دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

آلمان ، انگلیس و فرانسه : به برجام پایبند خواهیم ماند .

آلمان ، انگلیس و فرانسه : به برجام پایبند خواهیم ماند .
*تعهد ما به حفظ امنیت متعهدان و شركای ما در منطقه بدون قید و شرط است و ما بایستی به‌گونه‌ای معنادار به نگرانی‌های مشترك درباره برنامه موشك بالستیك، فعالیت‌های بی‌ثبات كننده در منطقه به‌ویژه در سوریه، عراق و یمن پاسخ دهیم. !!!!!*از ایران می‌خواهیم در مقابل تصمیم آمریكا خویشتن‌داری كند.

*’این توافق همچنان به لحاظ امنیتی برای ما حائز اهمیت است.’ 

*دولت‌های ما متعهد خواهند بود كه این توافق پابرجا بماند و اطمینان حاصل خواهند كرد كه با همكاری سایر طرف‌ها، این وضعیت ازجمله تداوم بهره‌مندی اقتصادی مردم ایران در چارچوب برجام ادامه پیدا كند.
ما از آمریكا می‌خواهیم كه ساختار برجام دست نخورد و اقدامی نكند كه مانع اجرای كامل این توافق از سوی طرف‌های دیگر شود. 

سران انگلیس، آلمان و فرانسه در واكنش به تصمیم سه شنبه شب دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریكا مبنی بر خروج این كشور از برجام، با انتشار بیانیه‌ای، بر پایبندی خود به توافق هسته ای با ایران تأكید كردند.

در این بیانیه كه یك نسخه آن در تارنمای دفتر نخست‌وزیری انگلیس منتشرشده، آمده است كه برجام به‌اتفاق آراء از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه 2231 به تصویب رسید. ‘این توافق همچنان به لحاظ امنیتی برای ما حائز اهمیت است.’
در این بیانیه آمده است:
قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، چارچوبی الزام‌آور و قانونی برای حل‌وفصل مناقشه برنامه هسته‌ای ایران به شمار می‌رود. ما از تمام طرف‌ها می‌خواهیم كه به اجرای كامل آن متعهد باشند و مسئولانه عمل كنند.
بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران به محدودیت‌های مندرج در برجام و تعهداتش در چارچوب پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان.پی.تی) متعهد بوده است. بر این اساس دنیا به یك مكان امن‌تری تبدیل‌شده و ما – كشورهای E3- به برجام پایبند خواهیم بود.
دولت‌های ما متعهد خواهند بود كه این توافق پابرجا بماند و اطمینان حاصل خواهند كرد كه با همكاری سایر طرف‌ها، این وضعیت ازجمله تداوم بهره‌مندی اقتصادی مردم ایران در چارچوب برجام ادامه پیدا كند.
ما از آمریكا می‌خواهیم كه ساختار برجام دست نخورد و اقدامی نكند كه مانع اجرای كامل این توافق از سوی طرف‌های دیگر شود.
پس از تعامل كامل با دولت آمریكا طی ماه‌های گذشته، از آمریكا می‌خواهیم كه دستاوردهای منع گسترش سلاح هسته‌ای حاصل از برجام را از طریق اعمال بخش‌های مهم این توافق، حفظ كند.
ما همچنین از ایران می‌خواهیم در مقابل تصمیم آمریكا خویشتن‌داری كند؛ ایران بایستی به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند باشد و مطابق با الزامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی كاملاً همكاری كند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بایستی قادر باشد تا بدون هیچ‌گونه منع و یا محدودیتی به كار نظارت و راستی آزمایی طولانی‌مدت خود ادامه دهد. در مقابل ایران مادامی‌كه به تعهداتش در برجام متعهد بماند بایستی از لغو تحریم‌هایی كه مستحق آن است بهره‌مند شود.
جای هیچ تردیدی نیست كه برنامه هسته‌ای ایران بایستی صلح‌آمیز و غیرنظامی بماند. درحالی‌كه برجام بایستی حفظ شود، ما همچنین موافق هستیم كه سایر مسائل مهم بایستی پاسخ داده شود. درباره برخی از مقررات برجام كه پس از سال 2025 منقضی می‌شود، بایستی یك چارچوب طولانی‌مدت تعریف شود.
تعهد ما به حفظ امنیت متعهدان و شركای ما در منطقه بدون قید و شرط است و ما بایستی به‌گونه‌ای معنادار به نگرانی‌های مشترك درباره برنامه موشك بالستیك، فعالیت‌های بی‌ثبات كننده در منطقه به‌ویژه در سوریه، عراق و یمن پاسخ دهیم.
ما درباره این مسائل گفت‌وگوهای سازنده و مفیدی را آغاز كرده‌ایم و E3 به ادامه این گفت‌وگوها با شركای كلیدی و دولت‌های نگران در سطح منطقه متعهد است.
ما و وزرای خارجه‌مان با تمام طرف‌های برجام در جهت گام روبه‌جلو در ارتباط خواهیم بود.
این بیانیه از سوی ترزا می نخست وزیر انگلیس، آنگلا مركل صدر اعظم آلمان و امانوئل مكرون رئیس جمهوری فرانسه منتشر شده است.
منبع : ایرنا

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *