شنبه 15 اردیبهشت 1403 - Saturday 04 May 2024

آیا پاسخ تحریمی روسیه، واشنگتن را مهار خواهد کرد؟

آیا پاسخ تحریمی روسیه، واشنگتن را مهار خواهد کرد؟

 پاسخ سخت روسیه به تحریم های جدید ایالات متحده عصر جمعه پس از نشست پوتین با اعضای شورای امنیت این کشور علنی شد، کرملین اعلام کرده است هیچ اقدام کاخ سفید را برای «سناریوهای ورشکسته مهار مسکو» بدون پاسخ نخواهیم گذاشت.

به گزارش ایرنا از مسکو  مقامات روسی واکنش سختی به تحریم های جدید ایالات متحده نشان دادند و به قول خودشان برای جنگ تجاری هم مواردی را برای روز مبادا، «ذخیره» گذاشتند.

البته آمریکا پاسخ روسیه به تحریم ها را «تشدید کننده و اسفناک» خواند و حق پاسخگویی به اقدامات مسکو را برای خود محفوظ دانست، هرچند معتقد نیست که تنش به نفع آنها باشد.

مسکو درخواست های واشنگتن برای «خودداری از تشدید تنش ها» را «ریاکارانه» دانست و تأکید کرد که روسیه به هیچ دولتی اجازه نمی دهد از «موضع قدرت» با آن صحبت کنند.

مقامات روسی به سفیر آمریکا در مسکو گفته بودند که دولت واشنگتن در صورت تمایل به بهبود روابط باید از تحریم‌های جدید خودداری کند با این وجود کاخ سفید روز پنجشنبه (۲۷ فروردین) با متهم کردن روسیه به سوء استفاده سایبری و دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته میلادی ۳۲ نهاد روسی را مورد تحریم قرار داد که شامل اخراج دیپلمات‌ها هم می‌شود.

این تحریم‌ها همچنین از ماه ژوئن(خرداد) خرید اوراق بهادار به روبل را ممنوع می‌کند.

وزارت امور خارجه روسیه یادآور شد: «ما بارها و بارها هشدار داده و ثابت کرده ایم که تحریم ها و فشارها نه تنها بی فایده است، بلکه عواقب فاجعه باری را برای کسانی که در مورد چنین تحریکاتی تصمیم می گیرند نیز به دنبال خواهد داشت.

در عین حال پاسخ روسیه به تحریم های جدید ایالات متحده عصر جمعه (۲۷ فروردین) پس از جلسه شورای امنیت روسیه علنی شد. نخست، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مورد اقدامات متقابل صحبت کرد و کمی بعد در وب سایت وزارت خارجه پیامی دقیق تر در مورد اقدامات تلافی جویانه در رابطه با اقدامات خصمانه ایالات متحده منتشر شد.

جان سالیوان سفیر آمریکا در روسیه هم به کاخ کرملین دعوت شد، جایی که یوری اوشاکوف، دستیار ولادیمیر پوتین وی را از پاسخ تحریمی مسکو مطلع کرد.

علاوه بر این از جان سالیوان برای مراجعت به کشورش با هدف مشاوره درخواست شد نظیر سفیر روسیه در آمریکا که برای مشاوره به مسکو آمد. اما برای همیشه ۱۰ دیپلمات آمریکایی از روسیه اخراج می شوند و همه شهروندان روسی که در سفارت آمریکا کار می کنند باید استعفا دهند. در عین حال وزارت امور خارجه روسیه روشن ساخت که مسکو اقدامات سختگیرانه تری را در صورت ادامه واشنگتن به تنش ها آماده کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد : «حمله بعدی»  که بایدن رئیس دولت آمریکا علیه روسیه دهد نمی تواند بی پاسخ بماند.

در بیانیه اضافه شده است «به نظر می رسد واشنگتن نمی خواهد این واقعیت را تحمل کند که در واقعیت های جدید ژئوپلیتیکی جایی برای دیکتاتوری یکجانبه وجود ندارد و «سناریوهای ورشکسته مهار مسکو»، که ایالات متحده با کوته بینی به ان ادامه می دهد، فقط با تخریب بیشتر روابط روسیه و آمریکا همراه است»

تحریم های سخت روسیه  

تحریم های متقابل روسیه، اول از همه، به کار نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در مسکو ضربه خواهد زد. ابتدا به جان سالیوان توصیه شد به پایتخت خود برود و در آنجا مشاوره های دقیق و جدی انجام دهد».همانطور که آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده هم از ۲۰ مارس برای مشاوره به مسکو آمده است.

البته یک مقام دیپلماتیک به رسانه های روسی گفته است جان سالیوان نمی خواهد مسکو را ترک کند.

سفارت آمریکا هم در این مورد توضیحی نداده است. اما یک دیپلمات سابق، که خواست نامش فاش نشود به رسانه های روسی گفته است  که سفیر آمریکا ممکن است با این امر مخالفت کند، اما در آن صورت شرایطی برای وی فراهم خواهد شد که در هر صورت وی قادر نخواهد بود به طور موثر کار دیپلماتیک خود را در مسکو ادامه دهد.

اخراج ۱۰ دیپلمات آمریکایی به طور دائم از روسیه بخشی از این تحریم ها ی مهم روسیه علیه آمریکاست. اخراج این تعداد دیپلمات  سفارت آمریکا در مسکو «مقابل به مثل» مسکو به اخراج ۱۰ دیپلمات روس در واشنگتن است.

محدود شدن صدور ویزا برای وظایف کوتاه مدت ماموران آمریکایی در روسیه بخش دیگری از این محدودیتهای روسیه علیه آمریکاست  بر همین اساس در هر سال تنها برای ۱۰ نفر دیپلمات آمریکایی ویزا صادر خواهد شد. روسیه می گوید: آمریکایی ها علاوه بر اعزام افرادی برای حقوق و دستمزد خود در سفارتخانه ها و کنسولگری ها، سالانه چند صد نفر از کارمندان خود را برای سفرهای کوتاه مدت کاری به مسکو می فرستادند اما اهداف آنها قابل قبول نیست.

براساس این تحریم ها، نمایندگی های دیپلماتیک ایالات متحده دیگر قادر به استخدام پرسنل اداری و فنی از میان شهروندان فدراسیون روسیه و کشورهای ثالث نخواهند بود.

لاوروف وزیر خارجه روسیه می گوید: این روش استخدام ساکنان محلی کاملاً وسیع  است و به طور گسترده بیشتر توسط آمریکایی ها مورد استفاده قرار می گیرد. ما چنین روشی نداریم، بنابراین در حال معرفی برابری در این موضوع هستیم. بر همین اساس این اقدام روسیه به این معنی است که همه شهروندان روسی که قبلاً در سفارت و کنسولگری های ایالات متحده کار می کنند، مجبور به ترک کار می شوند.

مطابق پیام وزارت امور خارجه روسیه، «در رابطه با نقض سیستماتیک مقررات سفر از طریق قلمرو فدراسیون روسیه توسط نمایندگی های دیپلماتیک ایالات متحده، «تفاهم نامه دو جانبه ۱۹۹۲» در مورد تفاهم در مورد «سرزمین آزاد» خاتمه یافته است. مطابق با این تفاهم نامه، گروه خاصی از دیپلمات ها (از مشاور به پاینتر شروع می شود) باید یکی از مقامات کشور میزبان را مطلع کنند که یکی از این کارمندان قصد دارد در شعاع ۲۵ مایل (۴۰ کیلومتر) اطراف شهری که نمایندگی دیپپلماتیک در آن قرار دارد سفر کند. به گفته سرگئی لاوروف، «آمریکایی ها الزام ارسال چنین اعلان هایی را کاملاً نادیده می گیرند».

لیست سیاه مسکو

مسکو همچنین مجازاتی علیه تعدادی از مقامات فعلی و پیشین ایالات متحده اعمال کرده است. این اقدامات محدودکننده در پاسخ به اقدام ایالات متحده در ۲ مارس (۱۲ اسفند ۱۳۹۹)مبنی بر در لیست سیاه قرار گرفتن هفت تبعه روس و سه موسسه تحقیقاتی، اعمال می شود.
بر اساس بیانیه وزارت خارجه روسیه، ورود مقامات آمریکایی زیر به روسیه ممنوع است:- «مریک گارلند» دادستان کل – «مایکل کارواخال» مدیر دفتر زندان های فدرال – «الخاندرو مالورکا» وزیر امنیت داخلی آمریکا- «سوزان رایس» مشاور رئیس جمهوری ایالات متحده در سیاست داخلی – «کریستوفر ری» مدیر اف بی ای – «آوریل هاینس» (Avril Haynes)مدیر اطلاعات ملی – «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا و  «رابرت وولسی»، رئیس سابق سیا

فعالیت های «بنیادهای آمریکایی و سازمان های غیردولتی تحت کنترل وزارت امور خارجه و سایر ساختارهای ایالتی آمریکا در روسیه نیز بر اساس تحریم های متقابل مسکو خاتمه می یابد.

در بیانیه وزرات خارجه روسیه آمده است این کار که مدتهاستکه بطور سیستماتیک انجام شده است، به خصوص در برابر این واقعیت که ایالات متحده قصد کاهش دامنه تلاشهای خرابکارانه خود را ندارد.

سرگئی لاوروف در ارتباط با این تصمیم تحریمی مسکو  گفت که ما در مورد سازمان هایی صحبت می کنیم «که در واقع، بدون پنهان کاری، مستقیماً در زندگی سیاسی داخلی روسیه دخالت می کنند.»
اقدامات  تحریمی «ذخیره»

مقامات روسی با اعلام پاسخ به تحریم های ایالات متحده روشن کردند که آماده اند اقدامات سختگیرانه تری انجام دهند. وزارت امور خارجه در بیانیه ای گفت: «این مراحل تنها بخشی از ظرفیت هایی است که در اختیار ماست.

روز جمعه، سرگئی لاوروف تهدید کرد که در صورت وخیم شدن روابط بیشتر، مسکو می تواند ۱۵۰ دیپلمات آمریکایی دیگر را اخراج کند.

علاوه بر این، وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که روسیه می تواند به منافع اقتصادی ایالات متحده حمله کند.   لاوروف گفت: « اگر واشنگتن بخواهد مارپیچ تحریم ها را دنبال کند از آن استفاده خواهد شد.

وی افزود که روسیه «فرصت دارد اقدامات مشکلی را برای تجارت آمریکا انجام دهد و آنها را «در ذخیره» (برای روز مبادا)  نگه می دارد.

وزارت امور خارجه تأکید کرد: «همه اینها انتخاب ما نیست.» ما دوست داریم از تشدید بیشتر تنش ها با ایالات متحده جلوگیری کنیم. ما در راستای یافتن راه هایی برای عادی سازی روابط دوجانبه آماده گفت و گوی آرام و حرفه ای با طرف آمریکایی هستیم. با این حال، واقعیت این است که از واشنگتن یک چیز می شنویم، اما در عمل چیزی کاملا متفاوت می بینیم.»

پیش از این، ایالات متحده تصمیم به اخراج ۱۰ کارمند سفارت روسیه در واشنگتن گرفته بود که به گفته ایالات متحده، در میان آنها «نمایندگان سرویس های اطلاعاتی روسیه»  وجود دارد.

کاخ سفید روز پنجشنبه با متهم کردن روسیه به سوءاستفاده سایبری و دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته میلادی ۳۲ نهاد روسی را مورد تحریم قرار داد که شامل اخراج دیپلمات‌ها هم می‌شود.

این تحریم‌ها همچنین از ماه ژوئن خرید اوراق بهادار به روبل را ممنوع می‌کند.

این دومین دور تحریم‌های عمده علیه روسیه پس از تحریم‌های ماه گذشته در واکنش به مسمومیت الکسی ناوالنی، منتقد دولت روسیه است که شامل تحریم هفت مقام میان رتبه و ارشد روسی و بیش از ۱۲ نهاد آن کشور بود. روسیه می‌گوید که نقشی در مسمومیت او نداشته است.

جو بایدن روز سه‌شنبه در تماس با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفت که ایالات متحده «در دفاع از منافع ملی خود» محکم عمل خواهد کرد. او در عین حال درخواست ملاقات با آقای پوتین «در کشور ثالث»  را هم مطرح کرد تا امکان بررسی زمینه‌های مشترک همکاری را فراهم کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر رئیس جمهوری روسیه گفته است که تحریم‌های غیرقانونی جدید به قبول درخواست برگزاری اجلاس کمکی نمی‌کند.

وی تصریح کرد که تحریم‌ها چشم انداز نشست درخواستی آمریکا را بهبود نمی‌دهد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *