جمعه 14 اردیبهشت 1403 - Friday 03 May 2024

” آلیستر برت ” : انتظار این که ایران هیچ نفوذی در عراق نداشته باشد، جزو خیالات است اما مهم آن است که عراق بتواند آینده روابط خارجی خود را ترسیم کند .

” آلیستر برت ” :  انتظار این که ایران هیچ نفوذی در عراق نداشته باشد، جزو خیالات است اما مهم آن است که عراق بتواند آینده روابط خارجی خود را ترسیم کند .

سرویس بین الملل ” رواپرس ” :

رسانه های عراق به نقل از ” آلیستر برت ” معاون امور خاورمیانه وزارت خارجه انگلیس نوشتند : عراق باید خود را از تکیه به ایران در مسائل اقتصادی دور کند و توان خود را در تولید انرژی افزایش دهد و به خودکفایی برسد.
وی که روز یکشنبه در محل سفارت انگلیس در بغداد با رویترز گفتگو می کرد، در اظهاراتی مداخله جویانه گفت: و انتظار این که ایران هیچ نفوذی در عراق نداشته باشد، جزو خیالات است اما مهم آن است که عراق بتواند آینده روابط خارجی خود را ترسیم کند اقتصادی قوی و بدون اتکا به ایران داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افزایش تنش ها در منطقه، نسبت به آنچه احتمال درگیری قریب الوقوع میان ایران و آمریکا در عراق و یا سوریه خواند، ابراز تردید کرد.
بغداد بارها اعلام کرده است که روابط خارجی خود را بر اساس اصل استقلال و حاکمیت ملی و احترام متقابل با همه کشورها بویژه کشورهای همسایه تنظیم می کند.
دخالت مقامات و دیپلمات های آمریکایی و انگلیسی در امور داخلی عراق تاکنون بارها موجب اعتراض محافل و شخصیت های سیاسی و بعضا واکنش وزارت امور خارجه این کشور شده است.
اواخر شهریورماه گذشته وزارت امور خارجه عراق به توییتی از سفیر انگلیس درباره تشکیل دولت جدید در بغداد و استفاده از واژه ” توافق کردیم که دولت آینده باید خدماتش را گسترش دهد ” واکنش نشان داده بود.
فعالان رسانه ای و سیاسی عراق نیز همزمان به مقامات انگلیس یادآور شده بودند که اکنون سال 2018و نه سال 1920 (یعنی زمان استعمار انگلیس در عراق) است و عراق کشوری مستقل است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *