دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

افزایش سرعت ساخت‌وساز چین در مرز بوتان

افزایش سرعت ساخت‌وساز چین در مرز بوتان

چین به روند مسکن‌سازی در مرزهای مورد مناقشه خود با کشور بوتان سرعت بخشیده و تصاویر ماهواره‌ای حاکی از آن است که بیش از ۲۰۰ ساختمان از جمله ساختمان‌های دو طبقه در شش نقطه مختلف ساخته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تصاویر و تحلیل‌های انجام شده توسط شرکت تحلیل داده “هاوک‌آی ۳۶۰” حاکی از آن است که ساخت‌وساز در برخی از این مناطق در مرزهای غربی بوتان، از اوایل سال ۲۰۲۰ در دست انجام بوده است و چین این کار را با ساخت راه و پاکسازی مناطق آغاز کرده است.

این تصاویر نشان می‌دهند که فعالیت چین از در سال ۲۰۲۱ سریعتر شده است. سازه‌های کوچکتر احتمالا برای انبار کردن تجهیزات و تدارکات ساخته شدند و پس از آن، فنداسیون و سپس ساخت ساختمان‌ها آغاز شد.

دو متخصص که این تصاویر را مشاهده کردند، گفتند که به نظر می‌رسد هر شش شهرک در قلمرو مورد مناقشه چین و بوتان با منابع و جمعیت بومی کمی قرار دارند؛ از جمله یک منطقه مورد بحث به مساحت تقریباً ۱۱۰ کیلومتر مربع.

وزارت امور خارجه بوتان در پاسخ به پرسش رویترز گفت: سیاست بوتان این است که درباره مسائل مرزی در انظار عمومی صحبت نکند.

به گفته کارشناسان و یک منبع دفاعی هند، این ساخت و ساز نشان می‌دهد که چین تمایل دارد برای حل و فصل ادعاهای مرزی خود به جاه‌طلبی‌هایش جامه واقعیت بپوشاند.

وزارت امور خارجه چین گفت که این ساخت و سازها “تماما برای بهبود شرایط کار و زندگی مردم محلی است.”

این وزارت خارنه اعلام کرد: چین حق دارد ساخت‌وسازهای معمول را در داخل مرزهای خود انجام دهد.

این روستاها همچنین برای چین از اهمیت استراتژیک برخوردارند چرا که در فاصله ۹ تا ۲۷ کیلومتری منطقه “دوکلام” (Doklam) واقع شده‌اند. این منطقه نقطه تلاقی مرزهای بوتان، چین و هند است که در سال ۲۰۱۷ چین و هند در آن به مدت دو ماه به بن بستی نظامی برخوردند.

به گفته یک کارشناس و منبع دفاعی هند، شهرک‌سازی‌ها به چین اجازه می‌دهد تا مناطق دوردست را بهتر کنترل و نظارت کند و احتمالاً از آن‌ها برای ایجاد تأسیسات متمرکز بر امنیت استفاده کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *