یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - Sunday 05 May 2024

احتمال لغو مجوز خبرنگاران چینی در آمریکا؛ پکن به واشنگتن هشدار داد

احتمال لغو مجوز خبرنگاران چینی در آمریکا؛ پکن به واشنگتن هشدار داد

 وزارت خارجه چین با اعلام اینکه آمریکا تا کنون ویزای هیچکدام از خبرنگاران چینی مشغول به کار در آن کشور را تمدید نکرده است هشدار داد در صورت عدم اصلاح این اشتباه، واکنش مناسب نشان خواهد داد.

به گزارش ایرنا «جائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: آمریکا از زمانی که در ۹ ماه مه /اردیبهشت/ ویزای خبرنگاران چینی را به ۹۰ روز محدود کرد تا کنون ویزای هیچ خبرنگاری را تمدید نکرده است.

او به ایالات متحده آمریکا توصیه کرد فوراً اشتباه خود را اصلاح و اقدامات خود را متوقف کند و افزود: اگر ایالات متحده به اقدامات نادرست ادامه دهد، چین برای محافظت از حقوق خود پاسخی لازم و قانونی را خواهد داد.

این مقام چینی بدون اشاره به اینکه پکن چه تدابیری برای مقابله با آمریکا در این زمینه در نظر گذفته است واشنگتن را به دلیل دامن زدن به ذهنیت جنگ سرد و تعصبات عقیدتی مقصر دانست.

جائو گفت: اینگونه اقدامات، روزنامه نگاران چینی را از تهیه گزارش از آمریکا محروم می کند و به اعتبار رسانه های چین و تبادل عادی مردم با مردم دو کشور آسیب رساند ایالات متحده باید مسئولیت کامل وخیم شدن روابط دو جانبه را به عهده بگیرد.

در ماه مارس /اسفند ۱۳۹۸/  ایالات متحده تعداد روزنامه نگاران چینی مجاز به کار در آمریکا را از ۱۶۰ نفر به ۱۰۰ کاهش داد در پاسخ، چین هم مجوز فعالیت روزنامه نگاران سه روزنامه آمریکایی در چین را باطل کرد.

در ماه مه / اردیبهشت/ دولت ترامپ مقررات جدیدی را برای روزنامه نگاران چینی مشغول به کار در آمریکا وضع کرد که بر اساس آن ویزاهای این گروه را به ۹۰ روز با امکان تمدید، محدود کرد در ماه ژوئن /خرداد/ وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که به دنبال تصمیم فوریه/بهمن ۱۳۹۸/، با چهار رسانه دیگر چینی به عنوان «سفارتخانه های خارجی» رفتار خواهد کرد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *