دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

وزیر دفاع آمریکا خواستار فشار بین المللی برای توافق در افغانستان شد

وزیر دفاع آمریکا خواستار فشار بین المللی برای توافق در افغانستان شد

 لوید آستین وزیر دفاع آمریکا خواستار فشار بین المللی بیشتر برای رسیدن به توافق سیاسی در افغانستان شد.

لوید آستین وزیردفاع آمریکا در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:  اوضاع امنیتی در افغانستان فشار بین المللی بیشتری را برای رسیدن به توافق سیاسی بر پایه مذاکره برای پایان دادن به این درگیری و دادن دولتی که مردم افغانستان می خواهند وشایسته آن هستند، ایجاب می کند.
این مقام ارشد آمریکایی تصریح کرد همه جهان می توانند با ادامه این فشار کمک کنند.
این سخنان وزیر دفاع آمریکا در حالی است که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته گفت: تسلط طالبان بر افغانستان حتمی نیست و دولت افغانستان مانند هر دولتی دارای نیروهای نظامی و تجهیزات است.

رئیس جمهوری آمریکا  با بیان اینکه مردم افغانستان باید سرنوست کشورشان را تعیین کنند، گفت: رهبران افغان باید برای تعیین سرنوشت کشورشان دور هم جمع شوند. تنها راه تحقق صلح در افغانستان همزیستی با طالبان است.

بایدن گفت ارزیابی اطلاعاتی ای که نشان دهد دولت افغانستان در مقابله با طالبان شکست خواهد خورد، وجود ندارد. آمریکا به حمایت نظامی و غیرنظامی خود ادامه خواهد داد و حضور دیپلماتیک خود در این کشور را حفظ خواهد کرد.
وی با اشاره به آموزش سربازان افغانستانی و تجهیزات پیشرفته نیروهای نظامی افغانستان اضافه کرد همانطور که به اشرف غنی و عبدالله عبدالله گفتم، رهبران افغانستان باید یکپارچه شوند.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید، به طالبان اعتماد دارید، گفت: سوال جدی است؟ خبرنگار گفت: بله. بایدن پاسخ داد: سوال احمقانه ای است. به طالبان اعتماد ندارم، اما به توانایی های نظامی نیروهای افغان اعتماد دارم.

بایدن در پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران درباره آینده دولت افغانستان تصریح کرد تردید درباره آینده دولت افغانستان و پیش‎بینی فروپاشی آن، نابجاست.

به گفته بایدن، مأموریت نیروهای نظامی آمریکا پس از ۲۰ سال در  ۳۱ اوت امسال (۹ شهریور) پایان می‌یابد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *