دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

آمریکا: سامانه پاتریوت در حمله روسیه در اوکراین آسیب دیده است

آمریکا: سامانه پاتریوت در حمله روسیه در اوکراین آسیب دیده است

یک مقام آمریکایی اعتراف کرده است که بخشی از سامانه دفاع هوایی پاتریوت این کشور در حمله روز سه شنبه روسیه در اوکراین آسیب دیده است.

به گزارش فارس، یکی از مقام‌های ارشد ایالات متحده آمریکا اعتراف کرد که دو قسمت از سامانه دفاع هوایی «پاتریوت» این کشور در حمله روز سه شنبه روسیه آسیب دیده است اما همچنان قابل استفاده است.

وزارت دفاع روسیه امروز طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود که طبق داده‌های موثق، در تاریخ 16 می (سه شنبه، 26 اردیبهشت) در پی حمله موشک هایپرسونیک کینژال، یک سامانه راداری و پنج پرتابگر سامانه آمریکایی پاتریوت در کی‌یف نابود شدند.

با این حال، بنا بر گزارش شبکه «سی ان ان»، یکی از مقام‌های آگاه از این موضوع آمریکا در این خصوص گفت که تنها دو بخش از سامانه پاتریوت آسیب دیده است اما این سامانه «هرگز غیرفعال نشده است».

سه تن از مقام‌های ارشد آمریکایی در این خصوص گفتند: «خسارات وارده بسیار ناچیز بوده» و یکی آن را «جزئی» توصیف کرده است. به گفته یک مقام، این سیستم در طول حمله همچنان فعال بود و آنلاین باقی می‌ماند.

کینژال (به معنای روسی خنجر) یکی از دهها سلاح استراتژیک جدید است که توسط «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی در برابر نمایندگان پارلمان روسیه در مارس 2018 رونمایی شد.

کینژال یک موشک روسی هوا به زمین مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است و بردی بیش از دو هزار کیلومتر دارد و سرعت آن 10 ماخ است.

یکی از مقام‌های آمریکایی گفته است زمانیکه طرف اوکراینی به آن‌ها اطلاع داد که خساراتی در نتیجه حمله روسیه به سامانه پاتریوت وارد شده است، ایالات متحده روز سه شنبه بازرسانی را برای بررسی این سامانه به محل اعزام کرد.

سی ان ان در گزارش خود نوشت که مقامات ایالات متحده همچنان در حال ارزیابی دقیق چگونگی آسیب دیدن اجزای پاتریوت هستند زیرا به نظر نمی‌رسد که هیچ یک از اجزاء این سامانه مورد اصابت مستقیم موشک کینژال روسیه یا مهمات دیگر قرار گرفته باشد.

طبق این گزارش، یکی از احتمالاتی که مقام‌های آمریکایی مطرح کرده‌اند این است بقایای یک موشک در حال سقوط به اجزای پاتریوت آسیب رسانده باشد اما با این حال مقامات در حال بررسی گزینه های دیگر نیز هستند.

پایان پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *