دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

بحران کرونا و طولانی‌شدن صف منتقدان ترامپ

بحران کرونا و طولانی‌شدن صف منتقدان ترامپ

 

*اوباما در سخنرانی آنلاین خود برای دانشجویانی که عمدتا آفریقایی‌تبار بودند، به صورت آشکار نسبت به نوع مدیریت ترامپ انتقاد و پیامد آن را وضعیت کنونی ایالات متحده و آشکار شدن ضعف مدیریتی آن عنوان کرد. وی به آمار بسیار بالاتر تلفات سیاه‌پوستان از بیماری کرونا هم اشاره‌ای داشت و آن را نشانه‌ای از نابرابری اساسی و تداوم روندهای تبعیض آمیز تاریخی این کشور دید.

تهران- ایرنا- نحوه عملکرد دولت «دونالد ترامپ» مقابل ویروس کرونا نه تنها انتقاد رسانه‌ها را به همراه داشت بلکه «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا را هم به واکنش وادار کرد. تحلیلگران اعتقاد دارند ویروس کرونا و سوءمدیریت شدید کاخ سفید اکنون به یک مولفه مهم و اثرگذار در فرایند انتخابات این کشور تبدیل‌شده‌است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده از ابتدای سال  ۲۰۲۰ به شدت تحت فشار قرار گرفته است و به همین دلیل هر روز تنش تازه‌ای را در عرصه داخلی آمریکا کلید می‌زند. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۳ آبان آینده) باید شاهد درگیری‌ها و تنش‌های بیشتری در آمریکا باشیم که در یک طرف اکثر آن‌ها ترامپ قرار دارد.

شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده و برجای ماندن تلفات سنگینی که هر روز بر آن افزوده می‌شود، مهلک‌ترین ضربات را به آینده سیاسی ترامپ وارد کرد. وی تا چند ماه قبل خود را پیروز قطعی انتخابات آینده می‌پنداشت و رقبای دموکرات خود را تمسخر می‌کرد. اکنون اما مهمترین دستاوردهای سه سال و نیمه دولت ترامپ نابود شده است. رشد اقتصادی این کشور در کنار کاهش بی‌سابقه بیکاری دو مولفه‌ای بودند که ترامپ تقریبا همه جا آن را با افتخار به افکار عمومی ‌آمریکا و جهان  گوشزد می‌کرد اما ویروس کووید ۱۹ باعث رکود اقتصادی شدید در این کشور شد به گونه‌ای که تولید ناخالص آمریکا در ۳ ماهه نخست سالجاری ۴.۸ درصد کمتر شد. این بزرگترین افت اقتصادی از بحران اقتصادی بزرگ (سال ۲۰۰۸) تاکنون بوده است.

از سوی دیگر، آمار کاهش بیکاری که کاخ سفید به خود می‌بالید هم دود شد زیرا کرونا باعث گردید بیش از ۳۶ میلیون آمریکایی برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنند. کارشناسان اقتصادی نرخ بیکاران در آمریکا را فراتر از این ارقام و حتی تا ۵۰ میلیون نفر هم بیان می‌کنند.

اوج‌گیری انتقادها از ترامپ   

ترامپ فکر می‌کند بیماری کرونا هم باید گوش به فرمان وی باشد و به صلاح‌دید او عمل کند. ترامپ در هفته‌های اخیر به شدت از چهره‌های دموکرات، شرایط آمریکا و ادامه محدودیت‌های اجتماعی انتقاد کرد. بر همین اساس رئیس جمهوری آمریکا آشکارا به تحریک افکارعمومی ‌این کشور جهت مقابله با قرنطینه به ویژه در ایالت‌هایی پرداخت که دموکرات‌ها در راس قدرتند.

در حالی که تا پیش از کرونا ترامپ از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات آتی برخوردار بود اما کرونا ضعف مدیریتی دونالد ترامپ در کاخ سفید را بیش از پیش به نمایش گذاشت. ضعف مدیریتی در ایالات متحده و آسیب‌های آن به اندازه‌ای به چشم آمده و باعث سرافکندگی این کشور شده که در اقدامی ‌بی‌سابقه «باراک اوباما» رئیس جمهوری دموکرات پیشین آمریکا هم مجبور به انتقاد تند از دولت ترامپ شد. البته ماجرا از تصمیم وزارت دادگستری آمریکا در تبرئه «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی سابق ترامپ آغاز شد که به علت شهادت دروغ به ماموران اف‌بی‌آی در مورد دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ مجرم شده بود. واکنش اوباما به بخشش این مقام پیشین، پاسخ تند رئیس جمهوری آمریکا را در پی داشت به گونه‌ای که وی هم از اصطلاح «اوباماگیت» برای حمله به دموکرات‌ها و اوباما استفاده کرد. ترامپ مدعی شد که تحقیقات در مورد انتخابات ۲۰۱۶ اقدامی ‌سازماندهی شده در دولت اوباما و برای بدنام کرد وی بوده است.

البته همان زمان هم اوباما به انتقاد از عملکرد دولت ترامپ در مدیریت بحران شیوع بیماری پرداخت و اقدامات کاخ سفید را نمونه بارز هرج و مرج مطلق و فاجعه‌بار در این کشور توصیف کرد.

این انتقاد روز گذشته تندتر شد و اوباما نسبت به عملکرد کرونایی ترامپ اظهار داشت که «بسیاری از مقامات کنونی آمریکا حتی تظاهر نمی‌کنند که مسئولند.»

اوباما در سخنرانی آنلاین خود برای دانشجویانی که عمدتا آفریقایی‌تبار بودند، به صورت آشکار نسبت به نوع مدیریت ترامپ انتقاد و پیامد آن را وضعیت کنونی ایالات متحده و آشکار شدن ضعف مدیریتی آن عنوان کرد. وی به آمار بسیار بالاتر تلفات سیاه‌پوستان از بیماری کرونا هم اشاره‌ای داشت و آن را نشانه‌ای از نابرابری اساسی و تداوم روندهای تبعیض آمیز تاریخی این کشور دید.

بدون رهبر، بدون برنامه

بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌ها در آمریکا سوءمدیریت دونالد ترامپ در قضیه کرونا را موضوعی آشکار و غیرقابل کتمان می‌دانند که سرانجام حتی صبر اوباما را هم لبریز کرده‌است. روزنامه «گاردین» از عنوان «بدون رهبر، بدون برنامه» برای توصیف شرایط کرونایی آمریکا استفاده کرد و عنوان داشت به اعتقاد متخصصان اعلام اشتباه پیروزی بر بیماری در کنار نبود یک رهبری فدرال فاجعه بزرگتری را برای ایالات متحده رقم خواهد زد. بدون هماهنگی و با نبود حاکمیتی متمرکز، همه تلاش‌های ملی به هدر می‌رود و حتی در فرایند عرضه و تقاضای کالای بهداشتی و درمانی هم اختلال‌های فراوانی ایجاد خواهد شد.

تحلیلگر نشریه معتبر «پلیتیکو» هم اعتقاد دارد دلیل اوضاع فاجعه‌بار کنونی آمریکا مدیریت نادرست بحران از سوی ترامپ است. در واقع سوءمدیریت وی آتش بحران کرونا در آمریکا را شعله‌ورتر ساخت.

طبق تحلیل فوق، در دوره‌ای حضور ترامپ در روند اداره امور احساس نمی‌شد و پس از آمدن وی به صحنه نیز دستورات و اقدامات ترامپ باعث‌شد تا تلاش‌ها در دولت آمریکا برای مبارزه با کرونا تضعیف شود. اما نکته جالب آن است با وجود همه کمبودهایی که در سرتاسر آمریکا احساس می‌شود ترامپ دولت اوباما را مقصر تاخیرهای پیش آمده اعلام می‌کند. به نوشته ‌این نشریه در حالی وی مقررات گذشته را دست و پا گیر بیان می‌کند که هفته‌ها قبل از آغاز شیوع در آمریکا می‌توانست به توصیه‌های مشاورانش عمل کند و روندها را تسریع کند.

اندیشکده «کارنگی» نیز در تحلیلی عنوان داشت که ویروس کرونا بی‌ملاحظگی ترامپ و شعارهایش را به نمایش گذاشت. بنابر این، شکست واشنگتن در مقابله با یک بحران جهانی و ناتوانی‌های داخلی، تاثیر طولانی‌مدتی را بر جایگاه آمریکا خواهد داشت.

این اتاق فکر آمریکایی در تحلیل دیگری بر این موضوع تاکید دارد که ویروس کرونا به یکی از مولفه‌های مورد توجه رای‌دهندگان آمریکایی تبدیل‌شده‌است زیرا همه‌گیری بیماری به حیطه‌های سیاست خارجی و بهداشت و درمان عمومی کشیده شده است. مدیریت غلط کاخ سفید به ابتلای بیش از یک میلیون نفر، مرگ چند ده هزار آمریکایی و زیان هزاران میلیارد دلاری اقتصاد این کشور منجر شد.

مشاوران نامزدها حتما بر این موضوع تاکید می‌کنند که مسائلی همچون بهداشت و درمان، آموزش، شغل و امنیت از دیدگاه مردم آمریکا مهم است. با این‌حال ویروس کرونا اکنون به محوری سیاسی بدل گشته که از نگاه تحلیلگران برای رای دهندگان اهمیت ویژه دارد. طبق ارزیابی کارنگی، رای دهندگان هوشیارتر از مقاماتند. آن‌ها موفقیت یا شکست سیاست خارجی آمریکا را بر نیازهای ضروری خود تاثیرگذار می‌دانند. ویروس کرونا، سیاست خارجی و حوزه بهداشت عمومی ‌مردم را به شدت تحت تاثیر قرار داد و نحوه مدیریت ترامپ هم به‌این امر دامن زده است. حال پس از اتفاقات اخیر ۵۶ درصد آمریکایی‌ها به‌این نتیجه رسیدند که ترامپ احترام جهانیان به آمریکا را کم کرده است. بسیاری از شهروندان ایالات متحده اعتقاد پیدا کرده‌اند که سیاست‌های یکجانبه کاخ سفید ارزش‌های آمریکایی را تضعیف و متحدان واشنگتن را دلسرد و گریزان کرده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *