یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - Sunday 05 May 2024

خروج ناکام آمریکا و انتقاد مردم افغانستان

خروج ناکام آمریکا و انتقاد مردم افغانستان

*«جلال مهجور» آگاه سیاسی افغانستان اما در صفحه فیسبوک خود در باره ۲۰ سال حضور آمریکا نوشته است که آنها طی ۲۰ سال گذشته دموکراسی دروغین را در این کشور تبلیغ کردند به کودک مریض و معلولی می ماند و به مجرد قطع دارو به آن از بین رفت.

 مردم افغانستان و آگاهان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی این کشور باور دارند که آمریکا مسئول درجه یک وضعیت فعلی افغانستان است که بر اثر فساد، گسترش کشت و تولید مواد مخدر و ایجاد دولت ناکام این کشور را در بحران بزرگی رها کرده و این کشور را ترک کردند.

به گزارش ایرنا، مردم افغانستان با استقبال از خروج آمریکایی‌ها از افغانستان گفته اند که این گونه ترک افغانستان پیامدهای منفی نیز دارد که از جمله به گسترش ناامنی‌ و فقر اشاره کرده اند.

آگاهان سیاسی و نظامی افغانستان باور دارند که گسترش قاچاق مواد مخدر، افزایش فعالیت‌های تروریستی و فساد گسترده در نهادهای دولتی دستاورد ۲۰ ساله حضور آمریکا بود که افغانستان را با بحران مواجه ساخت.

ژنرال عبدالواحد طاقت، آگاه امور سیاسی گفته است که آمریکا تروریسم را به اوج خود رساند و به آن مشروعیت بین المللی داد و مواد مخدر را به بالاترین سطح آن در تاریخ این کشور رساند.

وی تأکید می کند که دستاورد ۲۰ ساله آمریکا و غرب در افغانستان اکنون ضرب در صفر شده و افغان ها امروزه در بدترین شرایط امنیتی و اقتصادی و فقر قرار دارند.

«ملک ستیز» آگاه امور بین الملل می گوید که فرار محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری (سابق)، خلاء قدرت فعلی در این کشور و نبود نقشه راه برای آینده افغانستان و همچنین خروج غیرمسئولانه آمریکا از این کشور فاجعه بار است.

وی افزدوه است که اکنون بازیگر حال و آینده طالبان خواهد بود که چگونه از این فرصت خروج آمریکایی ها استفاده کند. اگر بخواهد با برخوردهای احساساتی زمینه برای مناسبات بین المللی خود محدود کند وضعیت به شدت از آنچه فعلا هست ناگوار تر خواهد کرد.

یکی از استادان دانشگاه در کابل نیز گفته است که آمریکا با خروج غیر مسئولانه تمام دستاوردهای ۲۰ سال گذشته را از بین برد و در حال حاضر افغانستان ده ها سال به عقب برگشته است.

«جلال مهجور» آگاه سیاسی افغانستان اما در صفحه فیسبوک خود در باره ۲۰ سال حضور آمریکا نوشته است که آنها طی ۲۰ سال گذشته دموکراسی دروغین را در این کشور تبلیغ کردند به کودک مریض و معلولی می ماند و به مجرد قطع دارو به آن از بین رفت.

به گفته وی دموکراسی آمریکا در افغانستان نیز با تزریق پول، فساد و اظهارات دروغین و ایجاد نهادهای توخالی به نام جامعه مدنی، حقوق بشر و غیره یک روز پس از حضور آنها دوام نیاورد، بلکه هم‌زمان با خروج آمریکا از افغانستان همه اینها نیز با آخرین هواپیما از افغانستان خارج شد و افغانستان به سال های ۲۰۰ میلادی برگشته است.

ملک ستیز آگاه روابط بین الملل با انتقاد از عملکرد زلمی خلیل زاد فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان نیز نوشته است که در جهانِ سیاست ما شاهد مزدوران معروفی بوده‌ایم. اما پس از جنگ دوم جهانی هیچ اجیری را به سان خلیل‌زاد نمی‌شناسیم که سرزمین‌ و زادگاهش را به این سطح زبون کرده باشد. خلیل‌زاد بازی خطرناکی را مدیریت کرد. اما تاریخ مهر سیاهی را بر جبین او خواهد کوبید.

طالبان هم حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان و تلفات انسانی و خسارات مالی این کشور  را عبث خوانده و تأکید کردند که تاریخ در برابر آنها قضاوت خواهند کرد.

یکی از سخنگویان گروه طالبان پس از خروج آخرین نظامی آمریکایی از فرودگاه کابل در پاسخ به سوال یک خبرنگار که “اکنون شما چه فکر می کنید؟” می گوید، ما آمریکا را شکست دادیم و کشور خود را آزاد کردیم  و حق مشروع ما دفاع از خاک، عزت و ناموس مان بود.

وی می افزاید آمریکایی‌ها به کشور ماه تجاوز کرده بودند و ما راهی جز دفاع از خاک و کشور خود نداشتیم و اینکه تاریخ در باره این وضعیت قضاوت خواهد کرد و ما از آزادی و استقلال خود خوشحال و خرسندیم.

آمریکایی‌ها که ۲۰ سال پیش به بهانه مجازات عاملان حمله ۱۱ سپتامبر بر برج های تجارت جهانی در نیویارک، مبارزه با مواد مخدر و دولت داری خوب به افغانستان آمده بودند، پس از این مدت در ظاهر به هیچ یکی از این اهداف خود نرسیدند.

آمریکایی‌ها که در آن زمان گروه طالبان را همدست القاعده خوانده و برای برچیدن حاکمیت آنها به افغانستان لشکرکشی کردند، اکنون پس از ۲۰ سال با این گروه توافقنامه صلح امضا کرده و آنها دو باره با قدرت بیشتر بر این کشور حاکم شدند.

تولید مواد مخدر نیز در افغانستان در بالاترین سطح خود در تاریخ این کشور رسیده است و اکنون کار بجایی کشیده شده است که گروه طالبان هم اعلام کرده اند برای از بین بردن کشت و تولید مواد مخدر جامعه جهانی باید این کشور را کمک کنند تا کشت جایگزین برای آن ترویج شود.

وضعیت دولت داری خوب هم امروز روشن است، افغانستان تحت حمایت آمریکا و دولت سابق از فاسدترین دولت‌ها در تاریخ افغانستان بود و بسیاری از کارشناسان یکی از عوامل اساسی عقب ماندگی افغانستان را فساد دولت‌ها به رهبری حامد کرزی و محمداشرف غنی می دانند و به همین دلیل هم هست که با وجود هزاران نظامی آمریکایی‌ در افغانستان و حمایت از دولت، باز هم این دولت سقوط کرده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *