پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - Thursday 02 May 2024

بررسی ابعاد شخصیتی شهیدان سلیمانی و المهندس در همایش بغداد

بررسی ابعاد شخصیتی شهیدان سلیمانی و المهندس در همایش بغداد

 پژوهشگران و تحلیلگران سیاسی عراقی در نشست هم اندیشی که در شهر بغداد به مناسبت نخستین سالگرد گرامیداشت شهیدان سلیمانی و المهندس برگزار شد، به تشریح ابعاد و تاثیرات شخصیت فرهنگی و اجتماعی این دو شهید و ترسیم جغرافیای سیاسی جدید از سوی آنها پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «جمعه العطوانی» عصر شنبه در نشست هم اندیشی به مناسبت بزرگداشت شهیدان حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس که با حضور اساتید دانشگاه، پژوهشگران، تحلیلگران و اصحاب رسانه در مرکز “پژوهش های راهبردی عراق” در بغداد برگزار شد، گفت: دشمن آمریکایی از ابعاد و تاثیرات فرهنگی و اجتماعی شهیدان سلیمانی و فرهنگی بیش از بُعد نظامی آنها نگرانی داشت و برای همین این دو فرمانده را به شهادت رساند.

وی افزود: خطرناکترین موضوع برای آمریکایی ها، پیروزی محور مقاومت بر گروه تروریستی داعش نبود بلکه آنها وقتی می دیدند که سپهبد سلیمانی با سران سیاسی و علمای اهل سنت مراوده می کند و حاج ابومهدی المهندس با اهل سنت ارتباط گرفته و با خانواده های اهل تسنن دیدار می کند، خطر بزرگ را احساس کردند.

العطوانی گفت: آمریکا و متحدانش در منطقه در طول 40 سال گذشته از همه ابزارهای نظامی و توطئه و سیاست تحریم های اقتصادی برای محدود کردن انقلاب اسلامی ایران بهره بردند اما ابعاد فرهنگی و اجتماعی این انقلاب که در شخصیت هایی مانند سلیمانی و ابومهدی المهندس تجلی یافته، باعث شد تا آمریکایی ها تصمیم به حذف فیزیکی آنها بگیرند.

وی تاکید کرد که شهید سلیمانی کاملا آگاهانه می کوشید که ابعاد فرهنگی و اجتماعی خود را بیش از نظامی بروز دهد.

العطوانی با اشاره به دیدار شخصی خود با سپهبد سلیمانی چهار ماه قبل از شهادتش گفت: ایشان بر اهتمام به مسایل فرهنگی و اجتماعی و حفظ هویت اسلامی تاکید داشت.

این تحلیلگر و شخصیت سیاسی عراقی افزود که بحران فعلی عراق و منطقه، بحران هویت است.

وی با اشاره به کلامی از مقام معظم رهبری در خصوص خطر هجمه فرهنگی در مقایسه با هجمه نظامی گفت: حضور سلیمانی و المهندس نقش مهمی در تجلی هویت اسلامی داشت و طرح های آمریکایی ها را با شکست مواجه کرد.

رییس مرکز پژوهش های راهبردی عراق نیز در این هم اندیشی تاکید کرد که شهیدان سلیمانی و المهندس، اجرای سایکس- پیکو جدید آمریکایی ها را ناکام گذاشتند.

ترسیم جغرافیای سیاسی جدید در منطقه

«محمد صادق الهاشمی» افزود که شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس جغرافیای سیاسی جدیدی را در منطقه ترسیم کردند که از تهران شروع و بغداد عبور می کند و به دمشق و بیروت و سپس یمن می رسد.

به گفته وی، این جغرافیا مبتنی بر فرهنگ و هویت اسلامی و وحدت اراضی و حفظ حاکمیت و استقلال کشورهای منطقه است.

وی افزود: آمریکایی ها بعد از 11 سپتامبر 2001 با طرح تجزیه خاورمیانه به منطقه آمدند اما شکل گیری محور مقاومت و تاکید بر این که ثروت های منطقه از آن ملت های منطقه است، این طرح را ناکام گذاشت.

مرکز پژوهش های راهبردی عراق یکی از مراکز فعال پژوهشی این کشور است که کتاب های مختلفی در خصوص اوضاع عراق و منطقه منتشر کرده است. این نشست از حاضر برای شرکت گسترده در تظاهرات میلیونی فردا یکشنبه به مناسبت گرامیداشت شهیدان سلیمانی و المهندس دعوت به عمل آورد.

سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق به همراه هشت نفر دیگر از همرزمانشان بامداد جمعه ۱۳ دی ۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی کاخ سفید و به دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با شلیک راکت از پهپادهای ارتش این کشور، به شهادت رسیدند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به  این اقدام تروریستی کاخ سفید، بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه چندین فروند موشک بالستیک را به سمت پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در استان «الانبار» عراق شلیک کرد.

در پی این موشک باران، پنتاگون در چندین مرحله و به صورت تدریجی اعلام کرد که نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه عین الاسد دچار آسیب مغزی شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

این جنایت پلید آمریکا علیه فرماندهان شهید سلیمانی و المهندس سبب شد که نمایندگان منتخب مردم عراق در پارلمان این کشور مصوبه اخراج نیروهای بیگانه از کشورشان را تصویب کنند تا مرحله دیگری از مبارزه مردم عراق علیه اشغالگری آمریکا آغاز شود.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *