سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - Tuesday 30 April 2024

” جان بولتون ” از ترکیه چه می خواهد ؟

” جان بولتون ” از ترکیه چه می خواهد ؟

.. ترکیه از آمریکا می خواهد فتح الله گولن مبلّغ اسلامی و رضا ضراب تاجر ترکیه ای- ایرانی را که هر دو در آمریکا حضور دارند به ترکیه تحویل دهد. همچنین ترکیه از آمریکا می خواهد سیاست های منطقه ای ترکیه به ویژه الگوی اسلامی حکمرانی ترکیه را پس از مخدوش شدن وجهه عربستان سعودی در پی قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی بپذیرد.

سرویس بین الملل ” رواپرس ” :

پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار روز گذشته با اشاره به تلاش های سیاسی و اقتصادی آمریکا برای جلب رضایت ترکیه و همسو کردن این کشور با سیاست های واشنگتن در غرب آسیا نوشت :

آمریکا به دنبال دور کردن ترکیه از ایران و روسیه است. این روزنامه در شماره امروز خود در یادداشتی به قلم حسنی محلی نوشت:

در صورتی که درباره موضوعات منطقه، توافقی میان دو هیئت آمریکایی و ترکی، حاصل شود، پیش بینی می شود ترکیه از ایران و روسیه به عنوان متحد تاکتیکی خود دور شود و به آغوش متحد طبیعی خود یعنی ناتو و آمریکا بازگردد.

الاخبار افزود: محافل سیاسی و دیپلماتیک می گویند ترکیه برای رسیدن به این توافق شروطی دارد. ترکیه از آمریکا می خواهد فتح الله گولن مبلّغ اسلامی و رضا ضراب تاجر ترکیه ای- ایرانی را که هر دو در آمریکا حضور دارند به ترکیه تحویل دهد. همچنین ترکیه از آمریکا می خواهد سیاست های منطقه ای ترکیه به ویژه الگوی اسلامی حکمرانی ترکیه را پس از مخدوش شدن وجهه عربستان سعودی در پی قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی بپذیرد. هیئت آمریکایی روز جمعه گذشته با مسئولان وزارت دادگستری ترکیه درباره گولن و ضراب گفتگو کرد.

حساسیت سفر کنونی هیئت آمریکایی به ترکیه در این بوده که پس از توییت های متناقض رئیس جمهور آمریکا درباره عقب نشینی از شرق فرات صورت گرفته است.

برخی ها این تصمیم ترامپ را برای جلوگیری از مداخله نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه و درگیری با یگان های مدافع خلق کرد ارزیابی کرده اند. پس از این که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا دو روز پیش اعلام کرد آمریکا اجازه نمی دهد ترکیه کردها را بکشد، جان بولتون نیز در اسرائیل ( رژیم صهیونیستی ) مخالفت آمریکا را با اقدام نظامی ترکیه در شرق فرات اعلام و تأکید کرد باید آنکارا در این زمینه با واشنگتن هماهنگی کند.

اطلاعات اولیه به این مسئله اشاره دارد که هیئت آمریکایی در ترکیه پیشنهاد همکاری مشترک را برای دور کردن یگان های مداقع خلق کرد از مرزهای ترکیه و مقابله با داعش پس از عقب نشینی نیروهای آمریکایی از شرق فرات می دهد. روزنامه های ترکیه نوشته اند که ژنرال اسماعیل تامال فرمانده لشکر دوم با هر گونه اقدام نظامی در شرق فرات مخالفت کرده و به این دلیل، اردوغان وی را از این سمت خلع کرده و وی را به ستاد ارتش ترکیه در پست پایین تری انتقال داده است.

با اینحال این دیدار بعد از ظهر سه شنبه به مدت ۲ ساعت پشت درهای بسته صورت گرفت و اردوغان به نشانه اعتراض به مواضع آمریکا به دیدار بولتون نرفت و ابراهیم کالین سخنگوی دولت را به جای خود به جلسه بولتون فرستاد.دیدار و گفتگوهای جان بولتون و ابراهیم کالین دو ساعت و ۱۰ دقیقه طول کشید.

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *