پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

سرگیجه سیاسی پرو

سرگیجه سیاسی پرو

 آشفتگی شدید و بی‌ثباتی عمیق سیاسی در روزهای اخیر بر پرو حاکم است و «دینا بلوآرته» رئیس‌جمهوری جدید، از برگزاری انتخابات زودهنگام در آوریل ۲۰۲۴ خبر داد و رئیس‌جمهوری سابق، بلوآرته را به اجرای «طرح ماکیاولیستی» علیه خود متهم کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، حدود ۲۰۰ سال از شناسایی این کشور آمریکای جنوبی به عنوان یک کشور مستقل می‌گذرد؛ در چهار سال گذشته، چهار رئیس‌جمهوری داشته است و در کمتر از یک هفته پیش و در عرض سه ساعت، رئیس‌جمهوری مستقر، جای خود را به معاونش داد!

این موجزترین توصیف این روزهای پرو است؛ قیدهای زمان در توصیف بحران سیاسی پرو بسیار پر کاربرد است و تصویر روشنی از شرایط این کشور ارائه می‌کند. «پدرو کاستیو» معلم مدرسه‌ای که حدود یک سال و نیم پیش در پیروزی باورنکردنی به مقام ریاست جمهوری پرو رسید، بارها به اتهام فساد با خطر استیضاح مواجه شد.

وی از زمان رسیدن به ریاست جمهوری شاهد افول محبوبیتش و همچنین حزبش به دنبال مطرح شدن چند رسوایی علیه مشاوران و وزیران کلیدی دولتش بود و اجازه خروج از کشور برای شرکت در نشست‌های منطقه‌ای و جهانی را نداشت. کابینه کاستیو از جناح چپگرا بارها شاهد جابجایی بود تا اینکه سرانجام، هفتم دسامبر، رسانه‌ها از تصمیم بی نتیجه او برای انحلال کنگره خبر دادند؛ تصمیم عجیبی که مجازات خلع از مسند ریاست جمهوری را برای معلم روستازاده در پی داشت.

اکنون «دینا بلوآرته» بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زده است و پدرو کاستیو با حکم احتمالی ۲۰ سال زندان مواجه است. کنگره پرو روز چهارشنبه پدرو کاستیو را استیضاح کرد. بلوآرته ظرف دو ساعت پس از استیضاح به عنوان رئیس‌جمهوری جدید پرو سوگند یاد کرد و متعهد شد که ریاست جمهوری کاستیو را تا ژوئیه ۲۰۲۶ ادامه دهد.

پرو در ساعات گذشته شاهد اعتراض‌های گسترده و درگیری میان نیروهای پلیس و مخالفان رئیس‌جمهوری جدید بوده است؛ در جریان درگیری‌ها، دو نفر کشته شدند و دینا بلوآرته سرانجام از برگزاری انتخابات زودهنگام در آوریل ۲۰۲۴ خبر داد.

این در حالی است که معترضان با حضور در خیابان‌های لیما، پایتخت پرو و شماری دیگر از شهرها، خواستار برگزاری فوری انتخابات هستند.

پدرو کاستیو رئیس‌جمهوری سابق پرو، بلوآرته را به اجرای «طرح ماکیاولیستی» علیه خود متهم کرد و در نامه‌ای که رئیس‌جمهوری سابق پرو توسط «گیِرمو بِرمِخو» نماینده کنگره کرده است، بلوآرته و رئیس کنگره به مشارکت برای قتل کاستیو متهم شده‌اند.

به این ترتیب، بلوآرته اگر چه به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری زن پرو برگزیده شده است اما وی همانند بسیاری از روسای جمهوری اخیر پرو که نتوانستند دوره ماموریت عادی پنج ساله خود را تکمیل کنند، به صورت تصادفی و اتفاقی روی کار آمده است. وضعیتی که نشان‌دهنده بی ثباتی و فرسودگی عمیق نظام سیاسی فعلی این کشور است.

با ادامه ابهامات در مورد سرنوشت رئیس‌جمهوری سابق پرو، توجه‌ها به بلوآرته ۶۰ ساله معطوف شده است؛ رئیس دولتی که پیش از انتخاب به عنوان معاون کاستیو در سال ۲۰۲۱ تا حد زیادی در دنیای سیاست پرو ناشناخته بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *