شنبه 08 اردیبهشت 1403 - Saturday 27 April 2024

اتحادیه اروپا می تواند بین فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها تنش زدایی کند؟

اتحادیه اروپا می تواند بین فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها تنش زدایی کند؟

 پایگاه خبری یورو نیوز با اشاره به مواضع ضد و نقیض کشورهای اروپا در واکنش به تشدید تنش در سرزمین های اشغالی، به گمانه زنی درباره نقش احتمالی اتحادیه اروپا در خروج از بن بست کنونی و توقف درگیری ها پرداخته است و نوشت کمک های انسانی اتحادیه اروپا راضی کننده نیست و کمک چندانی نمی کند.

به گزارش ایرنا، با تشدید دور جدید خشونت و درگیری در سرزمین های اشغالی، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه که کشورش مدعی حمایت از حقوق بشر است در گفت و گوی تلفنی با رئیس تشکیلات خودگران فلسطین، بدون محکوم کردن جنایات صهیونیست ها، تنها درباره تشدید درگیری میان اسرائیل و فلسطینی ها ابراز نگرانی کرد.

شهر قدس از آغاز ماه مبارک رمضان و به دنبال اقدامات هتاکانه پلیس رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان به ویژه در منطقه “باب العمود” و کوی الشیخ جراح نآرام است.

این درحالیست که استیفن زایبرت، سخنگوی صدراعظم آلمان با اعلام مخالفت دولت  این کشور  با برپایی تظاهرات ضدصهیونیستی مدعی شد که “دموکراسی” حاکم بر این کشور اجازه تظاهرات علیه اسرئیلی ها را نمی دهد.

برلین و شماری دیگر از شهرهای آلمان صحنه اعتراضات در مخالفت با حملات رژیم صهیونیستی و ابراز همدردی با فلسطینی ها است.

از سوی دیگر سباستین کورتز صدراعظم اتریش نیز امروز به جای همدردی با مردم غزه، با صهیونیست های کودک کش ابراز همدردی کرد و در توئیتی نوشت که به نشانه همبستگی با اسرائیل پرچم این رژیم را بر فراز دفتر خود به اهتزاز درآورده است.

یورو نیوز به نقل از وازرت بهداشت و برخی از مقامات پزشکی آورده است: دستکم ۶۹ نفر از مردم در نوار غزه و از زمان تشدید خشونت در این منطقه از روز دوشنبه کشته شده اند و در اسرائیل ۷ نفر از مردم جان باخته اند. هزاران نفر از اسرائیلی ها همزمان با حملات موشکی علیه تل آویو چهارشنبه شب را در پناهگاه ها بسر بردند و کسب کار اعراب و فلسطینی ها مورد غارت قرار گرفت و به اتش کشیده شد.

جوزف بورل  هماهنگ کننده ارشد اتحادیه اروپا خواستار توقف این وضعیت شده است. وی در بیانیه ای رسمی نوشت: وخامت اوضاع در اسرائیل و سرزمین های اشغالی و افزایش خشونت در غزه باید متوقف شود.

وی با ابراز نارضایتی درباره تلفات غیرنظامیان از جمله کودکان، پرتاب راکت از سوی حماس و دیگر گروه ها به شهرهای اسرائیلی را غیرقابل قبول خواند و در عین حال تاکید کرد تل آویو باید در استفاده از قوه قهریه خویشتن دار باشد.

یورونیوز افزود: دیگر رهبران اروپایی نیز زنگ هشدار را درباره این درگیری ها به صدا دراورده اند و خواستار آرامش اوضاع هستند.

شارل میشل رئیس شورای اروپا در توئیتی مدعی شد، بسیار درباره  افزایش خشونت و هدف گیری بی رویه نگران است. اولویت باید به تنش زدایی و جلوگیری از تلفات غیرنظامیان بی گناه هر دو طرف باشد.

اما صرف نظراز صدور بیانیه و ابراز نگرانی آیا اتحادیه اروپا می تواند تاثیر ملموسی بر کاستن از این تنش و تنش زدایی در سطحی گسترده تر داشته باشد؟

یورونیوز با بررسی رویکرد اروپایی ها در قبال خشونت اخیر بین فلسطینی ها و صهیونیست ها این سوال را مطرح کرده که آیا این اتحادیه می تواند اوضاع را آرام کند؟

این رسانه اروپایی افزود: پایتخت های اروپا نگران هستند و گاه مواضع ضد و نقیضی را در رابطه با اوضاع فلسطین و اسرائیل مطرح می کنند. این را می توان در مواضع و واکنش های ضد و نقیض برخی از مقام های اروپایی مشاهده کرد.

هایکو ماس وزیر خارجه المان  که کشورش متحد نزدیک دیرینه اسرائیل در اروپا قلمداد می شود گفت: حملات موشکی علیه اسرائیل مطلقا قابل قبول نیست و باید فورا متوقف شود. اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند. این تشدید خشونت قابل تحمل و پذیرفتنی نیست.

در عین حال فرانسه مواضع متوازن تری را اتخاذ کرد و وزارت خارجه این کشور حملات راکتی از سوی غزه را قویا محکوم کرد و آن را مغایر با قوانین بین المللی دانست و در عین حال اخراج اجباری ساکنان بخش شرقی بیت المقدس را «غیرقانونی» توصیف کرد.

به نوشته یورونیوز، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سالهای اخیر تلاش کرده روابط نزدیک تری با کشورهای اروپای شرقی برقرار کند و انتظار دارد آنها قویا از اسرائیل حملات کنند. این در حالیست که کشورهای گروه ویزگراد (لهستان، جمهوری چک، مجارستان، اسلواکی) با اتهام تحریک به یهودستیزی در داخل این کشورها مواجه هستند.

پیشتر رسانه های صهیونیستی نوشته بودند که نتانیاهو از کشورهای عضو گروه ویزوگراد درخواست کرده است تا برای انتقال سفارت های خود به قدس مانند آمریکا در دولت ترامپ، گوآتمالا و پاراگوئه  اقدام کنند.

در نتیجه در حالی که دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت، مجارستان، چک و رومانی در بیانیه ای این تصمیم را محکوم کردند.

اتحادیه اروپا از حامیان سرسخت راه حل تشکیل دو کشور فلسطینی و صهیونیستی برای برون رفت از درگیری بین دو طرف است و هیو لووات (Hugh Lovatt) از محققان سیاسی اندیشکده  شورای روابط خارجی اروپا انتظار دارد که این موضع تا آینده ادامه یابد.

وی گفت اتحادیه اروپا قاطعانه نه تنها از تشکیل دو کشور مستقل بلکه از توافق اسلو و روند صلح حمایت می کند.

لووات درباره تنش اخیر گفت: دشوار می توان به یک موضع متحد در سطح اتحادیه اروپا دست یافت و این مساله سالها ادامه داشته است اما بیانیه بورل یکی از بهترین موضع گیری ها است که در سطح بین المللی ارائه شده است.

این کارشناس با این حال گفت با توجه به موضع گیری نسبتا محدود بروکسل در گذشته و در جنگ سال ۲۰۱۴ انتظار ندارد اتحادیه اروپا در هفته ها و روزهای پیش رو  نقش فعالی را در میانجی گری دو طرف ایفا کند.

یورو نیوز نوشت: انتظار می رود به رغم فقدان نشست های رسمی برای بررسی این موضوع، اتحادیه اروپا در کمک های انسانی به غزه در طول درگیری یا بعد از آن کمک کند.

لووات همچنین گفت: بعد از هر درگیری در غزه همیشه کنفرانس هایی در حمایت از بازسازی و توسعه دوباره اتخاذ شده است. اتحادیه اروپا همواره تمایل خود به حمایت را ابرازکرده و از معدود نقش آفرینانی است که به تعهدات و وعده های خود عمل کرده است. انتظار من این است که این واکنش طبیعی اتحادیه اروپا به درگیری و تنش اخیر است هر چند که کافی نیست و کمک انسانی یک راه حل موقت است و راضی کننده نیست.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *