دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

انتخابات پارلمانی کویت؛ تغییرات اساسی در ترکیب و بدنه پارلمان

انتخابات پارلمانی کویت؛ تغییرات اساسی در ترکیب و بدنه پارلمان

نتایج انتخابات پارلمانی کویت درحالی اعلام شد که نگاهی به آمار و ارقام آن نشان می‌دهد که بدنه و ترکیب پارلمان در شانزدهمین دور از انتخابات با تغییری بالغ بر بیش از ۶۰ درصد مواجه شده است.

 مهر ؛ رامین حسین آبادیان: روز شنبه هفته جاری بود که انتخابات پارلمانی در کویت در سایه اتخاذ تدابیر بهداشتی در اوج شیوع کرونا، در این کشور برگزار شد. در این انتخابات ۳۲۶ نفر با یکدیگر به رقابت پرداختند تا در نهایت ۵۰ تَن از آنها پس از کسب آرا لازم به پارلمان راه پیدا کنند.

روز گذشته نیز نتایج انتخابات پارلمانی کویت رسماً از سوی کمیته برگزاری انتخابات اعلام شد. پس از اعلام این نتایج بود که «نواف الاحمد الصباح» امیر کویت طی فرمانی با استعفای قانونی دولت این کشور موافقت کرد. بدین ترتیب شیخ «صباح الخالد احمد الصباح» از این پس به عنوان نخست وزیر دولت پیشبرد امور کویت به کار و فعالیت خود ادامه خواهد داد تا دولت جدید این کشور تشکیل شود.

شانزدهمین دور از انتخابات پارلمانی کویت موجب شد تا ترکیب پارلمان این کشور با تغییری بالغ بر بیش از ۶۰ درصد مواجه شودانتخاباتی که روز شنبه هفته جاری برگزار شد، شانزدهمین دور از انتخابات پارلمانی کویت به شمار می‌رود. در این انتخابات همانطور که پیشتر گفته شد ۳۲۶ نفر برای ۵۰ کرسی پارلمان با یکدیگر به رقابت پرداختند. بر اساس آمار رسمی و نهایی اعلام‌شده از سوی کمیته برگزاری انتخابات بیش از ۶۰ درصد از ترکیب پارلمان در جریان این دور از انتخابات دستخوش تغییر شد. بدین‌ترتیب، تنها ۱۹ نفر از نمایندگان پیشین به پارلمان ابقاء شدند.

بر اساس آنچه که گفته شد، در جریان انتخابات پارلمانی ۲۰۲۰ کویت ۳۱ چهره جدید وارد پارلمان شدند و از سوی دیگر، تمامی نامزدهای زن برای اولین بار از راه یافتن به پارلمان طی ۴ سال آتی بازماندند.

افزون بر این، «مرزوق الغانم» رئیس سابق پارلمان کویت برای سومین بار در حوزه انتخاباتی دوم کویت بیشترین آرا انتخاباتی را کسب کرد که این امر احتمال ریاست مجدد وی بر پارلمان را تقویت می‌کند.

از سوی دیگر، در جریان انتخابات پارلمانی، تجمع اسلامی سلفی برای دومین دوره متوالی از راهیابی به پارلمان باز ماند. این درحالی است که احزاب اخوانی ۳ کرسی در پارلمان را کسب کردند. شیعیان نیز موفق شدند ۶ کرسی کسب کنند؛ هرچند که در میان آنها چهره‌های جدیدی نیز به پارلمان راه یافتند. شیعیان در پارلمان پانزدهم کویت نیز دارای ۶ نماینده بودند که علیرغم تغییر چهره‌ها در این دوره، هر ۶ کرسی برای آنها مجدداً تثبیت شد.

آنچه که در خصوص انتخابات پارلمانی کویت حائز اهمیت به نظر می‌رسد این است که این اولین انتخابات در دوره امیر جدید کویت بود و طی آن بدنه و ترکیب پارلمان دچار تغییرات اساسی شدآنچه که در خصوص انتخابات پارلمانی کویت حائز اهمیت به نظر می‌رسد، این است که شانزدهمین دور از انتخابات پارلمانی در این کشور در واقع اولین انتخاباتی بود که در دوره «نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر جدید کویت، برگزار شد؛ کسی که نشان داده است می‌خواهد همان مسیر «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر فقید را به ویژه در عرصه سیاست خارجی پیش ببرد.

بر این اساس، این دور از انتخابات پارلمانی در کویت از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است. از سوی دیگر، نکته حائز اهمیت دیگری که در شانزدهمین دور از انتخابات پارلمانی کویت به نظر می‌رسد این است که بدنه پارلمان دستخوش تغییرات جدی و ریشه‌ای شده است به گونه‌ای که ۳۱ نفر از نمایندگان سابق از راه یافتن به پارلمان جدید بازماندند. این درحالی است که چنین اتفاقاتی در ادوار گذشته تقریباً کم سابقه بوده است. از همین روی، در ادامه احتمالاً شاهد تغییراتی در تصمیم گیری های سیاسی پارلمان خواهیم بود.

نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد، این است که پارلمان کویت برخلاف دیگر پارلمان‌های عربی، پارلمانی فعال و تأثیرگذاری است. در این خصوص باید گفت که پارلمان کویت از اختیارات قانون گذاری و نظارت قوی برخوردار است؛ به گونه‌ای که هر نماینده می‌تواند نخست وزیر و یا هریک از وزرا دولت را استیضاح کند. این درحالی است که چنین اختیارات در نزد دیگر پارلمان‌های عربی دیده نمی‌شود.

پارلمان کویت بر خلاف دیگر پارلمان‌های عربی از اختیارات و صلاحیت‌های قانونی بسیاری در قانون اساسی این کشور برخوردار استفارغ از آنچه که گفته شد، نمایندگان پارلمان کویت طبق قانون اساسی کشور خود، همچنین می‌توانند به هریک از وزرا دولت رأی عدم اعتماد دهند که این صلاحیت و اختیار قانونی نیز ممکن است به برکناری وزرا و یا اعلام عدم همکاری وی با دولت شود.

در این حالت، پرونده به امیر کویت ارجاع داده خواهد شد و این احتمال وجود خواهد داشت که کابینه دولت به کلی برکنار شود. چنین صلاحیتی برای پارلمان کویت در قانون اساسی این کشور پیش بینی شده است.

بدون شک تغییرات گسترده در بدنه و ترکیب پارلمان در اولین دور از انتخاباتی که در دوره امیر جدید کویت برگزار شد، می‌تواند نشانگر آن باشد که پارلمان جدید سازگاری بیشتری با سیاستهای «نواف الاحمد الجابر الصباح» خواهد داشت؛ امیری که تلاش می‌کند ضمن دوری از تنش‌ها در منطقه همچنان به نقش میانجی گرایانه کویت برای حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای ادامه دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *