سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 - Tuesday 14 May 2024

چین گفت‌وگو با کوبا بر سر ساخت پایگاه نظامی را رد کرد

چین گفت‌وگو با کوبا بر سر ساخت پایگاه نظامی را رد کرد

چین گزارش ادعایی اخیر یک نشریه غربی درباره مذاکرات این کشور با کوبا بر سر ساخت پایگاه آموزش نظامی مشترک را رد کرد.

به گزارش فارس، «مائو نینگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گزارش ادعایی روزنامه «وال استریت ژورنال» درباره مذاکرات پکن با هاوانا بر سر ساخت تاسیسات آموزش نظامی مشترک در کوبا را رد و تاکید کرد، کشورش اطلاعی از برگزاری چنین مذاکراتی ندارد.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» روز سه شنبه گزارش داد، مقام‌های کنونی و سابق آمریکا مدعی شده‌اند، چین و کوبا مشغول مذاکره برای ساخت تأسیسات جدید مشترک آموزش نظامی در این کشور آمریکای لاتین هستند که این موجب افزایش نگرانی ایالات متحده شده‌ است. این روزنامه ادعا کرد، گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهند، مذاکرات برای راه‌اندازی این تأسیسات در ساحل شمالی کوبا در مرحله پیشرفته خود قرار دارد اما هنوز به مرحله توافق نهایی نرسیده است.

به نوشته پایگاه «سی.ان.ان»، مائو نینگ در یک نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره این گزارش وال استریت ژورنال گفت: «من اطلاعی از موضوعی که شما درباره آن صحبت می‌کنید ندارم. ما امیدواریم طرفهای مربوطه انرژی و زمان خود را صرف مسائلی که به نفع ایجاد اعتماد دوجانبه و صلح، ثبات و توسعه منطقه‌ای باشد،‌ کنند.»

روزنامه وال استریت ژورنال همچنین در گزارشی در اوایل ماه ژوئن مدعی شد، پکن در توافق با کوبا قصد دارد  تجهیزات شنود الکترونیک در فاصله 160 کیلومتری از ایالت جنوبی «فلوریدا» در آمریکا مستقر کند. طبق ادعای این روزنامه چین قصد دارد با این کار ارتباطات الکترونیک را در سراسر جنوب شرق ایالات متحده که دارای تعداد زیادی پایگاه نظامی است، رصد کند و تردد کشتی‌های آمریکایی را زیر نظر بگیرد. کاخ سفید این گزارش را تکذیب کرد.

گزارش اخیر روزنامه وال استریت ژورنال یک روز بعد از سفر «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا به چین و دیدارش با «شی جینپینگ» رئیس جمهور این کشور منتشر شد. رئیس جمهور چین روز دوشنبه گفت، کشورش «به دنبال به چالش کشیدن آمریکا نیست و آمریکا هم باید به طرزی مشابه به چین احترام گذاشته و به منافع و حقوق مشروع چین آسیب نزند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه چین بیان کرد، کشورش از آمریکا می‌خواهد بر ایجاد اعتماد و تفاهم دوجانبه با کوبا به جای تولید گزارشهایی همچون گزارش ادعایی وال استریت ژورنال تمرکز کند.

به نوشته پایگاه «پرنسا لاتینا»، مائو نینگ از آمریکا خواست صرفا بر مسائل واقعا سودمند برای توسعه پایدار و صلح آمیز منطقه متمرکز شود.

او بیان کرد، هیچ چیز و هیچ اطلاعات دروغ و افترایی که آمریکا منتشر کند، نمی‌تواند دوستی واقعی چین با کوبا را از بین ببرد و تناقض گویی و دروغگویی آمریکا بعد از گذشت مدتی ثابت خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، این مقام ارشد وزارت امور خارجه چین در ادامه نشست خبری خود گفت، پکن از اضافه شدن اعضای متحد جدید به بلوک کشورهای «بریکس» (متشکل از برزیل، روسیه،هند، چین و آفریقای جنوبی) حمایت می‌کند.

مائو نینگ در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز پیوستن بنگلادش به بلوک بریکس خاطر نشان کرد: «چین همواره از توسعه بلوک بریکس حمایت کرده است.»

او بیان کرد، از نظر چین، بریکس یک زمینه مهم برای همکاری بین کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور است و پکن «از پیوستن شرکای هم فکر به بریکس در سریع‌ترین زمان ممکن استقبال می‌کند.»

روز دوشنبه نشریه بنگلادشی «داکا تریبیون» گزارش داد، این کشور رسما برای تبدیل شدن به یکی از اعضای گروه کشورهای بریکس درخواست داده است. به نوشته این نشریه، این درخواست در زمان نشست «شیخ حسینه»، نخست وزیر بنگلادش و «سیریل رامافوسا»، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در شهر ژنو مطرح شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه پکن در ادامه نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی درباره سفرهای اخیر هیاتی از رهبران آفریقایی به روسیه و اوکراین در تلاش برای متوقف ساختن جنگ بین دو کشور گفت، پکن از تمامی تلاشهایی که به حل‌وفصل صلح آمیز بحران اوکراین کمک کنند حمایت می‌کند. او ادامه داد، چین قدردان نقش فعال آفریقای جنوبی و دیگر کشورهای آفریقایی در این زمینه است.

مائو نینگ تاکید کرد، حقایق نشان می‌دهند جنگ و تحریم نمی‌توانند بحران اوکراین را حل کنند و این بحران تنها با مذاکرات و گفتگو قابل حل است.

این مقام ارشد وزارت خارجه چین‌ ادامه داد، کشورش مایل به همکاری با همه شرکا از جمله کشورهای آفریقایی با هدف ایجاد شرایطی مطلوب برای حل سیاسی این بحران است.

پایان پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *