شنبه 15 اردیبهشت 1403 - Saturday 04 May 2024

ترس از یک فاجعه انسانی درگیری‌های خارطوم، دارفور را می‌سوزاند

ترس از یک فاجعه انسانی درگیری‌های خارطوم، دارفور را می‌سوزاند

درگیری‌های خارطوم، دارفور را می‌سوزاند

با بحرانی شدن وضعیت دارفور و ادامه درگیری‌ها در سودان دبیرکل سازمان ملل بار دیگر از نیروهای مسلح سودان و نیروهای واکنش سریع این کشور خواست به درگیری‌ها پایان داده و به توقف دائمی درگیری‌ها و اقدامات خصمانه پایبند باشند.

به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که گوترش به شدت نگران وضعیت دارفور و گزارش‌هایی است که حاکی از اقدامات خشونت‌آمیز گسترده و کشته و زخمی شدن افراد در مناطق مختلف به ویژه در الجنینه در غرب دارفور و دیگر مناطق همانند نیالا در جنوب آن و کتم و الفاشر در شمال آن هستند.

طبق این بیانیه گوترش بار دیگر دو طرف درگیر سودانی را به توقف درگیری‌ها و پایبندی به توقف دائمی اقدامات خصمانه فراخواند و بر وظیفه آنها در حفاظت از جان غیرنظامیان تاکید کرد.

در این راستا اتحادیه پزشکان استان دارفور غربی شرایط شهر الجنینه مرکز این استان را که از ۲۳ آوریل با حملات پیاپی نیروهای واکنش سریع و قبایل وابسته به آنها مواجه بوده و نیز شهر تحت محاصره قرار دارد، “جهنم واقعی جهان” توصیف کرد.

به گفته شاهدان عینی و یک فعال اجتماعی، شرایط در این کشور از ابتدای ژوئن جاری رو به وخامت است و تعداد کشته‌ها تا روز دوشنبه به حدود ۱۲۰۰ رسیده و تعداد زخمی‌ها نیز از ۲۰۰۰ نفر فراتر رفته است.

روز دوشنبه در پی حمله توپخانه‌ای به محله گمرک و مدارس جنوبی شهر، ۱۷ تن کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.

برخی شاهدان عینی اعلام کردند، شهر الجنینه پنج روز قبل با شدیدترین و خشونت‌آمیزترین حمله مواجه شد که در نتیجه آن تعداد زیادی کشته شدند و به دلیل استقرار تعداد زیادی تک‌تیرانداز بر بالای ساختمان‌ها امکان دفن آنها وجود ندارد و اجساد آنها هنوز در مسیرها روی زمین باقی مانده است.

غیرنظامیان محله گمرک و مدارس جنوبی شهر به دلیل حملات توپخانه‌ای به محله‌های جنوبی شهر از جمله التضامن، الزهور و الثوره، از منطقه گریختند و این حملات موجب بروز سوءتغذیه، مشکلات گوارشی در میان غیرنظامیان شده است، بیمارستان شهر الجنینه و سایر مراکز خدماتی شهر نیز تعطیل است و ذخایر مواد غذایی با توجه به محاصره شهر و قطع وسایل ارتباطی و اینترنت رو به اتمام است.

به گفته شاهدان عینی، در محله‌های شمالی شهر غارت گسترده‌ای انجام می‌شود و فعالان غیرنظامی، چهره‌های سیاسی و وکلا نیز ترور می‌شوند.

یک فعال اجتماعی که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود، گفت: با وجود اینکه درگیری‌ها میان ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان آغاز شدند؛ اما تحولات شهر الجنینه رویکردی طایفه‌ای به خود گرفته و شاهد درگیری میان قبیله المسالیت و قبایل عربی منطقه هستیم و این همان درگیری قدیمی است که نشانه‌های آن دوباره نمایان شده و یک جرقه کوچک باعث شده این اختلافات قدیمی بر سر اسکان در استان دوباره ازسرگرفته شود.

این فعال افزود: در ۲۶ آوریل انبارهای پلیس شکسته شده و سلاح‌های آن به سرقت رفت و در نتیجه قبیله المسالیت مسلح شد و درگیری‌های قبیله‌ای شکل گرفتند و در نتیجه پیامدهای درگیری‌ها در خارطوم، شرایط در الجنینه بحرانی شده و از کنترل خارج شد.

او در ادامه گفت: منا ارکو مناوی، فرماندار منطقه دارفور نقشی در حمایت از غیرنظامیان ایفا نکرد و حتی پس از بازگشتش به منطقه نیز تنها نیروهای مشترک را در شهر الفاشر، مرکز استان دارفور شمالی مستقر کرد.

طبق اطلاعات موجود در آن مقطع زمانی، حدود ۷۰۰۰ قبضه سلاح و ۲۵ دستگاه خودروی پلیس به سرقت رفته و از آنها در عملیات‌های نظامی استفاده شد و بیش از ۹۰ درصد اقامتگاه‌های آوارگان آتش زده شدند و همینطور پاساژها و مراکز تجاری، بهداشتی و درمانی و سازمان‌ها و نهادهای دولتی از غارت‌ها در امان نماندند.

در حال حاضر نیروهای ارتش سودان در محله “اردمتا” در پنج کیلومتری شرق شهر الجنینه مستقر هستند و مسؤولان اقلیم دارفور فاش کردند که اقداماتی را برای تقویت امنیت و آرامش انسانی در پیش گرفته است.

عبدالباقی محمد، مدیرکل نظارت اجتماعی در وزارت بهداشت اقلیم دارفور گفت: اقدامات در پیش گرفته شده شامل استقرار نیروهایی برای حفاظت از پایگاه‌ها، بازارها، کاروان‌های تجاری و تیم‌های انسانی و اقداماتی برای برقراری همزیستی مسالمت‌آمیز میان مردم است.

این مسؤول سودانی افزود: تعداد آوارگان موجود در برخی نهادها و مدارس سودان همزمان با اتمام ذخایر غذایی و دارویی رو به افزایش است، شرایط بهداشتی آوارگان به مداخله‌ای فوری برای رفع کمبود دارو و تجهیزات جراحی، دیالیز و نیز ذخایر خونی نیاز دارد.

او فاش کرد، تعداد پناهجویان به چاد افزایش یافته و طبق گزارش‌های اولیه به ۹۰ هزار تن رسیده است و در حال حاضر هماهنگی‌هایی میان دولت سودان و دولت چاد برای ورود سازمان‌ها و کمک‌های انسانی و بهداشتی در دست انجام است.

این مسؤول سودانی با اشاره به اهمیت ورود نهادهای انسانی برای رفع کمبودهای موجود در بخش‌های بهداشت و آب گفت، داروها در هفته جاری به استان دارفور شمالی و از آنجا به سایر استان‌های اقلیم منتقل خواهند شد.

او در پایان تاکید کرد، خروج آژانس‌های سازمان ملل از اقلیم، خلئی را در خدمات اساسی به ویژه خدمات بهداشتی و حمایت های روانی و اجتماعی از زنان، کودکان و سالخوردگان ایجاد کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *