جمعه 07 اردیبهشت 1403 - Friday 26 April 2024

تجاوزات پهپادی اسرائیل به جنوب بیروت؛ سازمان ملل خواستار خویشتنداری شد .

تجاوزات پهپادی اسرائیل به جنوب بیروت؛ سازمان ملل خواستار خویشتنداری شد .

در پی حملات پهپادی اخیر رژیم صهیونیستی به جنوب «بیروت»، سازمان ملل خواستار «خویشتنداری حداکثری» شد.

رژیم صهیونیستی بامداد دیروز (یکشنبه) به مناطقی در سوریه حمله کرد و همزمان دو پهپاد این رژیم به ضاحیه بیروت تجاوز کردند.

پس از آن، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی دیروز خود در سالگرد آزادسازی «جرود عرسال» اعلام کرد، رژیم صهیونیستی پاسخ این اقدام خود را خواهد دید.

روزنامه انگلیسی «گاردین» در این خصوص گزارش کرد، یکی از سخنگویان سازمان ملل گفت که این سازمان نمی‌تواند گزارش‌ها درباره رخدادهای یکشنبه هفته جاری را تأیید کند. وی با اینحال تصریح کرد: «سازمان ملل از طرفین می‌خواهد که حداکثر خویشتنداری را در حرف و عمل‌ خود در پیش بگیرند. ضروری است که تمامی طرفین از تنش دوری کنند».

واکنش سازمان ملل در حالی مطرح شده است که یک منبع امنیتی به شبکه صهیونیستی «کان» اعلام کرد، تل‌آویو بیم آن دارد که حوادث امنیتی اخیر در شمال (مرز با لبنان) و جنوب (مرز با غزه) منجر به درگیری فراگیر شود.

از طرف دیگر، «سعد حریری» نخست‌وزیر لبنان به نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل تصریح کرد که خواستار دوری یک «افزایش خطرناک» تنش‌ها است اما چنین چیزی نیازمند آن است که جامعه بین‌الملل «تجاوز آشکار» رژیم صهیونیستی را نادیده نگیرد.

طبق این گزارش، حریری علاوه بر این گفت که طرف لبنانی تمام تلاش خود را برای خویشتنداری و کاهش تنش‌ها به کار خواهد بست.

بامداد روز یکشنبه (سوم شهریور) منابع محلی در بیروت پایتخت لبنان، از شنیده شدن صدای انفجار خبر دادند. دقایقی بعد شبکه الجزیره از محل حادثه گزارش کرد که شاهدان می‌گویند یک پهپاد پس از سقوط در یکی از خیابان‌های جنوب بیروت، در حال سوختن است. ساعاتی بعد ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که پهپادها متعلق به رژیم صهیونیستی بوده‌اند.

پس از آن نخست‌وزیر لبنان حضور دو پهپاد شناسایی رژیم صهیونیستی در آسمان جنوب بیروت را تجاوز آشکار به حاکمیت لبنان و نقض صریح قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد دانست.

الحریری این حادثه را «تهدیدی برای ثبات منطقه‌ای و تلاشی برای متشنج کردن بیشتر وضعیت  دانست و گفت، جامعه بین‌الملل و دوستان لبنان در جهان مسئولیت حمایت از قطعنامه ۱۷۰۱ و عدم نقض آن به دست رژیم صهیونیستی را بر عهده دارند.

قطعنامه ۱۷۰۱ از قطعنامه‌های شورای امنیت است که در ۱۱ آگوست ۲۰۰۶ برای پایان دادن به جنگ سی و سه روزه میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله صادر شد.

منبع : فارس

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *