دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - Monday 29 April 2024

تعویق سفر رئیس سرویس اطلاعات مصر به اراضی اشغالی

تعویق سفر رئیس سرویس اطلاعات مصر به اراضی اشغالی

به دلیل ناکامی مذاکره کنندگان مصری در کسب موافقت رژیم صهیونیستی درمورد دیدگاه جنبش حماس پیرامون مرحله اول تبادل اسیران میان حماس و رژیم صهیونیستی، سفر رئیس سرویس اطلاعات مصر به اراضی اشغالی که قرار بود اواخر ماه نوامبر انجام شود به اواخر ماه دسامبر موکول شد.

به گزارش ایسنا، روزنامه العربی الجدید امروز دوشنبه به نقل از منابعی مصری نوشت، حماس اصرار داشت در ازای آزادی تعدادی از زندانیان زن و سالخوردگان فلسطینی در زندان‌های اشغالگر، تنها یک فیلم ویدئویی در مورد سرنوشت دو تن از بازداشتی‌های صهیونیستی در نزد خود را تحویل تل‌آویو دهد؛ اما مقامات اشغالگر به شدت مخالفت کرده و خواستار دستیابی بی‌قید و شرط به مدرکی درمورد وضعیت نیروهای بازداشتی خود در نزد حماس شدند.

در دیدار میان حولاتا، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و رونن بار، رئیس جدید شاباک با عباس کامل، رئیس سرویس اطلاعات مصر و مسوولان مصری پرونده تبادل اسرای فلسطینی که ماه میلادی گذشته در قاهره صورت گرفت، پرونده مذکور به منظور برداشتن اولین گام‌ها به طور مفصل بررسی شد؛ اما دیدگاهی که کابینه رژیم صهیونیستی مطرح کرد، رد شد و به همین دلیل سفر کامل به تعویق افتاد. در واقع دلیل این تعویق، اختلافات بر سر قرارداد تبادل اسرا و در پی آن تعویق پرونده‌های مرتبط با تبادل اسرا بخصوص پرونده بازسازی نوار غزه است.

منابع مذکور گفتند، قبل از اینکه رژیم صهیونیستی مجددا از مذاکره منصرف شود مصر به عنوان میانجی در راستای دستیابی به توافق پیرامون تبادل اسرا، توافق بر سر برقراری آتش بس کامل، گروه‌های فلسطینی بخصوص حماس و جهاد اسلامی را تحت فشار قرار داده بود تا آنها برخی از مطالبات منطقه‌ای رژیم صهیونیستی را پاسخ دهند.

این منابع گفتند، یک حالت خشم در طرف مصری وجود دارد که راه طولانی را در آماده سازی برای عملیات بازسازی در نوار غزه و تحکیم آتش بس طی کرده است.

اینکه قاهره در قطعنامه اوایل ماه جاری میلادی مجمع عمومی سازمان ملل این مساله را گنجاند که رژیم صهیونیستی به محله الشیخ جراح در قدس آسیبی نمی‌زند یکی از نشانه‌های نارضایتی مصر از تعلل این رژیم است.

عباس کامل در حاشیه کنفرانس تغییرات اقلیمی گلاسکو گفته بود، مرحله اول تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی باید شامل آزادی اسیران زن، کودک و سالخوردگان فلسطینی در ازای آزادی اجساد سربازان و شهروندان صهیونیستی توسط حماس باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *