یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - Sunday 05 May 2024

استعفای صدراعظم اتریش و نیاز محافظه‌کاران اروپا به مسیری جدید

استعفای صدراعظم اتریش و نیاز محافظه‌کاران اروپا به مسیری جدید

 رسوایی سیاسی اخیری که صدراعظم اتریش را به استعفا وادار کرد، نیاز محافظه‌کاران اروپا به مسیری جدید را بیش از پیش برجسته می‌کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، زمان رسیدن سباستین کورتس در سن ۳۲ سالگی به سمت صدراعظمی اتریش، به نظر می‌رسید که کل اروپا ناگهان هشیار شده باشد. کورتس یک شبه به الگویی برای رهبران راست میانه در هرجایی از قاره اروپا تبدیل شد.

اما چهار سال بعد، کورتس در بحبوحه تحقیقات جنایی مربوط به این اتهام که وی از بودجه دولتی برای دستکاری نظرسنجی‌های عمومی استفاده کرده است، از سمتش کناره‌گیری کرد.

این استعفای صدراعظم اتریش فقط در آن کشور خبرساز نشده است بلکه می‌تواند در سراسر اروپا طنین انداز شود و پیامدهایی به دنبال داشته باشد.

کناره‌گیری کورتس از قدرت در زمانی رخ داد که چشم‌انداز سیاسی اروپا بیش از پیش از هم گسسته به نظر می‌آید.

سباستین کورتس در زمان فعالیتش اقدامات و اصلاحاتی را در دستورکار قرار داد و حزب خود را به جنبش سیاسی تبدیل کرد که صدها هزار نفر، حامی جدید آن شدند.

توماس هوفر یک ناظر باسابقه سیاست‌‎های اروپا و یک مشاور مستقل امور سیاسی در وین گفت: آنچه در اتریش شاهدش هستیم، فروپاشی یک سرگذشت جدید برای احزاب راست‌گرا در اروپا است. سباستین کورتس الگویی از دید برخی به عنوان پاسخی محتمل به پوپولیست‌های راست افراطی بود.

احزاب سنتی راست میانه در سراسر اروپا پیشتر نیز برای احیا و ترمیم خود با چالش‌هایی روبرو بودند و تلاش داشتند در این مسیر موفق شوند.

در آلمان، دموکرات‌های مسیحی زیر نظر آنگلا مرکل که از ۷۲ سال اخیر ۵۲ سال این کشور را اداره می کردند، در انتخابات ماه گذشته شکست خوردند. این بدترین نتیجه انتخاباتی بود که تاکنون برای دموکرات‌های مسیحی آلمان رقم خورده است.

در فرانسه جایی که از هشت رئیس جمهوری از سال ۱۹۵۸، پنج رئیس جمهوری محافظه کار بودند، راست‌های میانه محافظه کار نتوانسته‌اند از سال ۲۰۰۷ تاکنون در هیچ انتخابات ملی پیروز شوند.

در ایتالیا نیز  دموکرات‌های مسیحی طی دو دهه گذشته به طور فزاینده‌ای تندرو و از هم گسسسته شده است.

برخی تحلیلگران بر این باورند که رویدادهای اخیر در اتریش نشان می‌دهد که  راهبرد سیاسی سباستین کورتس یک راهبرد قابل دوام درازمدت برای احیای محافظه‌کاری میانه‌رو محسوب نمی شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *