سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - Tuesday 30 April 2024

بررسی ابعاد مختلف خروج نیروهای آمریکایی از سوریه / احتمال معامله پشت پرده

بررسی ابعاد مختلف خروج نیروهای آمریکایی از سوریه / احتمال معامله پشت پرده

سرویس بین الملل ” رواپرس ” :

خبرگزای آسوشیتدپرس روز یک شنبه دوم دی (۲۳ دسامبر) طی گزارشی به بررسی ابعاد مختلف خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه و آرایش نیروهای ترکیه پرداخته می نویسد :

ترکیه نیروهای نظامی خود را در استان کیلیس، واقع در جنوب ترکیه و در مرزهای شمالی سوریه تقویت خواهد کرد و انتقال تجهیزات نظامی جدید ترکیه به نزدیکی مرزهای سوریه روز یک‌شنبه جریان داشته است.

این کاروان نظامی از صد تانک و ادوات زرهی و نفربر نظامی و قطعات توپخانه برای استفاده نیروهای ویژه ارتش تشکیل شده است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، پیش از این اعلام کرده بود که اردوغان در مورد عملیات شرق فرات علیه کردهای سوریه فعلا دست نگه داشته است اما این به معنی پایان کار یا توقف کامل این تصمیم نیست.

این خبرگزاری در ادامه می افزاید تا کنون جزییاتی درباره برنامه بازگشت دو هزار سرباز آمریکایی از سوریه اعلام نشده است. دونالد ترامپ اما با انتشار پیامی در شبکه توییتر نوشت: سربازان ما به خانه بازمی‌گردند!ترامپ همچنین اعلام کرد، رجب طیب اردوغان، ريیس جمهوری ترکیه به او اطمینان داده که هر آنچه از داعش در سوریه باقی مانده است، را ریشه‌کن خواهد کرد. به گفته‌ رییس‌جمهور آمریکا، اردوغان مردی است که از عهده‌ این کار برمی‌آید و از آن گذشته، ترکیه با سوریه هم‌مرز است.

معامله پشت پرده

کارشناسان معتقدند از چند روز پیش، به طرز عجیبی انتشار گزارش‌ها در ارتباط با قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگارمنتقد عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول در رسانه‌های ترکیه پایان یافت تا به گفته برخی کارشناسان بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی بتواند موقعیت خود را نجات ‌دهد. یک اتفاق مهم دیگر در آستانه اعلام خبر خروج آمریکا از سوریه، برداشته‌شدن موانع فروش سیستم دفاعی پاتریوت و جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه بود.

این خبرگزاری و بر اساس  آنچه دویچه وله آلمان تحلیل کرده می افزاید :

آمریکا درحال تغییر هژمونی خود در منطقه است و اهداف این کشور نیز آن چیزی نیست که همه در مورد آن اتفاق نظر دارند. آمریکا به دنبال حفظ موازنه قدرت در منطقه است تا هیچ کشوری بر کشور دیگر تفوق پیدا نکند و این سیاست همیشه به نفع سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده بوده است. مردم و محافل سیاسی در آنکارا به نیات ترامپ در خروج از سوریه تردید نشان می‌دهند و اعتماد چندانی به سیاست‌های گاه متضاد و متناقض دولت ترامپ ندارند.

 

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *