیگر توسط گلوله‌های ارتش اشغالگر شد.

در همین حال، شهرک‌نشینان با حمایت و مشارکت نیروهای اشغالگر، هفت پایگاه جدید مسکونی را در روستاها و شهرهای کرانه باختری از جمله شهرک‌نشینان خانه‌های سیار را در شهر دیر استیا در غرب سلفیت، تقوع در شرق بیت لحم، ام صفا در شمال رام‌الله، اللبن الشرقی در جنوب نابلس، شرق روستای مخماس و نزدیک جاده المعرجات در غرب اریحا ایجاد کردند.

رسانه‌های عبری هم امروز طی گزارش‌هایی ضمن توصیف شرایط امنیتی فعلی در سرزمین‌های اشغالی به «روزهای پیچیده»، اعلام کردند که ارتش رژیم صهیونیستی نیروهای خود را در کرانه باختری تقویت کرده، اما از عملیات گسترده خودداری خواهد کرد.

تحلیل رسانه‌های فلسطینی این است که  رژیم اشغالگر از عملیات‌های «پرداخت بها»یی که ممکن است توسط شهرک‌نشینان انجام شود، می‌ترسد. برآوردها حاکی از آن است که گزارش رسانه‌های اسرائیلی، مبنی بر استقرار ارتش و پلیس رژیم اشغالگر و افزایش شمار نظامیان در کرانه باختری، برای جلوگیری از انتقام‌جویی شهرک‌نشینان انجام شده است.

پایان پیام/م

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *