پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 - Thursday 09 May 2024

هیات پارلمانی ایران در دمشق، برنامه‌ها و دیدارها

هیات پارلمانی ایران در دمشق، برنامه‌ها و دیدارها

یک هیات پارلمانی از جمهوری اسلامی ایران بنابه دعوت رسمی مقام‌های سوری جهت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور، به دمشق سفر کرده و طی این سفر با شماری از مقامات عالی‌رتبه سوریه دیدار و به گفت و گو پرداخت.

به گزارش ایرنا، این هیات به ریاست” زهره الهیان” عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و با همراهی “فاطمه مقصودی” عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی و شوراها، در برخی شعبه‌های رای گیری انتخابات ریاست جمهوری سوریه در دمشق حضور یافت و در کنار آن، دیدارهای فشرده‌ای هم با مقامات سوری انجام داده است .

دیدار با رییس مجلس سوریه

هیات پرلمانی ایران ابتدا دیداری با «حموده صباغ» رئیس مجلس سوریه داشت. الهیان در این خصوص گفت: در این دیدار از تدبیر دولت سوریه برای دعوت هیات‌هایی از کشورهای مختلف برای سفر به این کشور به منظور نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری تقدیر شد.

الهیان ابراز امیدواری کرد که انتخابات ریاست جمهوری سوریه نقطه عطفی برای ثبات و امنیت در این کشور باشد و آینده روشنی برای مردم سوریه رقم بخورد.

وی انتخابات در سوریه را نماد امنیت، استقلال و دمکراسی در این کشور عنوان کرد و گفت: سوریه در مسیر استقلال و مبارزه با تروریسم شهدای زیادی را تقدیم کرد.

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس، روابط تهران و دمشق را استراتژیک خواند و تصریح کرد: ملت و رهبری ایران همواره از ملت و دولت سوریه حمایت کرده است و جمهوری اسلامی در مسیر بازسازی سوریه، می‌تواند نقش خوبی ایفا کند.

دیدار با شیخ حسون مفتی اعظم سوریه

یکی دیگر از برنامه‌های دیدار هیات پارلمانی ایران، دیدار با «شیخ احمد بدالدین حسون» مفتی اعظم سوریه بود. هیات پارلمانی ایران در این دیدار ضمن تشکر از شیخ حسون بخاطر حمایت از جبهه مقاومت تاکید کرد، وی با داشتن شخصیت علمی و نفوذی که در سوریه دارد، نقش ویژه‌ای در حمایت معنوی از جوانان این کشور و مبارزان جبهه مقاومت داشته است و در این راه یکی از فرزندان خود را راه در مبارزه با گروه‌های تروریستی تقدیم کرده است.

از سوی دیگر شیخ حسون نیز در این دیدار با تشکر از جمهوری اسلامی ایران، خواستار ابلاغ سلام ویژه‌اش به رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین رییس مجلس شورای اسلامی شد .

وی در ادامه از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از ملت و دولت سوریه تشکر و قدردارنی کرد.

الهیان رییس هیات پارلمانی ایرانی نیز در این دیدار گفت: با وجود ظرفیت‌های علمی و فرهنگی، شخصیت‌های بزرگی مانند شیخ حسون در سوریه، قطعا تعاملات میان علمای سوری و ایرانی و همچنین تعامل علما با جبهه مقاومت افزایش می‌یابد.

نشست با کمیته حقوق بشر مجلس سوریه

هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران همچنین دیداری با اعضای کمیته حقوق بشر سوریه به ریاست «علی زبیب» داشت و در این دیدار تاکید شد که کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی ایران در طول 10 سال گذشته ، پیگیر حقوق مردم سوریه و زنان و کودکان سوری و نقض حقوق بشر و جنایاتی که در این زمینه علیه این کشور صورت گرفته،  بوده است و با سازمان ملل در خصوص جنایات جنگی و نقض فاحش حقوق بشر توسط تروریست‌ها و گروه‌های تروریستی نیز مکاتباتی داشته است.

الهیان رییس هیات پارلمانی ایران همچنین گفت: از رییس کمیته حقوق بشر سوریه خواستیم تا پیگیر مباحث حقوق بشری در ارتباط با تروریست‌ها و جنایاتی که رخ داده، باشند و در این زمینه مستندسازی کنند تا در آینده پیگیری‌های حقوقی لازم صورت گیرد.

وی افزود: در این دیدار ضمن بزرگداشت یاد و نام سردار سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی»، از طرف سوری خواستیم شهادت سردار و شکایت از مجامع حقوق بشری را پیگیری کند و پرونده‌ای در این خصوص تشکیل دهد.

وی در پایان این دیدار اضافه کرد: ایران، عراق و سوریه سه کشوری هستند که می‌توانند در مجامع حقوق بشری اقامه دعوا داشته باشند و پیگیر پرونده شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی باشند تا از این طریق مجازات عاملان ترور این شهید بزرگوار تسریع شود.

دیدار با معاون رسانه‌ای رییس جمهوری سوریه و تاکید بر ضرورت تقویت روابط دوجانبه

هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران همچنین نشستی با «بثینه شعبان» مشاور رسانه‌ای رییس جمهوری داشت که دو طرف در آن بر تعمیق روابط و ارتباطات و تعاملات دو ملت تاکید کردند .

فعال کردن دیپلماسی اقتصادی بین دو کشور و همچنین دیپلماسی دینی از محورهای این نشست بود و تاکید شد که با شرایط مساعدی که در سوریه بوجود آمده و همچنین با امنیتی که وجود دارد، باید شرایطی را فراهم کرد تا مردم بتوانند از اماکن مذهبی سوریه بازدید داشته باشند و از سوی دیگر مردم این کشور نیز بتوانند به ایران سفر کنند تا روابط دو ملت بیش از پیش مستحکم شود.

هیات ایرانی در این دیدار از بثینه شعبان بخاطر مواضع خوبی که در سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی داشت، تشکر شد. از سوی دیگر وی از ارادت قلبی خود به سردار سلیمانی و شهدای مقاومت ابراز کرد.

هیات ایرانی در این نشست از بثینه شعبان و زنان فعال سوریه دعوت کرد، به ایران سفر کنند و از نزدیک دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه علمی فناوری و زنان را ببینند .

در پایان این نشست، بر ضرورت افزایش تعاملات و ارتباطات میان دو کشور تاکید شد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *