یکشنبه 09 اردیبهشت 1403 - Sunday 28 April 2024

تشدید بحران در دستگاه امنیتی انگلیس/سرپیچی افسران مسلح پلیس

تشدید بحران در دستگاه امنیتی انگلیس/سرپیچی افسران مسلح پلیس

صدها تن از افسران مسلح پلیس لندن، در میان بحران بی‌اعتمادی عمومی به دستگاه امنیتی این کشور، در اعتراض به محکومیت همکار خود از سوی دادگاه این کشور سلاح‌های خود روی زمین گذاشته و اصلاح قوانین را خواستار شدند.

به گزارش ایرنا از منابع خبری انگلیس، افزون بر یک صد افسر پلیس مجوزهای حمل سلاح خود را تحویل داده و در محل کار خود حاضر نشدند.

رئیس اداره پلیس لندن طی نامه‌ای به وزیر کشور انگلیس درخواست کرده که قوانین حمایت از افسران مسلح اصلاح شود. مارک رولی در این نامه اشاره کرده که ماموران تحت امر او، نگران پیامدهای ناشی از به‌کارگیری سلاح در صحنه جرم هستند.

در همین حال سوئلا برآورمن وزیر کشور انگلیس پروتکل موسوم به «کمک‌های نظامی به مراکز مدنی» را فعال و از ارتش درخواست کرده تا در غیاب افسران معترض، به ماموریت‌های ضد تروریستی اداره پلیس لندن کمک کند.

طبق آمار منتشر شده از سال ۲۰۱۸ تا کنون افزون بر ۳۰۰ افسر مسلح پلیس از مقام خود کناره‌گیری کرده‌اند. داده‌های آماری نشان می‌دهد که در حال حاضر ۲ هزار و ۵۹۵ افسر پلیس مجوز حمل سلاح دارند.

ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس امروز (دوشنبه) طی سخنانی از ایده اصلاح قوانین برای حمایت از افسران مسلح در این کشور دفاع و عنوان کرد: ‌افسران مسلح کار بسیار دشواری را انجام می دهند. آنها برای حفظ امنیت ما در کسری از ثانیه درباره مرگ یا زندگی تصمیم می گیرند و به خاطر شجاعتشان سزاوار سپاسگزاری ما هستند.

این تحولات درحالی صورت می‌گیرد که دادگاه انگلیس پنجشنبه گذشته یک افسر مسلح پلیس را به قتل شهروند سیاه‌پوست غیر مسلح متهم کرد. البته متهم که نام او افشا نشده به قید وثیقه آزاد شد.

کریس کابا شهروند سیاه‌پوست ساکن لندن، ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور) پارسال در جریان تعقیب و گریز پلیس محاصره و با شلیک گلوله کشته شد. این پرونده برای تحقیقات به نهاد ناظر بر عملکرد پلیس ارجاع و بر اساس یافته‌های آن، ضارب به قتل متهم شد.

این نخستین باری نیست که دست پلیس انگلیس به قتل شهروندان رنگین‌پوست آغشته است و کسانی مانند مارک دوگان، راشان چارلز و دالیان آتکینسون از جمله افرادی هستند که مرگ آن‌ها طی دو دهه گذشته، در کارنامه سیاه پلیس این کشور به‌چشم می‌خورد.

هفته پیش صدها تن از معترضان به قتل کابا در خیابان‌های پایتخت انگلیس تظاهرات اعتراضی برپا کردند. آن‌ها پس از راهپیمایی در مناطق مرکزی شهر، مقابل مقر پلیس تجمع کرده و درحالی که پلاکارد «عدالت برای کابا» را حمل می‌کردند، پلیس این کشور را تشکیلاتی نژادپرست، خشن و بی‌رحم خواندند.

به گزارش ایرنا، پلیس انگلیس طی سال‌های اخیر با بحران جدی بی‌اعتمادی در افکار عمومی مواجه است. شواهد و قرائن همواره موید رفتارهای تبعیض آمیز پلیس انگلیس علیه اقلیت‌های نژادی، قومی و مذهبی بوده است. طبق داده های ارائه شده توسط پلیس انگلیس، مرگ آفریقایی تبارها بر اثر جراحات مربوط به درگیریهای درون زندانها یا در حین برخورد پلیس با اعتراضات خیابانی، دو برابر بیشتر از سایر شهروندان است. این موضوع بیانگر نژادپرستی نهادینه شده در نیروی پلیس و همچنین نظام درمانی این کشور است.

پژوهشی که روزنامه گاردین در آگوست ۲۰۲۲ در انگلستان و ولز انجام داده است، نشان می دهد که احتمال جریمه شدن اقلیتهای قومی، تقریباً دو برابر بیشتر از سفیدپوستان است. مصاحبه با افسران پلیسی که در خیابانها به اعمال مقررات پرداخته و با پژوهشگران دانشگاه لیورپول صحبت کرده اند نیز درستی این آمار را نتایج تایید می کند.

نتایج همچنین حاکی از آن است که نژادپرستی نهادینه بر عملکرد کسانی که در دوران همه گیری کرونا قدرت اجرایی داشته اند،؛ تاثیرگذار بوده است. به عنوان نمونه، افسران پلیس از قدرت خود برای جریمه کردن بی چون و چرای افرادی که قرنطینه را رعایت نکرده بودند، بهره گرفتند؛ چرا که به گفته برخی از آن ها، برخی از نژادها قوانین را رعایت نمی کنند. این درحالی است که به گفته یکی از نویسندگان این پژوهش، «هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد گروههای اقلیت قومی بیشتر از سایر گروه ها قوانین را زیر پا میگذارند و این تبعیض ناخواسته در فرآیندهای سازمان وجود داشته است».

در زمینه استفاده از زور و خشونت نیز پلیس انگلیس میان سفیدپوستان و سایر رنگین پوستان تمایز و تبعیض قائل می شود. براساس گزارش‌ها، پلیس لندن از زور و شوکرهای الکتریکی بیشتر علیه سیاه پوستان استفاده کرده است. یک آمار مربوط به سال ۲۰۲۰ نشان می دهد که استفاده از اسلحه های الکتریکی علیه افراد سیاهپوست هشت برابر بیشتر از افراد سفیدپوست در سال ۲۰۱۹-۲۰۱۸ بوده است. علاوه بر این طبق آمار و ارقام، بزرگسالان اقلیت های قومی بیشتر از بزرگسالان سفید پوست قربانی جرائم نژادپرستی هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *