پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

تبعات مختل کننده کرونا بر اقتصاد هند

تبعات مختل کننده کرونا بر اقتصاد هند

 

بیماری همه گیر کرونا تا حد زیادی در اقتصاد هند اختلال ایجاد کرده است. بر اساس داده‌های وزارت آمار هند، رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم سال مالی ۲۰۲۰ به ۳.۱ درصد کاهش یافته است.

به گزارش  ایرنا از اکونومیک تایمز، مشاور عالی اقتصادی دولت هند در این زمینه اعلام کرد: این رکود اقتصادی عمدتاً ناشی از اثرات بیماری همه گیر کرونا بر اقتصاد هند است.
این درحالی است که هند پیش از آغاز بحران کرونا با رکود اقتصادی مواجه شده بود و به گفته بانک جهانی، بحران کرونا، ریسک‌های موجود در چشم‌انداز اقتصادی هند را افزایش داده است.
تخمین‌های اولیه بانک جهانی و آژانس‌های اقتصادی برای رشد اقتصادی هند در سال مالی ۲۰۲۱ کمترین سطح آن از زمان آزادسازی اقتصاد هند در سال ۱۹۹۰ بود، اما پس از اعلام بسته اقتصادی از سوی دولت هند، برآوردهای رشد اقتصادی هند حتی بیشتر کاهش یافت که این نشانگر رکود شدید اقتصادی این کشور بوده است.
شرکت تحلیل اقتصادی “کریسیل” هند در این زمینه گزارش داده است:  هند با بدترین رکود اقتصادی از زمان استقلال خود مواجه شده است. بانک مرکزی هند در گزارش خود از کاهش ۴۰ درصدی در رشد اقتصادی هند در سه ماه اول سال مالی ۲۰۲۱ خبر داده است.

مقایسه نرخ بیکاری در هند پیش و پس از کرونا 
به گزارش نشریه “بیزینس استاندارد” هند، داده‌های دولت این کشور نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در این کشور از ۶.۷ درصد در ماه مارس به ۲۶ درصد در ماه آوریل افزایش یافته است و پس از پایان قرنطینه سراسری این نرخ بیکاری به سطح پیش از کرونای خود بازگشته است.

در طول مدت قرنطینه سراسری هند که حدود سه ماه به طول انجامید، بیش از ۱۴۰ میلیون نفر در این کشور شغل خود را از دست دادند در حالی که حقوق بسیاری دیگر از شهروندان کاهش یافت.  همچنین در دوران پس از کرونا و در طول قرنطینه هند، بیش ۴۵ درصد از خانوارهای سراسر این کشور نسبت به سال گذشته با کاهش درآمد مواجه شده‌اند.
بر اساس تخمین‌های ارائه شده، در طول ۲۱ روز اول قرنطینه کامل هند، اقتصاد این کشور به صورت روزانه متحمل ۴.۵ میلیارد دلار ضرر شده است. در این دوره (قرنطینه سراسری) کمتر از یک چهارم فعالیت اقتصادی ۲.۸ تریلیون دلاری هند فعال بود.

کرونا بر بیش از ۵۳ درصد از مشاغل کشور تأثیر چشمگیری داشت. با آغاز قرنطینه سراسری، زنجیره‌های تأمین کالا و غذا در هند تحت فشار قرار گرفتند. در ابتدا، تعریف مشخصی از خدمات “ضروری” و “غیر ضروری” وجود نداشت که این امر ارائه بسیاری از خدمات روزانه را متوقف کرد.  افرادی که در بخش‌های اقتصادی غیر رسمی مشغول به کار بودند و همچنین کارگران روز مزد بیشترین صدمه را دیدند. تعداد زیادی از کشاورزان در سراسر هند مجبور شدند محصولات کشاورزی خود را دور بریزند زیرا وسیله‌ای برای حمل محصولات شان به بازار وجود نداشت.
نشریه “تایمز او ایندیا” در این زمینه نوشت: پس از آغاز گسترش ویروس کرونا در هند و وضع قرنطینه سراسری، شرکت‌های بزرگ در این کشور مانند “لارسن و توبرو”، “باهارات فورج”، “تاتا”، “الترا تک” و غیره، مجبور به توقف کامل فعالیت‌ها و یا کاهش چشمگیر آن‌ها شدند.
این درحالی است که شرکت‌های جوان و کوچک هند که با کمبود شدید درآمدها مواجه شدند مجبور به تعطیلی موقت کسب و کار خود شدند. شرکت‌های اینترنتی که در زمینه فروش و حمل و نقل کالا فعالیت می‌کنند، به مدت یک ماه فعالیت‌های معمولی خود را متوقف کرده و تنها به ارائه خدمات ضروری روی آوردند. همچنین در ماه مارس، بازارهای بورسی هند، با یکی از شدیدترین ریزش ارزش سهام در تاریخ خود مواجه شدند.
به گزارش “رویترز”، هند به عنوان سومین اقتصاد آسیا، اکنون در جایگاه سوم جهان از نظر آمار ابتلا به ویروس کرونا می‌باشد و انتظار می‌رود اقتصاد آن با سرعت زیادی کوچک شود.
موسسه “نیکی” با انتشار گزارشی در مورد تولید در هند نوشت: نرخ تولید و خرید در هند در ماه گذشته به عدد ۴۶ رسید که این نرخ در ماه گذشته آن ۴۷.۲ بود. کاهش تولید در هند در چهار ماه گذشته ادامه یافته است و پایین‌تر از نرخ ۵۰ قرار گرفته است که این پایین‌ترین نرخ تولید در هند از سال ۲۰۰۹ تاکنون است.
“الیوت کار” یک اقتصاد دان در موسسه “آی اچ اس مارکت” گفت: شواهد نشان می‌دهند که تولید کنندگان هندی همچنان نتوانسته‌اند فعالیت‌های خود را از سر بگیرند؛ زیرا تعدادی از مشتریان آن‌ها در قرنطینه قرار دارند. این امر نشان می‌دهد که فعالیت تولیدی در هند تا زمانی که نرخ ابتلا به کرونا در این کشور کاهش نیابد، احیا نخواهد شد.
کاهش سفارش‌ها و تولید به دلیل نبود تقاضا و با وجود کاهش قیمت محصولات از سوی کارخانه‌ها، شرکت‌های هندی را مجبور کرده است که برای چهارمین ماه متوالی نیروی های خود را کاهش دهند.
در ماه مارس نارندرا مودی نخست وزیر هند از اختصاص یک بسته اقتصادی به ارزش (۲۸۰ میلیارد دلار) یا ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی هند را با تأکید بر خودکفایی این کشور اعلام کرد.
آمار وب سایت “استاتیستا” نیز نشان می‌دهد که در دوره آوریل تا ژوئن (فروردین تا خرداد)، بحران کرونا بر بخش‌های مختلف اقتصادی هند تاثیر منفی گذاشته است. بخش مالی، املاک و زمین و خدمات حرفه‌ای مجموعا ۱۷.۳ درصد رکود داشته‌اند، بخش معدن۱۴.۷ درصد، برق، آب، گاز و سایر خدمات ۱۳.۹ درصد، ساخت و ساز ۱۳.۳ درصد، هتل داری، تجارت، حمل و نقل و خدمات مخابراتی ۹.۷ درصد و تولید ۶.۷ درصد رشد منفی را تجربه کرده‌اند.

 جذب سرمایه گذاری خارجی در دوره کرونا 
به گزارش نشریه ” فینانشیال اکسپرس” هند در یک دهه گذشته طرح‌های مختلف اقتصادی را اجرایی کرد تا بتواند یک چهارم از جمعیت یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری خود را از خط فقر خارج کند. اما به دلیل وقوع بحران کرونا، این تعداد بار دیگر در خطر سقوط به زیر خط فقر قرار گرفته‌اند.
نارندرا مودی نخست وزیر هند در سخنرانی اخیر خود از هدف این کشور برای تبدیل شدن به مرکز تولید جهانی سخن گفت. هند برای رسیدن به این هدف هم اکنون اصلاحات را آغاز کرده و حتی یک زمین به مساحت کشر اروپایی لوکزامبورگ برای شرکت‌های خارجی در نظر گرفته است.
همچنین دولت‌های ایالتی هند تمهیدات مختلفی برای جذب شرکت‌های خارجی در نظر گرفته‌اند.
دولت هند بر ۱۰ بخش مختلف از جمله برق، دارویی، تجهیزات پزشکی، الکترونیک، صنایع سنگین، تجهیزات انرژی خورشیدی، فرآوری مواد غذایی، مواد شیمیایی و منسوجات برای ارتقاء تولید متمرکز شده است. این کشور از سفارتخانه‌های خود در خارج خواسته است تا شرکت‌های فعال دراین بخش را شناسایی کنند. شرکت “در هند سرمایه گذاری کنید”، آژانس دولتی سرمایه گذاری هند، از کشورهایی چون ژاپن، آمریکا، کره جنوبی و چین پیشنهاد سرمایه گذاری دریافت کرده است.
این چهار کشور در میان ۱۲ شریک تجاری بزرگ هند قرار دارند که مجموع تجارت دو جانبه آن‌ها با هند حدود ۱۷۹.۲۷ میلیارد دلار برآرود می‌شود. داده‌های دولت هند نشان می‌دهد که سرمایه گذاری مستقیم خارجی این چهار کشور در هند در دوره آوریل ۲۰۰۰ تا دسامبر ۲۰۱۹، بالغ بر ۶۸ میلیارد دلار بوده است.
به گزارش شبکه خبری”ایندیا تودی” نارندرا مودی نخست وزیر هند در جریان سخنرانی خود در ماه گذشته اعلام کرد که این کشور در طول ماه دوره آوریل تا جولای سال جاری سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار جذب کرده است. وی همچنین اعلام کرد سرمایه گذاری خارجی در سال ۲۰۱۹-۲۰ حدود ۷۵ میلیارد دلار بوده است.
با این حال داده‌های منتشر شده در نشریه “اسکرول” نشان می‌دهد که پس از آغاز بحران کرونا، سرمایه گذاران خارجی، سرمایه خود به ارزش ۱۶ میلیارد دلار را از هند خارج کرده‌اند.
هند همچنین قوانین محدود کننده‌ای برای سرمایه گذاری خارجی وضع کرده است تا از تصاحب شرکت‌های هندی که به دلیل بحران کرونا ضعیف شده‌اند، جلوگیری کند.
در همین دوره شرکت‌های آمریکایی مانند گوگل در ماه جاری از سرمایه گذاری ۴.۵ میلیارد دلار در شرکت مخابراتی و دیجیتالی “جیو” هند خبر داد.
از آغاز سال ۲۰۲۰ تاکنون شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا حدود ۱۷ میلیارد دلار در هند سرمایه گذاری کرده‌اند. شرکت‌های آمازون، فیس بوک و گوگل به ترتیب متعهد به سرمایه گذاری ۱ میلیارد دلاری، ۶ میلیارد دلاری و ۱۰ میلیارد دلاری شده‌اند.

پیش از آغاز بیماری همه گیر کرونا، شرکت‌های آمریکایی با قوانین دیجیتال هند مشکل داشتند و خواهان تغییر آن‌ها از سوی دولت هند بودند. اما با تداوم بحران کرونا شرایط به شکل قابل توجهی تغییر کرده و این بحران بر اقتصاد هند بسیار تاثیر گذاشته است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *