شنبه 15 اردیبهشت 1403 - Saturday 04 May 2024

ادعای لهستان درباره نقض حریم هوایی این کشور/ ورشو کاردار روسیه را فراخواند

ادعای لهستان درباره نقض حریم هوایی این کشور/ ورشو کاردار روسیه را فراخواند

ژنرال‌های ارشد لهستان مدعی شدند شیئی که از مرز این کشور با اوکراین عبور کرده، احتمالا یک موشک روسی بوده است؛ ادعایی که به فراخواندن کاردار مسکو از سوی ورشو منجر شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای دویچه وله به نقل از مقامات لهستانی نوشت: این شی که احتمالا موشک بوده برای مدت سه دقیقه در حریم هوایی لهستان پرواز کرده و احتمالا بار دیگر از مرز این کشور خارج شده است.

مقامات ارشد نظامی لهستانی مدعی شدند که موشک کروز روسیه روز جمعه برای مدت کوتاهی وارد حریم هوایی لهستان شد و به مسافت تقریبا ۴۰ کیلومتر در قلمرو ورشو پرواز کرد.

به نوشته دویچه وله، این اتفاق در جریان حملات هوایی گسترده روسیه رخ داد که همچنین مناطقی در غرب این کشور و در نزدیکی مرز لهستان از جمله شهر لویو را هدف قرار داد.

ارتش لهستان ابتدا گزارش داده بود که شی ناشناسی وارد حریم هوایی این کشور شده است اما به ماهیت آن و این‌که چه اتفاقی برای آن رخ داده است، اشاره نکرد.

ویسلاو کوکولا (Wieslaw Kukula) رئیس ستاد کل نیروهای مسلح لهستان سپس به خبرنگاران گفت: همه شواهد حاکی است که موشک روسی وارد حریم هوایی لهستان شده ….. و سپس از حریم هوایی آن خارج شده است.

از اینرو ورشو کاردار روسیه را فراخواند و خواستار توضیح وی درباره این نقض (ادعایی) حریم هوایی لهستان شد.

وزارت خارجه لهستان در بیانیه‌ای همچنین خواستار توقف چنین اقداماتی شده است.

بعد از مذاکرات، برخی منابع به نقل از کاردار روسیه در ورشو عنوان کردند که لهستان شاهدی دال بر نقض حریم مرزی این کشور از سوی موشک روسی ارائه نداده است.

ریانوستی به نقل از آندری اورداش کاردار روسیه نوشت که با درخواست وی برای اثبات مستندات این ادعا رد شده است.

فرمانده عملیاتی نیروهای مسلح لهستان، مدعی شد: این موشک برای حدود سه دقیقه در حریم هوایی این کشور باقی ماند و ارتش معتقد بود وقتی از رادار حذف شد، به اوکراین بازگشت.

شورای امنیت ملی لهستان تشکیل جلسه داد

ولادیسلاو کوسینیاک-کامیش وزیر دفاع لهستان روز جمعه گفت با رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر و ارتش برای اطمینان از جزئیات این اتفاق در تماس است.

دفتر آندری دودا رئیس‌جمهوری لهستان نیز نیز تصویری از نشست اضطراری بین سیاستمداران و ارتش به اشتراک گذاشت.

در نوامبر ۲۰۲۲، دو نفر در مرز لهستان با اوکراین در یک انفجار کشته شدند. در نهایت معلوم شد که یک موشک پدافند هوایی اوکراینی دچار نقص شده و به بیراهه رفته است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *